Skal på solotur til Berlin i helgen og tenkte å gi litt tilbake til forumet siden jeg selv setter pris på å lese andre reisebrev her inne. Det blir ikke long-haul biz og widebody, men det blir noen legs med LH i intra-Europe biz og en del tid til lounge på FRA og LHR. Satser på å få tatt noen bilder av servering underveis. I disse tider er endring i planene så og si uungåelig, men per akkurat nå er planen følgende: Fre 1/7: SVG - FRA - BER (LH Eco + LH Biz) Søn 3/7: BER - FRA - LHR - SVG (LH Biz + SK Plus)
Er interessert i hvordan det er å fly bak i bussen på Lufthansa til FRA. Vanskelig å finne Biz fra BGO til FRA
Forviklinger del 1: Da hjemreisen opprinnelig ble bestilt i februar var planen SK via CPH. (BER - CPH - SVG), med 2:45 layover på CPH. Det gikk dog ikke mer enn en liten uke før første schedule change ramlet inn. Denne gangen til min fordel ettersom layover ble redusert til under 1 time og jeg ville være hjemme 2 timer tidligere. (Loungen på CPH har jeg allerede besøkt en del ganger, så kan godt hoppe over den). So far so good. Så kommer selvfølgelig en ny schedule change i midthen av juni. Plutselig var det snakk om 4-5 timer på CPH, sent fly fra CPH til SVG og en potensiell SAS-streik kun noen dager før reisen skulle finne sted. Så med mulighet for full refusjon av billetten og ferske feriepenger på konto startet jakten på en ny hjemreise. Lufthansa flyr nå FRA-SVG hver dag, men alternerer mellom morgen og ettermiddag. 3. juli er det morgenfly. Dette går så tidlig at det ikke er mulig å rekke det fra Berlin uten overnatting på Frankfurt. Med preferanse for *A pga status og opptjening og ønske om å unngå SAS via OSL pga streik endte jeg opp med LH BER-FRA-LRH og SK LHR-SVG i to separate bookinger. Fikk da brukt en SAS kompensasjonsvoucher, og flyet er operert av CityJet, så krysser fingrene for at det går uavhengig av streikestatus. Har over 4 timer til rådighet på LHR for å kunne tåle forsinkelse, og planen er å holde seg airside og ta en liten lounge-safari på T2
Jeg har til nå fått 4 (fire) mail med avslag på oppgraderingsbud på SVG-FRA, så det virker sannsynlig at jeg kan svare på det i morgen
Forviklinger del 2: I går kveld (2 dager før avreise) kansellerte LH flyet mitt fra FRA til BER, tydeligvis sammen med flere andre fly på samme strekning. I teorien skal det være mulig å booke om seg selv ved hjelp av Lufthansa sin ChatBot, men den kom opp med nøyaktig 0 alternativer. Så da var det bare å stille seg i telefonkø. Etter ca 1:15 med ventemusikk kom jeg i kontakt med en kundebehandler som virket mildt sagt ny i gamet. Dette virket delvis til min fordel siden min 400-kroners oppgradering til Biz på strekningen per definisjon ikke er låst før 1 dag før avreise, og jeg skulle teknisk sett blitt booket om til Eco. Hun tok utgangspunkt i at jeg skulle bookes om i biz og satte meg på vent mens hun lette etter alternativer. Etter 5-10 minutter var hun tilbake og meddelte at desverre, det er ingen ledige seter mellom FRA og BER etter kl 11 den 1. Juli, men hun kunne booke meg om til kvelden 2. Juli. Hun foreslo deretter å booke til en annen flyplass "i nærheten", for eksempel Stuttgart. (For de som ikke er kjent med Tysk geografi: STR er lengre unna BER enn FRA). Jeg påpekte at jeg kunne søke opp ledige seter på websiden 1. juli, og etter å ha nevnt flight-nr kunne hun plutselig finne ledige seter likevel.. Etter en del mer venting fikk hun booket meg om og utstedt nye billetter, fortsatt i Biz på denne strekningen. Nedsiden er at layover på FRA nå blir over 8 timer og mister 1/2 dag i Berlin. Oppsiden er at det blir i det minste god til til å sjekke ut Lufthansa-loungene, og det burde også kvalifisere til kompensasjon pga kansellert flight mindre enn 7 dager i forveien. Jeg vurderte også å be om routing via MUC, som ville fått meg frem ca en halvtime tidligere, men var usikker på om jeg fortsatt ville fått beholde biz-oppgraderingen da, ettersom det da ble to flights i stedet for en. Så får vi håpe flyene går som de skal, men har i allefall en god buffer dersom vi er forsinket ut fra SVG
På plass i North Sea Lounge på SVG og flyet til første etappe er på plass: Det virket ikke som loungepersonalet var klar over at *G har tilgang selv om man flyr LH ECO, men de noterte ned EB-nr, og jeg fikk da komme inn Utvalget i loungen er så som så, men her er øl og vin (for tidlig for min del), snacks, kaffe og vaffel. Nok til å holde blodsukkeret stabilt, men en bør nok ikke planlegge dagens hovedmåltid her
Ombord i D-AILH, en 25 år gammel A319. Sitter på 7A i preferred section. Her må en betale 300-ish kr for å reservere sete på forhånd, men det er fritt setevalg når check-in åpner. Setet kjennes godt brukt ut, men har håp om ledig midtsete ut fra setekartet i går kveld LN-ENL skal til Gatwick
Litt klatt med boarding her i dag, og nå kom det noen med en lapp med 7A på. Så da ble jeg plassert på 4C som er i Biz-seksjonen. Stakkars meg
Tut mir leid! Men så ut til at ECO hadde mulighet til buy on board fra "Onboard delights" og alle fikk utdelt en sjokolade med LH branding
Landet på FRA, og har parkert ved bussgate etter en liten rundtur på taksebanen. Kapteinen måtte desverre meddele at "unfortunately there are noone to take care of us from the ground staff", så enn så lenge sitter vi her. Etter en stund ble det mulighet for deboarding gjennom bakre utgang, så vi kom oss da ut til slutt. LH879 Svg-Fra: En stund etter boarding var det drink service, hvor jeg endte opp med bobler og appelsinjuice Ikke lenge etter var det servering av frokost, som var laks, blini og ost med eggesalat, og eplekake med krem til dessert. Crew var på ballen med påfyll av drikke og foreslo uoppfordret en kaffe til desserten. Maten smakte godt og crewet var som nevnt hyggelig, så her var det god stemning hele veien
Er litt rusten, men det blir som regel bedre med litt bobler eller øl i blodet Fikk tidligere øvd litt da jeg var fri og frank og kunne reise til alpene årlig, men det har blitt lite av den slags etter vi ble småbarnsforeldre
En liten svipptur innom Senator lounge som var den første som dukket opp. Hovedmålet var å sjekke i service desk om der finnes muligheter for å komme med et tidligere fly, da 7 timer layover er litt i overkant av det jeg trenger. Men det var desverre ikke muligheter, bortsett fra å ta toget som tar 6 timer. Konkluderte med at jeg kan like godt holde meg her og sose litt rundt på loungene. Kanskje jobbe et par timer. Loungen i seg selv oppleves lys og luftig. Relativt mye folk, men ingenting i forhold til SAS innenlands slik den har vært de siste gangene jeg har vært der Espresso og A340 i skjønn forening. Striper på vinduene trekker litt ned
Etter en kort tid i Senator Loungen flyttet jeg til Panorama Lounge ved Gate A26. Gikk forbi Lufthansa Service Center på veien hit, og var godt fornøyd med at jeg ikke trengte å stå i den køen Prøvde først å gå til den tidligere First-Loungen som ligger i etasjen over, men der var damen i ferd med å henge opp en lapp på døra: "Her er det stengt". Panorama loungen er fin den. Utvalget av mat er litt "meh", det var bedre i Senator loungen. Layout her er ganske stilig, med mange mindre rom, som gjør at det ikke føles så travelt selv om det er en god del folk her. God tilgang på strøm og fin utsikt, så et passende sted å jobbe et par timer. Mister dog litt fokus hver gang det kjører en 747 eller A350 forbi rett utenfor vinduet Tar nok turen tilbake til Senator når det nærmer seg middagstid.