British Airways Executive Club - for DUMMIES (et konvertittkurs)

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Fnate, 28. nov 2014.

  1. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    BA Premier er ikke en status i normal "verdikjede" så du må nok være en form for VIP for å få deg det. Det sies at det kun er ca. 1500 medlemmer med premier (iflg. rykter/artikler) så du bør nok kune vise til vesentlig reising for å få det...
     
  2. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    @AndersB - det er jeg klar over. Har jobbet som BA Red-capi T1/T4 (LHR) og i nesten 3 år på CPH.
    Når det er sagt, klarte jeg å bi-beholde EBG uten en eneste reise fa 1997-1999, bare ved tørr-prat.
    Jeg har vært EBG siden 1992, og får diamanten ila året.
    Har iflg. Jørgen Lindegaard vært vurdert som Pandion i 3 omganger.
    WTF - jeg prøver EBD for BAEC Gull/Premier i ett år.
    EB ordningen dør på egenhånd uten din eller min hjelp.
     
  3. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Dette ser ut som en sånn post jeg kunne hostet opp en sen fredagskveld... Bare for å røre i suppa og erte opp en skog av folk til å kaste seg over telefonene. Så jeg er egentlig litt skuffet over at jeg ikke har kommet på denne selv. Men jeg skal ruge på den et års tid og så lage noe tilsvarende med HON-Circle, tenker jeg

    Men man kan aldri vite. Dog tror jeg at fyren må være relativt spesiell kjendis eller beslutningstaker i et gigaforetak om han har gjennomført det. Dette er vel litt som å matche til Pandion slik som det var før. HON-Circle tilsvarer jo mer GGL hos BA, og EB Diamond tilsvarer jo BA Gold eller LH Senator.

    Men kjør på. Det virker som om du har et røddig pratetøy (pratet deg til EBG i to år ;) ) og da kan nok mange ting løse seg. Premier nummer har jeg ikke peiling på, da jeg bare er et vanlig gullmedlem.
     
  4. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ser at det er enkelte som har gjort en bra deal på reward-uttak på Etihad via AAdvantage ... Jeg regner ikke med at BA/AA er sååå sammensveiset at man kan overføre poeng mellom BA Executive Club og AAdvantage?
     
  5. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, men AA har salg på poeng nå frem til 2. januar. Det er ikke like lukrativt som USDM-salgene pleide å være, men 40 000 poeng (30k + 10k bonus) koster 885 USD. Selv med dårlig dollarkurs er det bare 6 500,- for å få prøvd Etihad First Apartment én vei, inkludert tilslutning fra Norge med BA (Club Europe). Billig enveisbillett tilbake (DXB-OSL) kan man få hos DY.

    Evt 60k+30k for 1770 USD (13 100 kr), da har du nok til EY tur/retur i First + en énveisbillett i Europa utenom.

    Se: https://buymiles.aa.com/en/buygift?c=SOLO_EML_EN,US_BUY og https://www.aa.com/i18n/disclaimers/aadvantageAllPartnerChart.jsp#1

    Den billigste sonen er ikke bare til Midtøsten, men også spennende steder som India, Maldivene(!), Iran og Nepal. Som referanse skal EY egentlig ha 54 000 for LHR-AUH-MLE i First. Poengene kan også brukes til Etihads 787-9 fra DUS i C/F (starter februar/mars), Qatars A380 fra LHR i C/F, Qatars A350-900(!) fra FRA i C (starter i januar) m.m. Mye spennende!
     
    Last edited: 29. des 2014
    Herlov liker dette
  6. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Nå har jeg fortsatt tilgode å sette meg noe særlig inn i BA Executive Club, så dette er spørsmål i BAEC101-kategorien, om ikke enda mer basic.

    - Finnes det noen enkel kaklulator over tier points og avios?
    - I følge en flyertalk-guide opptjener AA Q-klasse 100%, men det sier meg ikke så mye mer. Kom over denne turen med 2 timer på ICN som ikke kostet så mye. Hva ville resultatet her vært om man krediterte denne reisen til BAEC - og hvordan regnet du det ut?
     
  7. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Sjekk denne: http://www.britishairways.com/en-gb/executive-club/collecting-avios/flights
     
    Flight Cancelled liker dette
  8. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Eg bruker i tillegg denne kalkulatoren: http://www.owenrudge.net/utils/bacalc/
    Spesielt nyttig hvis du reiser med andre OneWorld-selskaper, men sparer opp hjå BA.
    BA sin kalkulator er ikkje alltid heilt stabil har eg erfart.
     
  9. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Kommer man seg gjennom fasttrack transit på teminal 5 på LHR med turist klasse billett og Silver nivå i BA sitt bonusprogram?
     
  10. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, men det er ikke mindre kø der, er min erfaring iallefall ;)
     
  11. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Nuvel... I Security er det ikke mindre kø. De kutter antall Fast track sluser for å sørge for at det alltid er masse kø der også.

    Men på transit er det kollosalt stor forskjell. På søndag var det mange hundre meter kø. Det stod igjennom hele terminalen bort til gate 20 for economy. I fast track var det 4 personer.

    Så det kommer litt an på hvor du mener
     
  12. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    295
    Bonuspoeng:
    63
    Finnes det noe web-camera over LHT T5 avagnaområde slik at en kan se hvor lang høen i security er der? Er en i transit kan det jo slumpe å være raskere dersom køen i passkontrollen ikker for lang?
     
  13. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Tror ikke du finner webcam, men @AndersB sverger til å gå igjennom passkontrollen.

    Imidlertid ser du fort når det er kaos, for da strekker køene seg langt utover, og du har fortsatt muligheten til å gå igjennom immigration.
     
    AndersB liker dette
  14. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Han AndersB gikk lenge gjennom passkontrollen når det var kø i transfer, så bedret det seg etter at de bygget om security, men siste året har det vært tilbake til kaos igjen. Ser jeg det er kø i transfersenteret på fasttrack så tar jeg passkontrollen dersom det ikke er komplett kaos der.
     
  15. BendikHa

    BendikHa Globetrotter

    Innlegg:
    437
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har sett igjennom PDF-en og forstår lite, så må tydeligvis være en skikkelig "dummy", derfor har jeg noen spørsmål og noen eksempler.
    I følge karetet i PDF-en, er det slik at man tjener 280 poeng ved å fly tur-retur London fra Oslo? Er det slik at man automatisk tjener flere poeng ved å velge en lengre rute, for eksempel OSL - KBH - LHR? Og da må man vel først bestille bilett til KBH, så derfra til LHR? Og koster ikke det mer penger enn det er verdt?

    Ser også at noen snakket om å fly F og C? Hva er dette?
     
  16. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Antar at du med KBH mener København (CPH), og ikke Kalat i Pakistan som har den koden?

    Kjapt forklart: Poeng (eller Avios som BA kaller det) som er poeng du kan bruke på reiser/oppgraderinger osv. tjenes etter hvor langt du flyr. Jeg vet ikke helt hvor du får 280 poeng fra, for om man flyr fra Oslo til London i Euro Traveller (økonomiklasse), så får man 723 Avios hver veg. Det er fordi du flyr en distanse på ca. 723 miles, eller 1446 om du flyr tur/retur. Det er den minste summen du kan tjene på å fly British Airways tur/retur Oslo-London. Har du evt. status i bonusprogrammet deres, får du litt mer.

    Du kan ikke få mere poeng ved å fly via København, fordi det finnes ingen måter å tjene Avios på mellom Oslo og København. Du kan kun tjene Avios på ruter som flys av British Airways, og deres partnere i Oneworld Alliance. Eneste andre alternativ fra Oslo, er Finnair. Andre europeiske selskaper som er med i alliansen, er Air Berlin og Iberia, men ingen av disse flyr til Oslo.

    F og C er "koder" for First Class og business class. Det finnes enda flere slike bokstaver, som da angir en bookingklasse, men generelt bruker man Y om økonomi, C eller J om business, og F om First.
     
  17. BendikHa

    BendikHa Globetrotter

    Innlegg:
    437
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for et godt og oppklarende svar.

    Hvor kan jeg se hvor mange Avios jeg tjener på en reise? Og hvor mange Avios kreves for de forskjellige nivåene?
     
  18. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Du har en kalkulator her:
    http://www.britishairways.com/en-no/executive-club/collecting-avios/flights

    Avios er poeng til uttak senere. TierPoints (TP) er poeng til statusnivåer. Det er to forskjellige opptjeningsskalaer. Skal du ha eks. sølvkort må du ha 600 TP (og fire enkelt flyginger med BA).

    Status-krav ser du her:
    http://www.britishairways.com/en-no...iers_and_benefits&link=main_nav&link=main_nav
     
    BendikHa liker dette
  19. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som har en løsning på følgende eksempel:

    Jeg ønsker å booke; pay with money, upg with Avios reise for meg selv og min kjæreste hvor jeg er avhenging av hennes
    avios for å gjennomføre en T/R med upg.

    Er det noen løsning på dette? Må hun evt. overføre avios til min konto på forhånd?
    Eller er det noen som har erfaring med household konto?
     
  20. Henshaw

    Henshaw ID Traveller (ish)

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Sånn BAEC relatert spørsmål, pleier det å ta laaang tid før partner-flighter ramler inn på konto? Har en QF flight fra like før nyttår som ikke er dukket opp enda
     

Del denne siden