British Airways GUIDE

Tråd i 'British Airways Executive Club' startet av Fnate, 27. okt 2013.

  1. Epu

    Epu BAEC Gold & EBG

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    3
    Et tips: Har selv tatt OSL-SEA flere ganger og sørger alltid for at jeg får et stopp på JFK på inn og utreise. Det gir kjappe ekstra 280 TP i Bizz (420TP i F !!). Turen blir da OSL-LHR-JFK-SEA og prisen er omtrent den samme som OSL-LHR-SEA. AA flyr 737 på JFK-SEA, men det fungerer helt utmerket så lenge man sitter på Bizz/F :) ! Kan dog fort bli en litt tung tur i Eco.......
     
    OttoL, Bjoern In America and RoadKing like this.
  2. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Enda bedre tur er å fly via HEL begge veier. Det gir 160TP til:D
     
  3. Epu

    Epu BAEC Gold & EBG

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    3
    Enig! Personlig rekord var 1540TP på en F/Bizz-tur i 2015: OSL-HEL-LHR-JFK-SEA-PHX-HNL-PHX-PDX,(tog),SEA-JFK-LHR-HEL-OSL. Ikke spør om hvem som betalte.... Holdt meg i ro noen dager etter den turen :eek:
     
    Swaggertarian and Upsaker like this.
  4. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Godt å se at det er noen som holder OneWorld interessen oppe her på forumet.

    Er litt for mye sas-pjatt her...:D
     
    Trent600 and TravelManBiz like this.
  5. Epu

    Epu BAEC Gold & EBG

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    3
    Foretrekker selvsagt De Allierte, selv om Luftwaffe...kremt..host..,LUFTHANSEN også er veldig behagelig:p Til TP-saken: LHR-AMS-LHR er en effektiv rute for TP/Avios sanking. Man rekker faktisk frem og tilbake på under 5 timer hvis man planlegger effektivt. BA-lungen er praktisk plassert i forhold til Schengenkontroll, hvis man har tid til overs. Billig kan det også bli hvis man booker det inn i en annen billett f.eks. på vei til/fra USA.
     
  6. kepiblanc

    kepiblanc Aktivt Medlem

    Innlegg:
    350
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Ikke BA, men siden samme samme allianse - med Finnair i biz, er det da biz-delen av OSL lounge som er stedet?
    (Det er vel ikke andre enn SAS sin og OSL-lounge der?)
     
  7. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Den heter Premium Lounge og ligger bak resepsjonen. Du skal ha tilgang dit når du flyr i C. Er vel den beste loungen i utenland etter min mening.
     
    kepiblanc and phileas like this.
  8. kepiblanc

    kepiblanc Aktivt Medlem

    Innlegg:
    350
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for svar @TravelManBiz

    Så langt står Finnair business class til totalstryk, og jeg har ikke bordet første flight ennå.

    Innsjekk:
    Ingen i biz skranke, 2 i økonomi. Hvorfor er det ingen i biz? "ånei, hun har vel gått seg en tur hun". Åja, men da prioriterer dere jo bare eco-køen da, mens man står her og piller seg i nesen...

    Premium lounge er stengt. Dvs man kan sitte der, men ingen mat eller drikke. Bare den ugne gulasjsuppen i den vanlige. Gi meg sas gullstue over dette any day. Ikke Finnair sin skyld det, men det er veldig spesielt og jeg er allerede forbanna.

    Ved entry finner jeg ut at de har endret mine bestilte seter, så vi ikke sitter sammen første leg. Hun ene som er splittet fra meg er 12, hun andre har flyskrekk, så her er det gjort grundig jobb.

    4 timer venting for mennesker på facebook chat. Ingen telefonsupport for Norge etter kl 16. Ingen business kø ved ringing til Finland, så da venter man da, og venter, og venter. Mens man ringer utenlandsk takst.

    Og lurer på hva i h... ved dette Finnair anser som en business class opplevelse...
     
  9. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Virker som om det er regel istedenfor unntak at om man ringer inn og oppgraderer med avios via telefon så får man opptjening i nye klassen, mens om man gjør dette på internjet så er det opptjening (som det skal være) i den gamle klassen. Om det er systemet til agentene som lugger er ukjent, men takk sier man jo :D
     
  10. toyboy

    toyboy Nytt Medlem

    Innlegg:
    38
    Likes mottatt:
    27
    Bonuspoeng:
    18
    Ønsket ikke å starte noen ny tråd, men har noen newbie-spørsmål og spørsmål til opprinnelig post. Sitter med 342k BA Avios etter tidligere jobb, oppsamlet for mange år siden så jeg har ingen status lenger. Har frue + 2 barn.

    1) Det går vel ikke an å selge disse poengene på noen fornuftig måte?

    2) Hva er beste bruk av poengene? Moskva i F hørtes skikkelig kuult ut, men de har vel kuttet tilbake på dette om jeg har skjønt det rett? Helgetur til London med fruen i C er sikkert grei value men det er mange andre byer vi foretrekker om vi har en sjelden alenehelg og da er ikke BA det mest attraktive valget med mellomlanding på LHR. Hele familien til sør-amerika eller USA på økonomi er jo og en mulighet, ser for meg at det er vanskelig med tilgjengelighet der, ihvertfall med OSL-LHR inkludert.

    Burde jeg flytte poengene til Iberia? Mener å ha lest at dette er mulig. Antar det er lettere da å komme seg til spania eller sør-amerika.

    Evt kjøp for cash + oppgrader med Avios er kanskje OK, noen som har erfaringer med value her?

    Bruke poengene på hotell er jo krise verdimessig men om vi ikke får brukt det til noe annet så kan det bli det det ender ut med.

    Om noen har noen bra tips for hvordan jeg skal få value for disse her så blir jeg glad!
     
  11. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    I Europa er beste måte å bruke poengene på kortdistanse da de har faste avgifter på dette. Men da må du ha hatt 1 flytur med BA siste året. Ellers ville jeg brukt poengene til oppgradering fra WT+ til C med BA. Til østkysten er det 48.000 Avios t/r. Husk at du må betale for setevalg både i WT+ og C når du ikke har status med BA, ellers er det fritt valg 24t før avgang. Da kjøper du WT+ billett og ringer BA rett etterpå for å oppgradere. Husk å sjekk tilgjengelighet i C med Avios før du bestiller.

    En annen bra måte å bruke Avios poengene er innenlands i USA og Asia / Australia med OneWorld partnere.
     
  12. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Siden Finnair ikke har slik «guide» tråd, så prøver jeg meg her: noen som selger Finnair gullkort? Trenger innen 20 sept, betaler 6000kr :D PM!
     
  13. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Nok en gang kjører BA bonus ved kjøp av avios:
    "
    We’ll top up your holiday fund with up to 45% extra when you purchase or gift Avios before 25 November 2018 23:59 GMT. Purchase or Gift from as little as 1,000 Avios, up to 200,000 Avios and receive the following bonuses.

    • 20% bonus when you purchase or gift 1,000 – 15,000 Avios
    • 30% bonus when you purchase or gift 20,000 – 35,000 Avios
    • 35% bonus when you purchase or gift 40,000 – 90,000 Avios
    • 45% bonus when you purchase or gift 100,000 – 200,000 Avios
    "
    Tidligere er det gitt 50% uavhengig av antall avios kjøpt, men mulig BA har sett at det var dårlig butikk.
     
  14. BendikHa

    BendikHa Globetrotter

    Innlegg:
    437
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har flyttet til USA for å studere, men tenker meg hjem igjen om en del år. Her nede er det mest logiske valget å fly AA, men det fører til et dilemma. Skal jeg sasmle poeng hos AA eller hos BA? Hvordan er opptjening av Avios og TP hos BA når du flyr AA?
     
  15. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Det spørs veldig på reisemønsteret ditt, og du skrev ikke noe om hvilke ruter som er mest aktuelle å fly. For TP er det litt den samme greia som i Europa. 5 TP på korte flyvninger (SAN-LAX for eksempel i eco) mens det er 20TP på de lengste (LAX-JFK). Avios-opptjeningen er lite å skryte av, og om du nå skulle treffe 600TP som er kravet for sølv må du fortsatt ha 4 flighter på BA-kode. Jeg kan ingenting om AA, men om du ikke skal fly BA med det første så høres jo AA mer fornuftig ut.
     
    BendikHa liker dette
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du tenker at du tjener opp nok poeng til å nå gull eller bedre hos BA, så mener jeg å huske at man da får tilgang til AA sine lounger, mens AA sine egne gull ikke fikk det? Eller var det *A og United...?
     
    BendikHa liker dette
  17. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    First får man tilgang til gjennom OW Ruby, men Concorde Room er kun tilgjenglig gjennom BAEC (Gitt at man da klarer å tjene opp 5000TP). Det er ikke mer en 10 turer i F så det er jo ikke noe pes ;)
     
    RoadKing liker dette
  18. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke One World Ruby, men det er OneWorld Emerald som gir tilgang til F loungene. Når det gjelder USA kommer du ikke inn i C eller F loungene hvis du er medlem i programmet til AA. Men du kommer inn med sølv eller gullkort fra BA.
    Husk at du må ha 4 flyturer med BA nummer for å få sølv eller gullkort. Fly alltid med BA nummer på flightene også når du flyr med AA hvis mulig, da får du flere Avios enn med AA marketed.
     
  19. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Eeeh ja, blander alltid hva som er hva.. Uanz. Er du helt sikker på at du ikke kommer inn i BA sin C-lounge med AA om du er tilsvarende Sapphire eller Emerald? https://www.oneworld.com/ffp/lounge-access/-/loungeaccess/JFK/828 mener det motsatte av hva du skriver.
     
  20. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Viktig forskjell mellom Ruby og Emerald. Ruby er vel det samme som SAS sølv, rimelig uaktuelle begge 2:D
    Jo, spørsmålet over var jo en som skulle flytte til USA og da er det jo for det meste AA loungene som da er aktuelle. Da kommer du ikke inn i disse hvis du flyr AA i Y, kun med BA.
     

Del denne siden