British Airways Concorde - 50 år og litt historie

Tråd i 'British Airways Executive Club' startet av tobeornot999, 10. juni 2025.

1. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,345
    Bonuspoeng:
    293
    Det er umulig å ikke smile når man lander på riktig rullebane på LHR og ser BA Concorde G-BOAB parkert.

Jeg måtte nesten grine en gang jeg satt i BA biz, taxet pent og rolig ned mot LHR T5, satt rett ved det som åpenbart måtte være en fly-entusiast pappa som hadde lært sønnen på 5-6 år de viktige tingene.

Da vi passerte den nå veldig slitne, døde Concorden parkert nær T5, stirret sønnen ut av vinduet og sa høyt "en dag skal jeg fly med deg, Concorde". Smelt!! Selv om det nok ikke skjer.

G-BOAB (som altså står på LHR) var en vanlig arbeidshest, hvis man kan kalle noe som helst vanlig med verdens eneste supersoniske passasjerfly. Den fløy helt opp til 2003, da BA stengte ned hele Concorde-operasjonen. Selv etter å ha åpnet for flyvninger igjen etter Paris-ulykken i 2000.

Siste flight var under de ikoniske flynumrene BA-001 og BA-002 fra LHR hhv til og fra New York.

BA-Skjermbilde 2025-06-10 211936.png

Disse flyene var jo selvsagt alle miljøverneres verste mareritt. Man kan formelig se tonnevis av CO2 spruter ut av motorene under take-off. På bildet under.

Trang, liten kabin (2+2 seter), som likevel ble sett på som luksus - først og fremst fordi det fløy så fort. Bildet under viser G-BOAA, som jeg skal komme tilbake til. Merk gammel BA-livery.

BA2-Skjermbilde 2025-06-10 212121.png

Ganske nylig ble også den aller, aller første BA-eide kommersielle Concorde-maskinen flyttet.

Fantastisk maskin. G-BOAA (Lett å se mønsteret her? Snakket om G-BOAB over)

På vei til Museum of Flight, passerer forbi selveste parlamentet nedover Themsen.

BA3-Skjermbilde 2025-06-10 212255.png

G-BOAA gjorde sin første kommersielle flight i 1975. Så der er altså temaet for hele dette innlegget. Det hele skjedde (i alle fall for British Airways sin del) for presis 50 år siden.

G-BOAC, for å fullføre historien, er regnet som en spesiell maskin fordi den bærer BOAC-registreringen. Som var BA sitt navn før de ble BA. I riktig gamle tider het de British Overseas Airways Corporation = BOAC. Long story, short.

Flyet med registreringen finnes fortsatt, og er nå permanent parkert i Manchester og åpent for besøk.

BA5-Skjermbilde 2025-06-10 213506.png

Selv har jeg også vært inne i en litt "odd one out", på Duxford air base and museum i UK: Concorde-101 med registrering G-AXDN. Den het 101 av en grunn - altså helt grunnleggende teknikk. Dette var en pre-passenger Concorde som er stappet fullt av instrumenter gjennom hele kabinen, som ledd i forskningen på alt fra G-krefter og hvordan det påvirker passasjerene til om flykroppen ville tåle de ekstreme påkjenningene av høyde, fart og temperatur. Også denne maskinen er åpen for besøk, og anbefales varmt.

Håper noen finner min lille Concorde-mimring interessant. Det er jo jubileum, tross alt :p

Til slutt har jeg linket til en godbit fra YouTube. Avgang fra Heathrow ved solnedgang med afterburners on full thrust. Man ser ikke det på en A320 i disse dager, liksom.... :D

Og en annen bra en, med ATC samtale inkludert

Last edited: 10. juni 2025

Del denne siden