T minus 1 stengt tatt : etter at turen startet med SAS go i går morges. Reisen ble som for mange andre på forum booket etter Overgangen til SkyTeam. Selv var jeg i Mexico og kom sent i gang med å lete. Jeg tvilte for lenge for å få booket Mauritius men fikk booket noen reiser CDG-CAY både for egen del og for 2 vennepar som ordner Paris ferie på egen hånd og bare snur i Cayenne. Leiebil : Korukou og Cayenne er målet. Dessverre ble 2 dager i jungelen kansellert forrige uke. Og så langt har jeg ikke funnet noe alternativ: leirene jeg har sjekket er ikke åpne fordi det er få turister.
Reisefølge 2 har slitsomme dager på jobb for tiden så da ble det bli henting og tidlig morgen tur til OSL. Greit det, men det betyr at jeg må regulere boble inntaket i Paris på vei hjem. Jaja Go bio på meg og go light på henne. Så da kunne vi ikke sitte sammen på et ganske tomt fly til Paris. Ikke så mye å si om turen dit: dét morsomte var vel en 4 åring med delvis asiatiske gener som uttrykte stor indignasjon over at de måtte fly SAS denne gangen også: familien flyr tydeligvis østover jevnlig. han ble raskt trøstet med lovnader om at det ble andre flyselskap senere i år
Luxelthe Hotel i Montmartre / Pigalle ble valg pga pris og greie ratings. Det var billig og rent. Selv er jeg nyforelsket i Frankrike etter Beaune og bryllup i høst. Det er jeg fremdeles. Så langt ingen sure fransktalende men heller god blanding av språk og smil også går det fint.
Det er godt mulig at jeg hopper over Amex i år. Jeg generer ikke nok poeng til 5 CT. Så derfor ble det bio billett og bio fuel : for gull må jeg ha et år eller to til.
Bolt har gitt meg vouchers med rabatt. Men var uansett billigst. Det betyr oppmøte ned i kjelleren og rundt er hjørne. Så sjåføren kom heller opp og hentet oss. 28 og 36 euro+ litt tips for turene der morgenturen med en fransk rally sjåfør Overaskende nok var billigst. Den offisielle taxi appen skulle ha rundt 50 og skranken på flyplassen 56.
Gårsdagen ble gåtur opp til den hvite kirken. Ned igjen og rundt og mye frem og tilbake. Før middag og en god natts søvn.
Middag ja ble sendt rundt hjørnet fra hotellet av en kompis med bedre Paris oversikt en meg. vi fikk 15 min i kø på det digert men trivelig brasseri i mer moderne stil. No nonsens smakfull og billig god mat. Virkelig anbefalt. Bouillon har fler avdelinger og jeg skjønner de er fulle på en mandag. Bok bord. 64 euro med vin drikke 3 retters og kaffe er vanskelig å klage på.
Vi fikk en drink. Og en lett rose gjennom måltidet. Gåselever og snegler. Brandade torsk med en feit fiskete og stekt potetstappe. og en grønnsaks symfoni med porsjert egg til hovedrett. Sitron sorbet og sitron terte og kaffe også vagget vi ut i den kalde januar natten da.
Takk takk 45 min forsinket fordi gaten ikke ville trille hjem etter boarding. Men nå er dørene lukket og champagnen samle sammen igjen.