Etter å ha lest flere glimrende rapporter om CX First Class bestilte jeg før AA poengdevaluering i mars. Hadde imidlertid bare nok poeng til enveis, så turen ned led jeg meg gjennom Norwegian i økonomi. Trangt, delay og langtekkelig. Nok om det Melkeruten er som følger: BKK-HKG CX C HKG-FRA CX F FRA-LHR BA C LHR-OSL BA C
Etter å ha jobbet intra-Asia et par uker med lange køer inn og ut av BKK i imigrasjonen var det en lettelse å få fasttrack igjen. Et par inntrykk fra Cathay-loungen i BKK, som etter min mening er en av de beste nå, med egen Noodle-bar, alko-bar og avslappende stoler for spotting. Pad Thai og meny merket for allergier. Plusspoeng Og Suvarnabhumi:
Flight: CX654 Rute: BKK-HKG Klasse: Business Sete: 12K, som er første rad Flytype: B772 Ved check-in tilbydde skranken meg å ta et tidligere fly. Ja takk, bedre tid i loungen i HKG. Hadde egentlig A343 med reverse herringbone, men er ikke så glad i dem som Mr. Schlappig(OMAT) er. Intra-C er helt ok for 3 timer. Ikke så mye å si om turen, annet enn full load med ca 50 stk i C, men blir likevel tiltalt med navn. Thai-curryrett som smakte godt.
HKG er en kul flyplass, luftig og åpent design. Men litt lange avstander å gå. Hvis man spar opp 100K for en firstbillett synes jeg at man burde bli hentet ved gate. Her er det få som slår Thai F på groundservice! Sist jeg flydde BA First fra HKG rakk vi aldri å sjekke ut den nye First-loungen ved gate 63, siden de to firstloungene ligger i hver sin ende av flyplassen. Nå hadde jeg imidlertid lagt inn nok tid og sitter akkurat nå og venter på fotmassasje, som er complimentary. Tok en dusj også, fine rom: De har en restaurant, men siden jeg har noen dårlige gener(matallergi)så ble det litt lite jeg kunne spise. Ser jo ganske stusselig ut. Tok litt sjampis og en burger: Flyet går ikke før om 4,5 timer, men var akkurat ikke nok til å stikke innom Hong Kong. Mulig jeg stikker innom Champagnebaren og restauranten i The Wing First Class om jeg blir urolig og trenger en Cabana og et badekar
15 min fotmassasje av high-end firmaet Gentlemen´s Tonic, kan best beskrives som middelaldrende mann-som-koser-med-beina-til-andre-menn. Og koseprater. Fiffig kombo, men ikke helt min stil Er man på tur, så er man på tur En rask spasertur senere, og jeg er i The (Libresse) Wing-Loungen. Spiste litt fra buffeten på restauranten og litt mer champagne. Ellers luftig her. Den andre loungen ligger under bakken. Er plassert i kø for Cabana. Sitter nå i et sete med tjukkas-avtrykk og venter Måtte legge inn en Coca Cola Light-break så jeg ikke blir for marinert før flyturen. Skal tross alt kose meg i 14 timer i dette setet i 77W (Hun i setet medfølger ikke altså..)
Hola compadres, Cabana-time Lå et sort hår i badekaret, men cleaninglady insisterte på at hun hadde vasket. Snakket omtrent ikke engelsk, så ga opp å diskutere. Fikk et halvhjertet solly tilslutt. Jaja. Bakterier skal visst være bra for immunsystemet Testet Dusj og badekar. Rainfall var ikke så bra her, sikkert handlet fra Claes Ohlson. Eller noe.
Ser ut som en flott tur så langt. Blir spennende å lese om opplevelsen av 14 timer i 77W selv om sete ikke inkluderer damen
Fikk et sykt hardiskkrash i FRA, så hele posten og bilder med CX F forsvant. Har endelig fått opp igjen maskinen. Skriver ferdig i løpet av helgen
Flight: CX289 Rute: HKG-FRA Klasse: First Sete: 1A Flytype: B77W Avreise: 00:30 Ankomst: 06:40 Varighet: ca 12t Load: 4 av 6 seter i First Fikk plutselig fryktelig dårlig tid i det min iPhone skiftet fra 23:06 til 00:15 på et øyeblikk Løp alt det jeg var god for, og brøytet meg gjennom massene på ekte kinesisk vis. Ankom gate 00:20, og halsen som nå plystret tostemt. Manglet bare maracas fra Cabanaen for å lage et lite orkester. Humøret steg betraktelig da jeg fikk satt meg ned i denne stolen: Opprinnelig skulle flyet være 747 og 1A helt i nesen. Tradisjon tro hadde CX equipment change til 77W, så utsikten var rett i galley. Men fremdeles relativt privat da en ikke ser andre passasjerer i det hele tatt. Amenity kit fra Aesop, og en pysjamas med tøfler: Menyen så slik ut: Jeg fikk egen meny pga allergiene: Krug og Star Wars passer fint sammen: Deilig og bred seng, men 3 timers turbulens var litt distraherende. Sov 5 timer, og fikk denne frokosten: Gjennomgående god og profesjonell service fra purser og crew. De lurte på hvorfor jeg ikke fløy direkte til LHR. Glemte faktisk å sjekke om det var ledig siden jeg hang meg opp i å følge med på en ev equipment change BKK-HKG. Nuvel. Purser spurte om jeg var i restaurant-business siden jeg hadde samme etternavn som en upscale restaurant i Hong Kong. Svarte " I don´t own it....yet" #How to be an asshole. Jada.
Flight: BA Rute: FRA-LHR-OSL Klasse: Club Europa(C) Sete: 3A & 5A Flytype: A321 & A320 Hadde 5 timer layover i FRA. Litt for lenge. Særlig siden maskinen crashet og ikke ville starte igjen. Netflix på iPhone er litt for liten skjerm gitt. Anbefaler Cathay Lounge i T2, lite folk og avslappende: Sjekket også JAL-Loungen. Masse folk og lite trivelig. Bussgate til flyet, BA har blokkert midtsete i C, ellers samme seter som i økonomi. litt bedre pitch i 321 enn i 320: Glutenfri velsmakende mat hos BA: Ja SAS, det går faktisk an å lage god mat, og ikke det grapset dere serverer som spesialmat i Plus. Her er maten fra flight nr.2: BA leverer ok på produkt. Maten endel bedre enn LH intra-europa, i allefall på spesialmat. Var også innom BA-Lounge i LHR. Ok utvalg av mat, men crowded. Hadde tre lange timer på OSL før siste innenriks med SK. Herlig med baby som skrek i overfylt lounge i 2 av timene.
Oppsummering CX leverer meget godt på Lounge i BKK, og First Class Loungene i HKG. Men det holder med 2-3t for å sjekke ut begge disse. Nesten 40 timers reise forsvarte egentlig ikke helt den lange detouren, men det var verdt å prøve CX F produktet i luften. Meget bra og privat sete. Ørlite skuffet siden det ikke ble 747, som er favorittflyet mitt. Savner imidlertid endel perks på bakken, som TG-ground service med bil og massasje. Var utrolig vanskelig å få tak i bonusseter til CX F, og med AA-devalueringen tviler jeg på at jeg får fløyet CX F igjen. Om ting går som det skal får jeg også prøvd ut LH First i mai. Takk for følget