British Airways GUIDE

Tråd i 'British Airways Executive Club' startet av Fnate, 27. okt 2013.

  1. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Nok en gang 50% bonus ved kjøp av avios. Til og med 21. Mai.
     
  2. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Noen med erfaring på hvor lang tid det tar å etterregistrere poeng fra Qatar-flyvninger?

    På min forrige OW-tur, så fly jeg BA, QF og QR på samme booking. Poengene for flyvningen med QF kom etter kort tid, mens BA og QR ikke kom i det hele tatt (rart). Så etterregistrerte jeg i går og da kom BA-flyvningen med det samme, mens jeg fortsatt ikke har fått poengene for QR-flyvningene.
     
  3. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    BA pleier å kommer etter 2-3 dager. Jeg tror poengene fra QR kommer hver tirsdag, har ikke noe erfaring fra QF. Du skriver jo ikke når din forrige tur var. Men er jo bare å etterregistrere da.
     
  4. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    BA og QF: 8. Mai (disse har jeg som sagt fått poengene for nå. QF kom automatisk en dag etter at flyvningen var gjennomført, mens BA måtte jeg etterregistrere og poengene kom med det samme når det ble gjort)
    QR: 10-11. Mai (etterregistrerte i går, men ikke fått poeng for enda).

    Får vente til tirsdag å se om det kommer noe da.
     
    TravelManBiz liker dette
  5. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk mail i går kl 05.00 om at poengene fra QR var godkjent og noen timer senere var de postet på kontoen min.
     
  6. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Gratulerer:) Da hadde jeg «nesten» rett der ja:D
     
    mathiasfe liker dette
  7. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Da har jeg akkurat brukt noen BA Avios for å bestille en reise fra SIN-HKG-TPE og retur med CX i C. Prisen er i utgangspunktet 1500,- NOK og 58.000 Avios. Men jeg la på 2000,- NOK og endte opp med 35.000 Avios istedenfor :) 35.000 Avios var det jeg opptjente i Avios bonuspoeng når jeg var i MIA i påsken på en MR.

    Vi er jo allerede på ferie i Singapore med familien så jeg benytter anledningen til å ta en liten svipptur aleine til Taipei. Lander 1645 og reiser tilbake neste dag 0905. Men det viktigste er at jeg får ca 4-5 timer i HKG begge veier og kan besøke de fantastiske F loungene til Cathay Pacific i HGK:D Dette er The Pier og The Wing (som har Cabana man kan bruke) I tillegg er 3 av CX flightene i C med A330 i 1-2-1 konfigurasjon.

    Gleder meg masse og skal selvsagt lage et reisebrev:)
     
  8. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,620
    Likes mottatt:
    24,727
    Bonuspoeng:
    183
    God tur, ser frem til reisebrev :)
     
    TravelManBiz liker dette
  9. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    God tur! Hadde t/r SIN-HKG for 2 år siden i C. 80.000 avios for 2. Vil si det var vel anvendte poeng. Om jeg ikke husker feil så har CX siden mars 2017 byttet terminal noe som gjør at man kan (hvis åpent) benytte seg av de andre OW-loungene. Da vi dro var det kun Dnata sin lounge (som også EK benyttet), og den var nå så som så.
     
  10. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Takk:) Får bare en kveld i Taipei på flyplass hotellet da, men poenget er jo å fly ikke sant:D CX flyr fra T4 på Changi. Jeg var der i fjor (når jeg skulle til Taiwan på samme turen...:)) De har en kjempefin lounge der med noodles og Dim Sum samt Moet Champagne.

    Dnata loungene er ikke noe bra. Hvis jeg flyr 1W fra T1, T2 eller T3 går jeg alltid til Qantas loungen. Nå holder Qantas på å bygge en egen F lounge på Changi også! Neste år åpner den. Da skal jeg booke meg en tur til KUL fra SIN med Malaysian i Y bare for å sitte noen timer der i F loungen:D Så flyr jeg hjem fra KUL om kvelden til SIN, da får jeg også prøvd F loungen til Malaysian på KUL. En t/r SIN-KUL i Y koster bare 9000 Avios og 400 kr og tar 50 min. En flaske Fizz i Singapore koster lett 7-800 NOK så det er en no brainer:)

    God helg alle sammen.
     
    OttoL liker dette
  11. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Interessant video om Stobart Air, som BA har wet lease avtale med, hvor du får "ekte" business class seter på Embraer RJ-190 i 1-2 konfigurasjon.
     
    Earl, jgroneng, sutenai and 1 other person like this.
  12. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    BA har nå forbedret (ikke enhanced):) reglene for bruk av GUF. GUF er en voucher man får for å kunne oppgradere en klasse. Dette gjelder alle BA flightene i en booking og ikke bare et segment. Den første GUF2 får man ved oppnåelse av 2500TP (gull er 1500TP) GUF2 betyr at denne voucheren er gyldig for 2 personer i samme booking og alle BA segmentene kan oppgraderes. Ved 3500TP for man 2 stk GUF1 (oppgradering av en person)

    Det som er endret er at før måtte det være Award space i den klassen man ønsket å oppgradere til. Nå har de endret dette til revenue tilgjengelighet, det vil si booking klassene W (Premium), I (Business) og A (First) Dette gjelder hvis du har en billett betalt med penger og ikke Avios (bonus poeng)

    Ved 5000TP kommer man på neste status nivå som er GGL (Gold guest list) Da får man også et CCR (Concorde room) kort som gir tilgang til Concorde loungene uansett hvilken klasse man flyr. I tillegg får vi også noe som kalles en Joker. Har man en Avios booking og vil bruke en GUF og det ikke er reward space tilgjengelig i høyere klasse kan man bruke Jokeren til å tvinge opp ledige reward seter før man bruker GUF på alle segmentene i en booking. En Joker kan også brukes uavhengig av GUF. En familie på 4 som vil bestille tur i business med Avios kan også bruke en Joker for å løse opp reward seter:)
     
    RoadKing and paron like this.
  13. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Da har BA kommet med endringer i sitt Avios (bonus) program. I dag så har man mulighet til å bruke Avios for å bestille billetter og samtidig betale en fast pris på 35£ i tillegg til Avios. Dette kalles RFS (Reward Flight Saver) og man må minst ha samlet 1 Avios siste året for å få tilgang til RFS. Ellers må man betale alle avgiftene i tillegg til Avios.

    Det nye er nå at man kan velge å betale 1£ mot en høyere sum Avios. Den vanlige prisen på 35£ er der fortsatt. Ikke sikkert at dette alltid er lurt, men har man mange Avios så kan dette være et alternativ. Skulle man avbestille billetten taper man da bare 1£ istedenfor de 35£

    Og som alltid har BA gullmedlemmer tilgang til ekstra reward seter som andre medlemmer ikke får booket.

    BA har også noe som heter GPR (Gold Priority Reward) som gjør at hvis man ringer BA minst 30 dager før avgang, kan man velge å betale dobbel Avios sum. Så lenge det er ledig plass i den aktuelle kabinen vil BA konvertere dette setet til en reward booking:) Men uklart om dette er inkludert i den nye løsningen de har kommet med.

    Se linken her:
    http://mediacentre.britishairways.com/pressrelease/details/86/2019-319/11338?ref=Home
     
    phileas and jgroneng like this.
  14. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde lite å gjøre i kveld så jeg tok en titt på avgangene BA og AA har fra JFK til LHR om kvelden. De har jo et samarbeid på denne ruten. Her er avgangene fra 1800 og utover:

    1815 - 1830 - 1900 - 1925 - 1930 - 2010 - 2100 - 2130 - 2245 - 2300

    Det er jo nesten oftere enn togene i rushtiden i Oslo:p:D Og på denne ruten flyr de som regel enten med 747 eller 772/773 (Ikke noe Max eller A321 her..) Med 50+ C seter på hvert fly snakker vi over 500 seter i C om kvelden en vei. De har også fly om morgenen, dette kommer i tillegg.

    Det som er viktig på denne ruten er frekvensen av avganger. Mange pendler mellom byene og når de kommer på flyplassen er det alltid et fly som går innenfor kort tid :) Kan tenke meg at denne ruten gir en veldig god revenue...
     
    jgroneng, phileas and Sonictravel like this.
  15. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Den er på topp.
    https://www.google.com/amp/s/www.fo...-airline-routes-that-make-the-most-money/amp/
     
    phileas and TravelManBiz like this.
  16. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Alle BA crew får nå en egen Iphone til bruk under flygningene. Der ligger historikk om alle passasjerene, slik som forhåndsbestilt mat, tidligere og fremtidige flyturer, status hos BA og annen informasjon om den enkelte passasjer.

    Det som er bra her er at det virker som BA crew via Iphone kanskje kan rebooke en passasjer hvis flyet er forsinket mens de er ombord. Dette er jo veldig bra:) Eller at de kanskje kan bestille en bil på LHR som kjører passasjerer direkte fra flyet til neste terminal ved connections med lite tid igjen.

    I tillegg regner jeg med at andelen Gold greetings vil bli mye høyere for min del når alle cabin crew ser status til passasjerene:D

    Her er linken:
    https://mediacentre.britishairways.com/pressrelease/details/86/2019_319/11465?
     
    jgroneng liker dette
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Tja, blir ikke mye sørvis når de skal ha nesa i telefonen hele tiden... ;)
     
  18. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Er nok ikke lagt opp at de skal ha nesa nedi appen hele flyturen. Det er jo et hjelpemiddel som de kan bruke før avgang, for eksempel se hvem som er gullkunder og andre meldinger de får opp.

    Et eksempel på dette er når jeg flydde hjem etter sommerferien fra SIN-LHR med BA. Jeg satt i Y med familien. Før avgang kom CSD bort til setet mitt og gav en greeting. Men i tillegg gratulerte hun meg med at jeg akkurat hadde fornyet gullkortet. Dette er jo eksempel på meldinger de kan få på appen.

    Nå venter jeg bare på at de innfører gratis drikke til gullmedlemmer i Y på SH:) Da er jo appen på Iphone kjekk å ha. I tillegg til hvis de eventuelt kan rebooke på flyet ved IRROPS.
     
    jgroneng, RoadKing and Sonictravel like this.
  19. phileas

    phileas «Thanks upgrade»

    Innlegg:
    647
    Likes mottatt:
    2,944
    Bonuspoeng:
    93
    Har reist noen ganger til Helsinki med Finnair det siste året og har litt blandet erfaring med hvordan de klarer å se fargekoden på skjermen sin som indikerer at det er en One world gull kunde som skal ha gratis drikke. Samtidig har jeg stor respekt for at det er et ganske stresset yrke det må være å ta imot bestillinger, gjennomføre betaling og ofte hente varer fra annet sted i flyet, og folk skal på toalett osv med litt til tider turbulens. Har også erfaring med at BA er veldig flinke til å hilse og tilby ekstra service til gullkunder selv om en flyr økonomi spesielt på lengre flyvninger. Uansett er for min del den største fordelen med gull adgangen til first loungene selv med økonomi billett. Alt som kan bedre servicen er vel kjekt men dette er nok info som i utgangspunktet bør fanges opp av de ansatte før flyvning :)
     
    Last edited: 22. aug 2019
    TravelManBiz liker dette
  20. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har flydd en del ganger til HEL også fra OSL, men da alltid i C så har ikke fått oppleve servicen i Y med AY. Men de historiene som jeg har lest fungerer det ganske greit med gratis drink til Emerald medlemmer. Skjønner at det noen ganger kan være kort tid, men det er vel svart farge på setet hvis det sitter en Emerald kunde der?

    Jeg skal fly OSL-HEL-LHR i Y i Mai på guttetur med sønnen min neste år og får da testet ut dette. Gleder meg også til den nye F loungen til AY i HEL, den ser veldig bra ut.:)

    Jeg har litt blandete opplevelser med oppmerksomhet fra BA som gullmedlem. Noen crew er helt fantastiske. På min forrige tur OSL-LHR med BA Y kjente den ene flyvertinnen meg igjen fra tidligere flyturer:D Jeg kjente også henne igjen, men forventet ikke at hun skulle gjøre det samme tilbake.:) På en annen tur fikk jeg jeg gratis Champagne i Y mens på andre turer er det ingen oppmerksomhet. Jeg forventer ikke noen oppmerksomhet, men hyggelig når det skjer.

    Håper de følger eksempelet til AY med gratis drink til gullmedlemmer.
     
    phileas liker dette

Del denne siden