Et stor +1 for Plovdiv. Det har jeg også anbefalt i pm til RoadKing, i tillegg til Koprivshtitsa og Hisarya. Bare til Plovdid kommer man seg jo også fint på en dagstur med leiebil, bare 1,5 timer motorveikjøring. Hvordan er det å bo på Rila? Jeg skal til Sofia igjen i oktober 2025, så veldig glad om du har gode tips!
Vi var der midt i august. Klosteret i Rila ligger på 1200 moh mener jeg å huske. Det var meget god temp på dagtid i lavlandet (30+), men det ble kaldt på natten. Det er null isolasjon og vinduene er tynne som avispapir. Sengen er utstyrt med dyne og ullpledd, men vi sov likevel med trøye, sokker, buff og lue. Det var en opplevelse, så om dere ikke er redde for å ha det kaldt (det er jo bare å kle seg) så er det å anbefale. Det å ordne seg et rom var derimot en like stor opplevelse. Jeg har sett at det går an å ringe på dagtid for å booke, men de snakker kun bulgarsk på telefon. Det er noen ‘agenter’ på nett som gjør det for et gebyr. Vi valgte løsningen med å ordne det på stedet. Resepsjonen skulle være åpen fra 18-19 eller noe slikt. Vi ble sittende å vente fra litt før 18 til litt etter 19 før noen dukket opp, men det ordnet seg til slutt.
God ettermiddag fra MBT, hektisk på hjemmekontoret. Ikke noen røddag i irsk kalender i dag. Ikke noe mer reising denne uka, men det ser ut for at det blir kort helg og reise mot LAX allerede søndag. Klarer dog ikke å ombestemme meg om rutevalg.
Da har jeg booket en tur til Sofia i oktober etter anbefaling fra RoadKing, pga Senator Match 3 fly per vei. Jeg skal være der fra fredag til mandag fordi det er første gang jeg besøker Bulgaria. Kan jeg få anbefalinger for kvinne som reiser alene, hvilke område for hotell og hva skal jeg gjøre. kanskje denne kan splittes opp til egen post med overskrift Sofia eller Bulgaria.
Fantastisk podcast og kan varmt anbefale episoden om den bergenske ironi. Pussig sted når jeg først besøkte byen, nå er jeg bergensentusiast og bor her. Er en sannhet i "if you can't beat them, join them"
Vi bodde på Intercontinental. Kanskje kan @milehigh fikse deg en god deal. Supert hotell. Opplevde Sofia som veldig trygt, men nå ruver jo jeg litt i terrenget, så jeg vet ikke om det er en god målestokk.
I og med at jeg skal reise alene, så vil jeg ikke betale nesten 2000 kr per natt. Men ser at Novotel har mer prisvennlige alternativer. Kan @milehigh sende noe tilbud fra Novotel Sofia Bulgaria.
Jeg har bod en natt rett over gata (B1 Hotel). Topp hotell, men beligenheten synes jeg var ikke noe bra. Det er trafikkstøy helle natten og ligger langt unna sentrum. Det er kun bra dersom du kommer med bil og/eller skal til flyplass tidlig om morgenen. Ellers tror jeg du kommer deg bedre ut om du velger noe mer sentrumsnært. Jeg slutter meg forresten til @RoadKing: Sofia virker som en trygg by og jeg ville ikke hatt noe som helst bekymring om min kone eller datter reiste til Sofia allene.