Hei! Håper noen kan svare på dette. Jeg skal reise til Gdansk med gutta i slutten av september men ser at prisene fra Oslo (SAS) nå er relativt dyre. Over 1000,- hver vei. Jeg har en del eurobonuspoeng, så det jeg lurer på da er, kan jeg og burde jeg bruke eurobonus poengene mine på disse billettene, Om ikke, hvor lenge burde jeg tørre å vente før jeg bestiller reisen? Har EBG om det er relevant. Håper på svar. Sverrepedern
Du må sjekke om det er ledige bonusbilletter på SAS sine sider.. Veldig enkelt om du er innlogget. Eget link: "Fly for poeng" under 'Mine sider' Hvis det er ledige bonusbilletter så kan disse bookes og skulle prisene gå ned og du ombestemmer deg, så er det bare å kansellere reisen og få alle poengene tilbake.
Blir ikke det 30k poeng i Sas Go? Det er selvfølgelig litt situasjonsbetinget, men jeg hadde nok ikke brukt 30 000 poeng på billetter til 2000,- og min erfaring er vel at sjansene for at prisene går opp er større enn at de går ned når det er såpass kort tid igjen til avreise.
Viss ikke du må bruke de snart pga at de går ut på dato så ville jeg ikke ha brukt de på en slik reise uten at du får ett spesielt godt tilbud, f.eks. en kampanje med halv (bonuspoeng)pris e.l. Men synes du at drøye 2000,- tur/retur er for mye å betale så kan du jo som @WannaBeFrequentFlyer også skriver bare bestille bonusbilletter og så kansellere de om det kommer en kampanje eller salg til Gdansk (Now or Never e.l.). Hva med SAS Plus? Er de mye dyrere?
Blir vel fort 500kr i avgifter og da blir det jo 1500kr for 30000poeng? helt klart ikke verdt det i min bok..
Takk for raskt svar. Sjekket linken og billettene ligger på 10.000 poeng hver vei 15.000 med Plus. Står totalpris 435,- så det betales i tillegg? 10.000 Eurobonuspoeng tilsvarer vel 1000,-? Så da er det vel det greieste å spare poengene for denne gang. Har et spørsmål til til dere som flyr mye, har det mye å si å fly SAS Plus på så korte flyturer med vanlige 737 fly? Takk igjen for alle svarene!
Har forresten enda et spørsmål som jeg tror også passe under denne tråden. Jeg skal fly med SAS til New York med dama også i september. Jeg bestilte tidlig og brukte Seat Guru for å finne de beste plassene. De ble SAS Go med gode seter på tur samt spanderte på oss SAS Plus på retur. Det jeg lurer på er, hvis jeg bruker SAS upgrade for å prøve å oppgradere oss på vei bort, vil vi da få seter sammen? Eller kan vi risikere å bli oppgradert men bli spredd vekk fra hverandre. Vil seff fly Plus men også ha plasser ved siden av hverandre på en så lang flyreise. Er det en måte å sikre seg dette på?
Om du blir oppgradert med Plusgrade så får du beskjed noen dager før avreise og du kan da logge på og velge sete (gratis som EBG), om det ikke er stappfullt så klarer man å finne to seter sammen, både i Plus og på business.
Eneste forskjellen i pluss og go på korte ruter med SAS er at alt av mat og drikke er inkl, i tilleg til lounge og fast track (det har du alt via EBG) så hadde definitivt ikke betalt 5 tusen eb poeng elstra per vei for pluss. Spar alle poeng til du kan bruke de på biz til USA eller Asia. Eventuelt bruke poeng på innenriks reiser som bestilles en dag eller to før avreise (da ofte prisenne er 4-5 tusen nok) alt annet er bortkastet mener jeg) eventuelt er jo plusgrade med poeng til biz til Nyc? Da kan du jo kanskje overaske dama med biz
Ikke blås EB-poeng på shorthaulreiser med mindre du må brått avgårde på kort varsel for egen regning. Heller ingen vits med Plus som EBG, med mindre du er avhengig av fleksible billetter - og selv disse har begrenset verdi hos SAS med mindre du investerer i fullfleks, ettersom du ved endring som oftest nødes til å betale skyhøye mellomlegg som fort kan overgå en ny billett i Go i kostnad. Når det gjelder komfort, så er det vel noen få flytyper på shorthaul som har en millimeter mer benplass i Plus enn Go, men det er aldeles ingen forskjell som er verdt kostnadsspriket mellom de to. Plus er fint på vei til EWR, men hvis jeg hadde et begrenset antall poeng ville jeg kanskje heller ha forsøkt meg på oppgradering fra Plus til Biz på vei tilbake enn Go til Plus på vei til EWR, selv om oppgraderinger erfaringsmessig er veldig vanskeligere å få på EWR til OSL enn motsatt strekning. Men det er verdt å prøve.
Jeg ville aldri i verden funnet på å bruke 20' poeng for å spare 2' kr. Ferdig snakka. Du skal dessuten vente lenge for å spare mange hundrelapper på en tur til Gdansk med SAS tror jeg. Nei, du må akseptere upgrade og så får du velge plasser. Eventuelt, om du har poeng kan du kjøpe deg opp med poeng til fastpris, dvs ikke by.
Mange gode svar her. Takker. RoadKing: Mulig jeg da bare venter til et par dager før fligth og ser an hvilke seter de har ledige for så å legge inn et bud. Scandipendler: Tenker du det pga at man er sliten etter en uke på tur og det derfor er viktigst med god seter på vei tilbake? Jeg tenkte at det kunne være greit å komme seg vekk fra Economy som pri 1 pga mye trafikk, støy, ikke noe mat og drikke inkludert etc. Er det forresten noe som har flydd denne turen med nye SAS Plus eller i Business Class? Lurer på hvor bra det er?
Du finner mange rapporter fra dette her inne om du søker litt. Jeg har også prøvd både Plus og Business mellom Oslo/København og New York og begge kan anbefales på det sterkeste. Skulle jeg velge mellom Plus begge veier eller Go en vei og Business den andre veien, så ville jeg ha valgt Plus begge veier.
Har to turer i Business. Ja ,det er bra, men jeg ville ikke betalt for business.. Plus betaler jeg gjerne for, og kan kanskje vurdere å oppgradere med poeng eller plusgrade.
Enig med de to over her. Biz er et godt produkt men på en så "kort" flight som det New York er ser jeg ikke helt poenget. Pluss gjør jobben suverent for meg. Det er min personlige preferanse. Ville glatt valgt trt i pluss i stede for Go ene veien og biz den andre.
20000 EBpoeng = (kan vere) opp mot 30-40 000 kr verdi på femseksempel Lufthansa First Class om ein er heldig og har CT. Mitt råd er å spare til du har nok til Turen du drøymer om. Før du har den i boks: ligg unna kjøp av Mikkeller på flyet for poeng, pointshop.SAS.no og billegturar i Norge/Europa så lenge du kan. Uansett, poenga skal vere ei belønning til deg, bruk dei der du ser verdi. Whatever rocks your boat.. God tur og hæla i taket!
Fordelen med Biz på EWR-OSL er at du har en teoretisk mulighet til å få litt tid på øyet. Merk: teoretisk. Hele seansen tar bare 6-7 timer, og tre har av dem har gått før SAS CC har somlet seg til å gjøre ferdig serveringen. Men hvis man er sensitiv for jetlag, klarer å slappe av i et lie-flat-sete som gir merkelige assosiasjoner til en likkiste, eller helst skal være frisk og rask dagen etter hjemkomst, er det allikevel verdt det. Man kan saktens få blund på øyet i Plus også, men det er ikke akkurat en klasse jeg ville flydd for å sove. Men komforten overgår på alle måter Minus, hvis man er ute etter mer enn en transportetappe til EWR. Gratis drikke er jo også noe, hvis man ikke er blygere enn at man våger å ringe på CC for etterfyll.
Ville ikke har brukt poeng på en reise som er så kort som Gdansk. Som flere beskriver er ikke prisen veldig dyr, men det kommer selvfølgelig an på din lommebok og hva du ønsker å betale. Du får også EB poeng, dog ikke mange i GO. Har brukt poeng på oppgradering fra GO til PLUS og til Business til New York, noe jeg personlig mener gir god uttelling. Det absolutte høydepunktet var å bruke poeng + CT til Cape Town i Lufthansa First. På det tidspunktet kona og undertegnede reiste, skulle Lufthansa ha kr. 205.000,- t/r OSL-CPT. Det gir absolutt en god følelse av verdi for de poengene man har opptjent. Har fortsatt en hel del poeng tilgjengelig og vurderer nå en tur lik det @Stuttfeiten og andre her på forumet har tatt. Guttetur med Porsche og First Class Terminal, men med destinasjon Buenos Aires (den lengste ruten til LH)