Flyet til SAS var 50 minutter forsinket, så det ga bare mer lounge-tid.
Kom til gaten like før boarding startet og pri-boarding funket bedre enn det noen gang har funket på OSL eller CPH.
Dagen før sjekket jeg inn og hadde opprinnelig sete 5D. Så at midtsetet ikke var ledig, så jeg hoppet bak til 15D i håp om at midtsetet skulle bli ledig, ettersom at 15F var opptatt. Fingers crossed.
Ventet i spenning gjennom hele boardingprosessen og i siste liten kom det en kar og satte seg ned i 15E.
Han hadde lite strøm på telefonen, så det første han spør om er om jeg har ladekabel til iPhone.
Ja, sier jeg, men USBen i setet funker ikke før vi kommer opp i luften.
Han spør asiaten i 15F om han har en ladekabel.
Ja, sier han og leter fram en kabel.
Han i 15E stikker den inn i USBen i setet og forstår ikke hvorfor den ikke vil lade.
Meg: "Den funker ikke før vi kommer opp i luften. Det lyser et blått lys når den funker".
Han drar ut kabelen.
2 minutter senere, mens vi fortsatt er med gaten prøver han den på nytt og nå lar han den stå i.
"Du kan ikke ha den i under avgang og landing", sier jeg.
Han hører hva jeg sier, men gjør ikke noe med det. To sekunder senere kommer en flyvertinne forbi og sier at han ikke kan ha den i under avgang.
Flyet tar av og like etter at vi har lettet prøver han seg på nytt. Det funker selvfølgelig ikke og han prøver USBen i nabosetet. Denne funker heller ikke.
"Et blått lys kommer på når USBen fungerer", sier jeg igjen.
"Hvordan vet du alt det her?", sier han.
Han blir utålmodig og asiaten i 15F henter fram en power bank fra sekken. Før han i 15E har fått koblet til telefonen til power banken, blir USBen skrudd på. Jeg peker på lyset og sier at nå kan du bruke USBen. Hva gjør han? Jo, han kobler heller telefonen til power banken.
Han spør litt om hva jeg gjør og om hvilke hobbier jeg har og jeg svarer halvveis på alt.
Innimellom dette er det stadig påtvunget småprat og jeg blir fort lei, tar på meg Bose-headsettet og setter på den seneste podcasten av "Må på behandling med Morten Ramm" (morsom podcast, forresten).
Avbrytelse 1:
Før vi tok av viste jeg han det laminerte arket som forklarte hvordan man koblet seg til WiFi. Mens vi er i luften og jeg hører på podcasten pirker han borti meg og spør hvordan man kobler seg til.
Meg: "Gå inn på saswifi.com"
*Han skriver inn sas.wifi*
Meg: "Nei, saswifi.com"
*Han skriver inn saswifi*
Meg: "Og så .com"
Det tar litt tid å laste siden.
Han: "Dette funker ikke".
Meg: "Joda, vent litt".
Siden lastes inn.
Avbrytelse 2:
"Må man betale for WiFi?"
Avbrytelse 3:
Etter å ha chugget neppå en miniflaske med whiskey før avgang hadde endelig serveringsvognen kommet til oss og han fikk kjøpt seg en øl. Så pirker han borti meg og spør "What's your preferred drink, som man sier på engelsk?".
Avbrytelse 4:
WiFi sluttet å fungere og han lurer på om det er likt hos meg.
Avbrytelse 5:
"Jeg har pratet med ei jente på internett i 6 måneder og denne uken har jeg besøkt henne for første gang. Var vanskelig å dra derfra".
Litt senere:
"Hun sier at hun ikke vil ha noe med meg å gjøre, men så har hun skrevet dette brevet til meg. Hva tror du hun mener?"
*Viser meg et håndskrevet brev*
Meg: "Jeg vet ikke".
Det er viktig å påpeke at etter hver eneste gang han pratet til meg, så sa han "Jeg vil ikke være en sånn som forstyrrer folk på fly, så nå skal jeg ikke prate mer til deg".
Når han ikke pratet til meg, pratet han med asiaten i 15F. Jeg mistet det helt når han snudde seg bak og begynte å prate med hun i 16F i tillegg.
Så til gullkornet. Rett før vi landet hørte jeg han si at han skulle overnatte i terminalen på flyplassen før han tok toget hjem neste morgen.
Mitt hode: "Faen .. Det skal jo jeg også, flyet mitt til Bodø går ikke før 07.10 i morgen".
Avbrytelse 6:
Han: "Så, skal du inn til byen etter at flyet har landet?"
Meg med en nervøs stemme: "Vet ikke helt enda, får se".
I tillegg til dette så fikk han ikke fullført ølen før landing, så ølboksen og glasset sto på bordet under landing. Ja, løftet ikke det opp. Han holdt heller ikke i glasset med øl når flyet landet og virket nesten overrasket når det begynte å skli på bordet. Ingen av kabinpersonalet sa noe og jeg var så lei på dette tidspunktet at jeg ikke gadd å si noe heller.
Vi lander på OSL, jeg sitter ved midtgangen, så jeg hopper opp så snart skiltet for setebelter skrus av. River sekken ut av hyllen og beiner alt jeg kan ut fra flyet og gjennom flyplassen for å komme meg så langt unna som mulig.
Henter raskt bagasjen og løper opp i avgangshallen, hvor jeg nå sitter å krysser fingrene for at han ikke kommer opp hit. Vurderte å skifte skjorte for å forhindre at han skulle komme til å kjenne meg igjen.
Nå er klokken 02.19 og flyet går ca 5 timer. Gi meg stryke og si at jeg aldri treffer på herren i 15E igjen.
Like ved meg sitter forresten Mr. America og prater i telefon og sier "It's a small airport" gjentatte ganger og referert til OSL.
Reisebrev slutt.
Vis alt...