British Airways GUIDE

Tråd i 'British Airways Executive Club' startet av Fnate, 27. okt 2013.

  1. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Man må bestille noe også da :)
     
  2. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Passer bra dette på min neste TP run til HNL (som ikke er booket enda) Har ikke finregnet, men som BA gull og dobbel Avios drar jeg vel lett in nærmere 60.000 Avios. Ikke værst det på en tur til ca 16k NOK:):D
     
    phileas liker dette
  3. kalleballer

    kalleballer Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Da er det min tur ..
    https://www.telegraph.co.uk/news/20...ancellation-policy-passenger-anger-confusion/

    Tur til london booket 27. sept-29. sept.

    15 dager før får jeg mail om at flighten er kansellert med tilbud om senere flight eller refund - velger å flighten som er noen timere senere, litt ergelig å gå glipp av en formiddag i London, men tenker at jeg lever med det greit.

    Så, noen timer før jeg skal til Heatrow i dag for å fly hjem for jeg mail om at også dagens flight er blitt innstilt, tilbud om senere flight eller refund.
    Flighten er ikke før imorgen, så da sitter jeg her da.

    Valgte å forlenge oppholdet på hotellet med et døgn ...

    Noen som vet om det kan være mulig å få kompensasjon for her?

    Jeg kommer jo strengt tatt alt for sent både til og fra destinasjonen, i tillegg så løper jeg jo endel utgifter både til ekstra hotelldøgn, mat og transport for den ekstra dagen. Eller er kanskje en streik noe som frikjenner selskapet for alt ansvar?

    Etter hva jeg forstår har jeg ikke rett til noe EU261-kompensasjon for innstillingen til destinasjonen siden den kom mer enn 14 dager før avgang (prisene for fly til London føyk da selvfølgelig i været, så nyttesløst å prøve å finne noe annet fly)
     
  4. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Helt håpløst, og det er dessverre det eneste jeg kan si i denne situasjonen. Er noen tråder over på flyertalk hvor folk har fått dekket diverse utlegg i høve streiken som for eksempel mat eller en ekstra dag med leiebil, så jeg foreslår at du sender inn et krav om å få dekket den ekstra natten på hotell ettersom de ikke fikk deg booket om på en avgang samme dagen.
     
    kalleballer liker dette
  5. phithor

    phithor Medlem

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    18
    Hei, jeg har poeng i BA som utløper ved slutten av 2019. Krav for å forlenge er kun opptjen eller bruk minimum 1 poeng. Noen som vet en enkel måte å tjene noen skarve poeng hos BA uten å reise?
     
  6. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    De har, i likhet med SAS ,en shoppingportal som jeg har vurdert å teste.
     
  7. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Du kan også kjøpe avios. Holder med kjøp av 1000:
    https://www.britishairways.com/trav...ic/en_gb/execclub?eId=115002&purchaseType=Buy

    Enestre kravet til at poeng ikke skal gå ut på dato er aktivitet på kontoen. Har ingenting om du kjøper avios eller flyr. Minste beløp du kan kjøpe for er 36 euro.
     
  8. kalleballer

    kalleballer Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Med fare for å dra opp en gammel sak, men altså.
    Fikk mail i dag der det stod:

    "Your claim for EU Compensation has been assessed and your claim has been refused because BA0768 on 29 September was cancelled due to adverse weather conditions. I’m afraid this was out of our control and caused unforeseen disruption to our schedule"

    Øhhh ... Alle andre fløy jo denne dagen? Hvordan kan jeg angripe dette?
     
  9. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Sikker på at alle andre fly gikk den dagen? Hvis det er meldt dårlig vær så pleier BA å kansellere noen flygninger på forhånd (1-2 dager før) Dette er spesielt viktig på LHR som vel opererer på rundt 98.5% kapasitet allerede. Så da er det bedre å redusere kapasiteten på forhånd enn å få masse problemer på den aktuelle dagen. Da har de også tid til å flytte kunder over på andre avganger og heller fly med fullere fly.

    Nå vet jeg ikke om dette er tilfelle i ditt tilfelle. Fikk du beskjed på forhånd at avgangen var kansellert? Eller var det samme dagen?

    Edit: Så den originale posten din nå. Du fikk varsel noen timer før avgang. Da går det vel ikke helt under forhåndsvarsel, men var det dårlig vær den dagen?
     
  10. kalleballer

    kalleballer Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Nei, det er det som er så sprøtt, været var helt normalt til å være en høstdag, så jeg er helt spørsmålstegn.

    Etterspurte på mail om dette kunne være korrekt:
    Fikk til svar:

    "I’ve had another look at your claim for compensation and I’ve taken time to make sure our response is accurate and up-to-date. Based on this, our decision hasn’t changed and the response you’ve received about the eligibility of your EU compensation claim are correct.

    As you flight was cancelled due to adverse weather conditions, it means you're not eligible for EU compensation."

    Så jeg skjønner ikke helt, finnes det noe register hvor man kan se årsaken til slike kanselleringer? At det var dårlig vær i London er uansett bare tull. ..
     
  11. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Flat 50% bonus på kjøp av avios frem til og med 21 november.
     
    TravelManBiz liker dette
  12. kalleballer

    kalleballer Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Fikk omsider endelig avslag på EU-kompensasjon fra BA. Sendte derfor klage til Transportklagenemda ... Men de kunne ikke behandle den fordi dette ikke startet i Norge (dette burde jeg sikkert ha sjekket) - Så da blir neste steg å melde dette inn klageorganet i Storbritannia.

    Dette blir gøy!
     
    Jorge liker dette
  13. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Eventuelt kjøre det via et eksternt firma som airhelp. Mener at @Eddie47 gjorde det med Air Canada med hell. Selvfølgelig reduserer det en potensiell kompensasjon, men det er litt prinsippet også.
     
    Last edited: 13. nov 2019
  14. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Nok en gang flat 50% bonus på kjøp av avios. Dvs kjøp 10.000 avios, få 5000 ekstra. Osv.

    Som regel det beste tilbudet BAEC kommer med, og en skal ikke se bortifra at det er grei tilgjengelighet på oppgraderinger fremover :rolleyes:
     
    Shyneno liker dette
  15. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk opp denne når jeg gikk inn på BA-appen nå.
    95311D9A-4A70-4EA1-91A4-8B444842B0FC.jpeg
     
  16. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Men en eventuell fare difference må fortsatt betales ved endringer
     
  17. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Får man igjen penger om det er billigere? :D
     
  18. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Som @TravelManBiz har nevnt i en annen tråd, er det slik med British Airways at man får igjen hele beløpet betalt for reisen om ett av flyene blir kansellert. Det skjedde med meg for turen til OZ hvor de kansellerte BA763. Da var det bare å hive seg rundt og få pengene igjen fort som fy. Rundt 5 virkedager fra den ble kansellert til beløpet stod på amexen og 5 virkedager fra beløpet stod på amexen til det var overført til konto.

    Greit å ha i bakhodet i disse dager.
     
    jgroneng liker dette
  19. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Flott! BA ordner opp:) Husk at du ikke ringer BA hvis det ikke er mindre enn 72t før avgangen. Dette er viktig for at vi ikke opptar ressurser for de som har avgang de nærmeste dagene.
     
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183

Del denne siden