EZE er alltid bra. Alltid. Wikipedia lister opp følgende Star-ruter fra HAV OS til VIE (sesongrute, men hva er nå sesongen her?) UA til IAH (sikkert ikke en minneverdig flight) UA til EWR (som over) TK til IST (ukurante overganger til OSL i IST) CM til PTY (svipptur) AC til BOG (svipptur) CA til PEK (via YUL, av alle steder...) I tillegg flyr Avianca Peru til LIM og Avianca El Salvador til SAL, men disse kan du vel ikke booke som bonusreise... I tillegg flyr WK på LX-code til ZRH, men jeg vet ikke om den kan bookes. WK er dessuten et charterselskap (om enn med businessclass), så det er neppe det skarpeste produktet der ute... En overkommelig måte å komme seg til Påskeøya er å bruke BAEC avios fra SCL eller PPT. PPT var også på lista di, var det ikke?
Enig med kona di i at en høy biff og en mørk Malbec er verdt en reise mot sør vest. Men jeg håpet på at Eurobonuseksperten selv ville hoste opp noe mere konkret rundt mulige og behagelige reiseruter Hint hint.....
Jeg har ganske nøyaktig 0 avios. Har heller ingen planer om å anskaffe det. Har tidligere forøskt å regne litt på hva det vil koste og det er ikke så skrekkelig langt unna å bare kjøpe seg billetter SCL-IPC uansett. Du får vel booket Avianca Peru/El Salvador osv? Edelweiss får du ikke booket dessverre, de flyr jo på samme måte som Condor til mange spennende destinasjoner. Det som er viktig er jo å treffe riktige soner (kanskje ikke nå lenger..). Men Havana kunne absolutt vært et interessant mål å mellomlande.. OSL-VIE-HAV-BOG-UIO-GPS // GPS-GYE-LIM-EZE-FRA-OSL Det hadde vært en fin rute, eller hva @ccurrahee Skulle gjerne fått med meg La Paz også men det er ikke nevnevedig enkelt ser det ut som, og så var det akkurat det med tid da ...
Lufthansa starter FRA-Costa Rica (SJO) den 29. mars neste år, A340-300 uten First. På tide at du kommer deg til Sør-Amerika, fint høstvær mange steder i slutten av mars.
Nettopp! Jeg ville også gjort det på denne måten, med HAV først og EZE til slutt. For min del var Cuba hovedsakelig et interessant, men trist skue. EZE har alt som skal til for å bli en mye bedre avslutning på reisen...
Hvordan er det med Buenos Aires i påsken tror du? Sjekket United og det er ingenting per dags dato. Har skjønt at F billettene legges ut 14 dager før hos LH, men hva med Biz billetter ?
MIA kan 4 reise til i C. Ikke så eksotisk, men det er vel et greit klima der i påsken Fant tur bort med Swis, AirCanada via Montreal og Turkish på returen. Er man i tillegg fire og kun har en CT så blir poeng bruken også snill. 330 000 plus CT for fire. Tur:Lørdag 24mars Oslo, NO (OSL - Gardermoen) to Brussels, BE (BRU) 6:45 - 8:50 (2h 5m) SN 2288 | Airbus A320 Operated By Brussels Airlines 1h 5m connection Brussels, BE (BRU) to Zurich, CH (ZRH) 9:55 - 11:15 (1h 20m) LX 787 | Airbus A320 Operated By SWISS International Airlines Zurich, CH (ZRH) to Montreal, QC, CA (YUL - Trudeau) 11:55 - 15:25 (8h 30m) LX 86 | Airbus A330-300 Montreal, QC, CA (YUL - Trudeau) to Miami, FL, US (MIA) 17:10 - 20:54 (3h 44m) AC 1652 | Airbus A321 Retur: 1April Miami, FL, US (MIA) to Istanbul, TR (IST - Ataturk) TK 78 | Boeing 777-300ER Operated By Turkish Airlines Sun, 01 Apr 21:00 Miami, FL, US (MIA) Arriving Mon, 02 Apr 15:15 stanbul, TR (IST - Ataturk) to Vienna, AT (VIE) 19:55 - 21:20 (2h 25m) TK 1889 | Airbus A321 Operated By Turkish Airlines Vienna, AT (VIE) to Oslo, NO (OSL - Gardermoen) 10:20 - 12:45 (2h 25m) 3April OS 335 | Embraer ERJ-195 Operated By Austrian Airlines
Det kommer jo helt an på hva du skal der, og hva du ønsker å få ut av oppholdet.. Jeg er tilbøyelig til å være enig i at byen ikke er spesielt spennende for den gjennomsnittlige turist, men å si at det er et høl er å ta i litt. Jeg har hatt mange hyggelige og spennende dager i San Jose, men det hjelper selvfølgelig å kjenne noen som bor der, og vite hva man skal gjøre og se.
JetBlue Mint Class står av en eller annen grunn ganske høy på min liste over produkter jeg vil prøve. Om man flyr til New York eller Boston først kan man reise videre til f.eks St. Lucia i Mint Class, før man fortsetter enten med litt øyhopping eller forflytter seg til fastlandet i Sentral-Amerika.
Hadde 10 dager (ei helg + en full uke) sør amerika nå i vår. KLM til GRU. Videre til Rio med GOL. Så fra Rio til Iguazu Falls. Dagstur over til Paraguay. Så straka flyet til Lima. Videre til La Paz, så til Cusco og Machu Picchu. Tilbake til Lima og til AMS med KLM. Hadde tenkt å ta LH til Rio med open jaw hjem fra Bogota med Avianca til London (men ble ikke noe av da open jaw ikke var tillatt på det tidspunktet). Ble heller open jaw business class med KLM. Så: - Brasil (Rio og Iguazu Falls), - Paraguay, - Bolivia, (la paz) - Peru (Lima, Cusco, Machu Picchu), - Colombia (Bogota) Burde være en fin rute på 10 dager
La Paz frister. Av en eller annen fin har Brasil aldri fristet i nevneverdig grad.. Tror også 10 dager er mer enn jeg kan avse denne gang..
Jeg føler ofte at man ikke trenger så mye tid en plass for å få et godt inntrykk (var riktignok i Rio i over 2 uker uten at det ble for mye), men det opplegget der på 10 dager blir altfor mye selv for meg. Skjønner ikke hvordan du har rukket å gjøre noe særlig mer enn top sights på hver plass før du dro videre. Hadde det ikke vært bedre å hatt litt mer tid på halvparten av stedene?
Faktisk, når man ser litt nøyere på lista så er det kanskje ikke så dumt. Iguazu Falls ser jo spennende ut, og ikke minst, der kan man treffe tre land på en gang Hvor lang tid brukte dere på Machu Picchu? Har lest at man bør ha noen dager for å venne seg til høyden, men man trenger kanskje ikke gå så veldig mye?
1. Har man ikke mer enn 10 dager å reise på den perioden, så blir det vanskelig å bruke flere dager i hvert land. 2. Jeg synes 1-2 dager er nok til å få med seg det viktigste på disse stedene. 3. Jeg bor heller BRA og få dager på 5 stjerners hotell enn billig og lenge på hostel, og da kan man gjerne ikke være borte lenge om gangen da det koster å bo fint og sentralt
Vi landet på kvelden i RIO. Dagen etter hadde vi forhåndsbooket 2 dagers guidet tur med sjåfør (altså 1 guide og 1 sjåfør). Han tok oss med på alle "TOPP MUST SEEN" stedene i RIO, han fant kule plasser man kunne ta av med drone etc. Han var veldig "kompis" type, og ikke av den som maser og snakker i vei om alt mulig du ikke orker å høre på. Veldig koselig og anbefales varmt. var i RIO i 2 fulle dager og reiste videre til IGUAZU på kvelden, landet der rundt 00:00. IGUAZU + PARAGUAY. her bodde vi på Belmond Hotel som ligger inni selve parken, på Brasil siden (koster 5000 kr pr natt, men VERDT HVER KRONE) bodde her 2 netter. Du slipper å bo inni selve Iguazu byen og ta shuttle buss tidlig om morgenen etc... Den murenkanten der man kunne stå og se på fossen(e) var bare 50 m fra hotellrommet og servicen var en klasse for seg selv. brukte 1 hel dag og se på fossen + området rundt. og dag nr 2 slappet vi av, gikk ned og såg på fossen igjen og stakk til Paraguay på kvelden. Hotellet ordnet med bil som kjørte oss over grensen og tilbake. tok litt over en time pr vei. Enkelt og greit. Ikke mye mer å se der. LA PAZ. flydde fra Iguazu via Lima og til La paz. 1 natt i La Paz. Booket guidepå stedet, m/sjåfør som kjørte oss dit vi ville og sa vi kunne bestemme hva vi ville gjøre og se. Han svarte på alle spm. Veldig enkelt her også, og billig. kostet 1000 kr for en hel dag. GUIDE + SJÅFØR. 7 seter for oss selv. vi var 2 personer. Reiste videre midt på natta (riktig nok ble det ikke en hel natt her). CUSCO. Flyet landet i Cusco rundt 8 på morgenen (via Lima med LATAM). Gikk en tur rundt i Cusco, gikk opp til de murene og såg litt på lamaer. 1 natt her. MACHU PICCHU. Neste morgen tok vi toget til Machu Picchu "town". ca 3-4 timers reise, mye fint å se og man får sett litt av "landet" i Peru. bønder osv. Ankom Machu Picchu town på formiddagen, slappet av og kikket litt rundt her. Dagen etter sto vi opp tidlig for å ta bussen opp til Machu Picchu. Hatten av, må oppleves. Dagen etter der igjen slappet vi av før vi tok toget tilbake til Cusco for en ny natt der. LIMA. Nå tok vi morgenflyet fra Cusco til Lima og hadde 2 hele dager der. 1 dag med guide og 1 dag der vi bare gjorde akkurat det vi ville. Reiste hjem med KLM på kvelden direkte hjem til Europa. Jeg bor heller litt dyrere og meget sentralt enn heller billig og mindre sentralt i flere dager. Følte absolutt at jeg fikk se meg "ferdig" på den tiden jeg hadde der borte. Men klart det, er du av typen som er meget interessert i historie så trenger du minst 10 dager ++ hvert av stedene Ang Machu Picchu, det ligger jo litt i høyden. Vi var ikke med på den "Inca rail"-turen hvor man går i 3-4 dager fra Cusco til Machu Picchu og sover i telt (vi tok toget) Man merket det absolutt i hodet at man var høyt oppe. Individuelt fra person til person hvordan man reagerer. På selve Machu Picchu "parken"var vi en hel dag. ankom 6 om morgenen, gikk opp til "Huayna Picchu" (må bookes mnd i forveien, maks 200 pers pr dag som får gå opp), gikk rundt med byggningene og tok litt bilder. var tilbake på hotellet 6 om kvelden. Følte oss veldig ferdig da været var strålende i tillegg!
Veldig kult! Kikker igjen også på Taiwan, ser der finnes IST-SIN-TPE på mine datoer med SQ 1+2+1 samr Royal Lauriel (BR C).. Redd for at det blir for kort tid til det jeg vil i Sør-Amerika...