British Airways GUIDE

Tråd i 'British Airways Executive Club' startet av Fnate, 27. okt 2013.

  1. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Min erfaring er at dette kommer veldig an på humøret til CC. I april satt jeg og fruen på nødutgang og vi ble faktisk hilst på (sølv), mens før jul satt det 4 gull på rad 1 og 3 gull på rad 2 og CC ga blanke f.

    Forresten morsomt å se forskjellen mellom BGO-LHR og OSL-LHR. Hadde aldri problemer med å sikre rad 1 i CE på førstnevnte rute, mens OSL-LHR er helt motsatt.
     
  2. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det kommer veldig an på humøret deres eller hvor mye de har å gjøre.

    Når du flydde BGP-LHR, var du sølv da? Samme med OSL-LHR, prøver du som en sølvmedlem eller har du gull? Grunnen er at rad 1 på SH er blokkert for andre enn gull medlemmer frem til T-72 før avgang. Da åpnes det opp for sølvmedlemmer også. Men problemet ditt da hvis du er sølv er at Theoretical Seating modulen som BA bruker slår til på samme tidspunktet. Så hvis jeg f. eks har valgt sete 1D som gullmedlem, vil systemet blokkere sete 1F for deg som sølvmedlem så lenge ikke kabinen er full selvsagt. En sølvmedlem får ikke valgt sete ved siden av en gullmedlem.

    Men på samme måte, hvis du er sølv så vil du også ha seat block ved siden av deg, men da kun mot andre medlemmer som kun har laveste status blå. Men jeg som gullmedlem kan velge et sete viden siden av et sølvmedlem hvis jeg ønsker det.:)

    Jeg har i løpet av de siste årene flydd OSL-LHR ganske mange ganger i C og aldri hatt andre seter enn 1D eller 1F. Dette er jo en av de store fordelene til BA mot andre selskaper, de prioriterer statuskundene mht setevalg, også i C kabinen.
     
    Earl, paron and jgroneng like this.
  3. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Nice one :)
     
    TravelManBiz liker dette
  4. animals

    animals Senior Medlem

    Innlegg:
    567
    Likes mottatt:
    995
    Bonuspoeng:
    93
    Har en tur London-Oslo med BA i januar. Ser at det er «limited special offer» for upgrade til club Europe til £99. Regner med dette er business? Uansett: er det en god deal? Og verdt det?
     
  5. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Har du noen status hos BA eller OneWorld? Hvis ikke så vil jo du da få adgang til business loungen til BA på T5. Eget område for check in og prioritert sikkerhetskontroll. I tillegg mener jeg du får høyere bagasjekvote og mere Avios / Tier Points.

    Men uten status må du fortsatt betale for sete i business frem til 24t før avgang. I tillegg er rad 1 reservert for oss gullmedlemmer:) Men du kan være heldig da de noen ganger åpner opp disse setene også. Men hvis ikke flyet er fullt og det sitter en gull på hver side av rad 1 vil de andre setene være blokkert.

    Men i tillegg får du jo selvsagt en veldig god service med mat og Champagne. Ikke noen kube hos BA...

    For min del som BA gull flyr jeg Y til London og C hjem. Oppgraderer hjemreisen med Avios. Jeg får jo lounge uansett og kan alltid reservere nødutgang samt at seat block gjør at jeg ofte ikke har noen nabo.

    Så ja, jeg mener det er vært pengene:)
     
    animals liker dette
  6. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Club Europe er business ja.
    Om det er verdt det kommer jo litt ann på hva billetten egentlig kostet og hva man er billig til å betale, men generelt så gir det deg jo lounge på LHR, tidlig boarding som en av de første boardinggrupper, ledig midtsete, mat og drikke ombord. BA er aldri gjerrige på drikkevarer så det kan jo være en verdi i seg selv ;)
    Jeg ville nok slått til på dette tilbudet selv.
     
    animals liker dette
  7. animals

    animals Senior Medlem

    Innlegg:
    567
    Likes mottatt:
    995
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har ingen status hos BA. Er business loungen på T5 bra? Er det noen andre lounger jeg har tilgang til som er bedre? (andre terminaler?) Ala carte dining ?
     
  8. animals

    animals Senior Medlem

    Innlegg:
    567
    Likes mottatt:
    995
    Bonuspoeng:
    93
    800,- kostet billetten opprinnelig.
     
  9. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Ok, så ca 1700-1800 kroner for reisen med oppgradering til business da totalt. Det er det verdt :)
     
    animals liker dette
  10. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Det er 2 BA business lounger på T5, North galleries and South galleries. North er alltid mest full ettersom det er første man kommer til og den ligger på samme etasje som sikkerhetskontrollen, den er også den minste i størrelse. Så gå til South. Den ligger 2 etasjer over butikkene i terminalen og har normalt grei plass når man går litt innover i loungen. Det er lengre å gå fra sikkerhetskontrollen, men det er turen verdt...

    Ingen andre lounger på T5, kun 1 som kan betale seg inn i, men den er visstnok skikkelig stusselig...
    T3 er der du hadde hatt flere lounger å velge i, men det er en del styr, og tar tid med sikkerhetskontrollen, buss, reisetid etc å bytte mellom terminalene. Normalt får du også beskjed om at du er på feil terminal når de sjekker boardingkortet...
     
    animals liker dette
  11. animals

    animals Senior Medlem

    Innlegg:
    567
    Likes mottatt:
    995
    Bonuspoeng:
    93
    Earl liker dette
  12. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke helt rett. Er en lounge til på T5B :) Dog er det litt knot å komme seg tilbake ettersom man må gå tilbake (heis ved boots, trykk på -4 evt -2 og ta trappene ned om det ikke er mulig å trykke på -4). Dog er nok den mye mer behagelig enn de i T5A, men greit å ha litt tid om en skal ut dit.

    Ellers er det to betalingslounger på T5. Aspire ved gate A17 (mener jeg) og Plaza Premium lounge. Har forsøkt sistnevnte som er ganske ny, og den er helt ok synes jeg. Se bilder her:
    https://www.businessinsider.com/ins...unge-at-heathrow-terminal-5-2017-11?r=US&IR=T

    Jeg er av den oppfatningen av at om man er i London så er det lite behov for å sitte i en lounge på en flyplass. Nok av ting å finne på. Sikkerhetskontrollen tar ikke mye lengre tid uten priority, og lempe avgårde bagasje går like fort på vanlige billetter som på prioritet. Eneste forskjellen er om du må innom en skranke, men har ikke opplevd det selv. Har sølv, men bruker aldri noe prioritet på LHR.

    Når det gjelder selve opplevelsen i business (eller club europe som de kaller det) er det vel ganske likt som LH. Ledig midtsete, noe varmmat og greit påfyll med alkohol. Opp til enhver å vurdere betalingsviljen, men jeg hadde heller brukt 99 pund på noe gøy i byen enn 2 timer i business.
     
    Last edited: 16. sept 2019
    TravelManBiz, Earl and animals like this.
  13. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Har 96 000avios. Har lyst å fly skikkelig F og gjerne to produkter. Kan også legge i noen tusen kr ekstra. For meg ser det letteste ut å fly BA fra LHR til NYC/BOS/IAD/ORD . Finner dårlig med AA på returen, så blir antagelig BA begge veien.
     
  14. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    BA F LON-NYC er 68.000 en vei non-peak og 80.000 en vei peak. Så da mangler du minst 40.000 avios om du vil ha F t/r. I tillegg koster det vel fort 4-5000 i skatter og avgifer.

    Hvorvidt BA F er skikkelig F er jo en annen diskusjon :)
     
    Last edited: 16. sept 2019
    Fredrik81 liker dette
  15. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Det klar over det du skriver. Tror det ble ca 10 000kr hvis jeg må kjøpe avios opp til 68kx2. Det er vel kun Moskva som har lavere kost i F ut Europa. Lurte på om det finnes andre, f.eks til midtøsten som noen har erfaring med å ha booket. .eks Qatar en vei og Ba en vei eller noe slikt. Før har jeg sett på Cathay ut fra HKG til TPE, men den er borte etter hva jeg husker.
     
  16. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Cathay er helt forsvunnet dessverre. Borte er de gode dagene der en for eksempel kunne booke t/r HKG-SIN i biz for 40.000 avios.. :( Ikke helt satt meg inn i hvorfor.

    Ellers er det bare å bruke gcmap pluss denne her:
    [​IMG]

    Er ikke noe problem å booke QR en vei og BA andre veien. Dog må du nok ringe da. Har bare kjeket selv, men klarer aldri å få opp noe pris på BAEC når jeg kombinerer QR/BA i søket. For BA sin del er avios-prisen den samme til DOH/AUH/DXB som JFK etc.
     
    Fredrik81 liker dette
  17. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Er bare å legge til f. eks TPE så dukker det opp masse ledig via HKG:) Og så burde jo rewards alltid bestilles en vei. Da har man jo fleksibilitet etter at reisen har startet også.
     
  18. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Hvorfor ikke bestille en tur til USA i C klasse med BA og så oppgradere til F? Jeg gjorde det i påsken. Da koster det 24k Avios hver vei og ingen ekstra avgifter. Og så slipper du å betale for sete i F også uten status:) Men rad 1 på 747 er reservert for gull.
     
  19. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    30% flat bonus ved kjøp av avios. Av og til klinker BA til med 50% flat bonus, og av og til øker bonusen avhengig av hvor mange avios som blir kjøpt. Mao har det vært bedre "tilbud" tidligere. 30% bonus gjelder til og med tirsdag 24%
     
    Fredrik81 liker dette
  20. phileas

    phileas «Thanks upgrade»

    Innlegg:
    647
    Likes mottatt:
    2,944
    Bonuspoeng:
    93
    Hyggelig e-post fra BA i kveld. Doble avios for reiser frem til juni 20 :) Husk at du må registrere deg manuelt på din BA konto for å ta del i denne kampanjen som de har hatt jevnlig de siste årene (Max 10 flyvninger)
     

Del denne siden