Challenge accepted, 18(19) flyselskap i jakten på 1 million EBP

Tråd i 'Reisebrev' startet av Magnus1001, 23. okt 2024.

1. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Kun sas amex så det hjelper lite. 20 min til air france slipper meg inn. Så jeg overlever :p

paramberg liker dette
  2. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    20 min til boarding og jeg har fortsatt blokkert sidesete.
    Det er da i det minste noe. :)
    Screenshot_20241118_162444_Chrome.jpg

jgroneng, Kristian, AirMags and 7 others like this.
  3. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Litt slapt med oppdateringer her, men skal prøve å ajourføre turen iløpet av dagen/morgendagen.

Har kommet meg tilbake til Norge og går straks på re11 tilbake til Oslo for møte og julebord ikveld.
    20241120_081337.jpg

Reising tærer på kroppen, angrer derfor ikke på at jeg valgte totalt 150 minutter ekstra (Osl-tønsberg & holmestrand- oslo s) på tog istedenfor en natt på hotell, for å få en natt søvn i egen seng.:)

jgroneng, EndreD, Kristian and 8 others like this.
  4. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Da hopper vi litt tilbake i tid. Var kommet meg til SLC, her var tidenes raskeste immigrasjon og sikkerhetssjekk for min del. 11 min fra fly til lounge.
    Delta sky club er en positiv opplevelse både på LAX og SLC, det var egen omelett kokk og en ok+ buffet med varme og kalde retter. LAX hadde også en fin terrasse med utvendig bar, mens SLC var utstyrt med både hvilerom, dusjer og 2 barer med full bevertning, samt store romslige områder med sitteplasser.
    20241116_210232.jpg
    Delta som flyselskap fungerte også utmerket.
    Fikk hele 3 radern for meg selv på SLC-LAX, enkel servering på begge strekka. IFE systemet så også meget innholdsrikt ut. Her fikk man også gratis wifi om man var delta medlem.
    20241116_194037.jpg
    Klokket inn på SFO domestic terminal og rett inn i en uber over til hotellet.

Best Western plus var et middels 3 stjerners hotell. 1 av 2 heiser virket kun sporadisk og jeg gikk ikke inn i den ene.o_O

Hadde en hel dag i San Fransisco.
    Hoppet av yellowline på Embarcadero stasjonen og beveget meg mot pier 33. Planen var å ta båten over til alcatraz. Men her må jeg ta selvkritikk på og ikke kjøpe billetter i forkant. Det var med andre ord fult og det nermeste alcatraz jeg kom var dette:
    20241117_115045.jpg

Gikk derfor videre til fisherman wharf (Pir 39) og tok en kaffe mens jeg hørte på selene kauke på flytebryggene.

Deretter bar det over til Hyde street hvor jeg tok kabeltrikken helt over til endestasjon på Powell street.
    20241117_130522.jpg

Litt vandring rundt i området langs union square, hvor de hadde pyntet til jul.
    20241117_132109.jpg

Siden frokosten bestod av eggs benedict i kjent amerikansk stil. Ble de sen lunsj på ZA pizza, et lite sted jeg hadde sett meg ut mens jeg hang på trikken. Ble derfor en liten tur tilbake til Hyde street.
    God pizza og god øl.
    20241117_141035.jpg
    Fant meg deretter en hyggelig sherry bar noen hundre meter lenger ned i Polk street.
    20241117_174237.jpg

Ble ganske sent her så det ble en uber tilbake til hotellet når det nærmet seg leggetid.

5. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Våknet i 8 tiden og kom meg ut for frokost før hjemreisen skulle starte. Ble igjen en eggs benedict, kaffe og appelsinjuice.
    Tilbake til hotellet for pakking og utsjekk kl 12. Hadde idag bestemt meg for å ta den lokale bussen som passerte hotellet, kostet meg 2,25 dollar med clipper kortet ladet opp via google wallet. Bussen fraktet meg helt til døra i kjelleren på internasjonal terminal. Funket fjell.

Printet ut boarding pass og kom meg igjennom sikkerhetskontroll uten store problemer. Problemet startet da jeg skulle inn i AF lounge, her slapp ikke andre kunder en AF sine egne inn før etter kl 14:45, dvs at jeg hadde 2 gode timer å slå ihjel på terminalen.

AF loungen var skuffende liten men fine toaletter og behagelige sitteområder. 2 typer champagne og grei mat.

Mye nordmenn med status på tur denne dagen og det føltes nesten ut som om jeg var i scandinavia da nesten samtlige snakket norsk, svensk eller dansk.

Fuglen som fraktet meg hjem: LNRKT
    20241118_164213.jpg

Plus setene var betydelig bedre i en a330 enn i de nye a359, selv om kabinen var merkbart større og ikke føltes like "plus" ut.
    Maten så som så i kjent sas stil.
    20241118_192046.jpg
    Etter middag fikk jeg lagt meg sånn ca til rette og fikk noen timer middelmådig søvn.

Landet før rutetid og fikk meg en dusj i loungen samt frokost nr 2.
    Siste legg hjem gikk også som forventet helt fint.
    20241119_163321.jpg Landet på rutetid og jeg fikk sjekket ut innsjekkingsområdet til Air France på gardemoen før jeg satte meg på RE11 hjem for en god natt søvn.

Da var del 2 av galskapen fullført og kun del 3 gjenstår.
    Turen starter igjen med RE11 på fredag ettermiddag.

6. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Kan også meddele at gårsdagens styremøte og julebord gikk rolig for seg med den kommende utflukten som starter på fredag i tankene.

Idag har jeg fått vasket og pakket klær og jeg er snart klar til avreise om under 24t, må bare få hentet julepynten på loftet slik at samboeren er sysselsatt de neste dagene og fylle på vedlageret i garasjen slik at hu ikke frys i hjel mens jeg reiser asia rundt på økonomi:p

Ja, også må jeg få skrevet litt reiseregninger ila kvelden, 3-4mnd etterslep på jobbreiser og alle utlegg for denne million challengen begynner å tære på kontoen.

7. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Da var det endelig klart for del 3 av reisen, dette er også den lengste og mest spennende delen.

I morgen skal jeg fly til OTP med AF, og dermed 5/15 selskap krysset av. Men før det må jeg først komme meg til comfort runway for en kort natt søvn. Take off 06:20 i morgen. Lokalbuss og RE11 står for tur.

Jeg har også 'merket' baggen, slik at 'de som vet, de vet'.
    20241122_192009.jpg

Last edited: 22. nov 2024
  8. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Det ble ikke mange timene med søvn på comfort runway iløpet av natten, men jeg fikk i det minste barbert meg. Viktig og se stellt ut, selv om man reiser bak i kabinen.

Fremme på OSL 04:40, og satte meg ned for å vente på lounge åpning. Av en eller annen merkelig grunn hadde jeg sett for meg at AF kun hadde tilgang til OSL lounge. Men denne var stengt på lørdager i følge google (dette stemmer jo ikke)...
    Prøvde derfor å scanne meg inn på sas lounge og dørene åpnet seg helt inn til det aller helligste.

Kjapp frokost og litt avslapping før boarding.
    20241123_055459.jpg
    Fullt fly og ingen ledig midtsete.
    Måtte en tur innom de-ice, før vi fikk forlate OSL.
    Jeg sovnet før takeoff og våknet ca 30 min før landing, så hva som ble servert er jeg usikker på.

Sitter nå i AF lounge på 2F.
    Stor og fin lounge, så må nok ut og utforske alle avdelinger etterhvert.

9. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Air france salon Terminal 2F står ikke tilbake for den gjennomsnittlige *A lounge. Her var det flere spiseområder, snacks/dessert områder og drikkeområder. Egne 'naprooms i 2etg (lignende sas sine hvilestoler), massage på bestilling (fullbooket når jeg oppdaget det, regner med det er forbeholdt AF sine business og statuskunder?). Det ble til og med servert champagne på forespørsel med 2 stk som gikk rundt i lokalet og spurte om påfyll.

AF1088 er forsinket med va 30 min, men det skal jeg leve med. Gårsdagen ble kannselert og fordagen tok av ca 6 timer etter planlagt avgang.

Vienna house easy skal gjeste meg i natt og skal se om jeg ikke får skvist inn et par timer på Tiriac collection i morgen (bil museum) før Tarom skal fly meg til IST i en ATR72.
    Sist jeg fløy denne maskinen (08.okt med SAS TRF-CPH) var forøvrig første dag sas utlyste eurobonus millionare challenge og derfor mitt nr1 tellende flyselskap På denne ferden.
    Har preboardet AF1088, men ble stuck på gangbru.
    17323796041703250848650319170808.jpg

10. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Fra CDG til OTP serverte AF en sandwich som minnet meg om SAS sin polarrull. Hvis jeg kunne velge hadde jeg tatt polarrullen.
    20241123_190554.jpg
    Det ble også servert en liten sitronkake og en runde med servering. 1664 blanc var slaget de kunne tilby på ølfronten, når de ryddet kabinen spurte jeg pent om en øl til og det var ingen problem.

Ankom OTP og fikk rotet meg inn i en buss som stoppet bare få meter fra hotellet. Fant ikke ut av betalingen, men tok sjansen på å hoppe på uten gyldig billett.
    En god natt søvn på vienna inn, men frokosten var ikke mye å skryte av.

Det er ikke mye å se i nærheten av flyplassen, men det finnes en bilutstilling. Et hav av ikoniske biler og et greit sted å svi av en time eller to.
    20241124_111112.jpg 20241124_105129.jpg 20241124_104423.jpg 20241124_101634.jpg 20241124_101139.jpg 20241124_104646.jpg 20241124_104731.jpg 20241124_105458.jpg 20241124_110512.jpg
    Et lite knippe av utstillingen. Lyset i bygningen gjorde det til tider vanskelig å ta gode bilder.

Tilbake på hotellet å plukket opp baggasjen, denne gang valgte jeg å gå til flyplassen, ca 10min gange.
    Her kunne de kun sjekke meg inn til IST, men jeg fikk valgt nødutgang på strekningen IST-JED via automaten. JED-BKK var det verre med.
    20241124_120448.jpg
    Eneste sete som kom opp på hele flyet var 30A og dette var okkupert. Skal resten stå? Satser på det ordner seg når jeg ankommer IST, alternativt så fikser de vell det i loungen på JED.

Sikkerhetssjekk var kaos fra ende til annen. Om noen skal igjennom her så anbefaler jeg å regne 30min minst og smøre seg med tålmodighet. Muligens sikkerhetssjekk helt til høyere ville vært et bedre valg.

Loungen er omtrent ikke verdt å nevne. Men her skal jeg altså tilbringe tiden frem til boarding.

11. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Loungen var så overfull og varm at jeg orket rett og slett ikke å være der mer, siste 30-40min før boarding tilbringes ved gate.
    Hele flyplassen virker underdimisjonert og utdatert.

jgroneng, AirMags, paramberg and 2 others like this.
  12. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Sitter nå i IGA lounge, her var det også fult. Men jeg har klart og komme meg igjennom internasjonal transfer uten et fysisk boarding pass. Har kun et I pdf fra saudia. Skulle likt å ha et fysisk boardingpass men finner ingen som kan hjelpe med det.

13. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Snart klar for boarding på SV260, har fått nytt sete, mener bestemt jeg hadde nødutgang. Men er nå flyttet enda lenger bak i bussen.
    Har fått meg vinduplass så det blir heldigvis begrenset med KIS og RIS slik som @EndreD opplevde tidligere.

Jeg tipper vi er 2-3 stk på denne flighten som er her pga millionen. En kineser, en svenske og nordmannen(meg).

14. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    IST-JED
    Rimelig fult fly, heldigvis kun drøye 3 timer ned til JED.
    Saudia leverte helt greit i eco. Varm klut før takeoff og maten var nesten på høyde med sas pluss. Valgte kyllingen denne gangen.
    20241124_234639.jpg
    Drikke ble servert sammen med måltidet og de tok en runde ca 1 time før landing for påfyll av drikke.

Ankomst JED, godt skiltet mot internasjonal transfer med en gang jeg kom ut av flyet. Skiltingen opphørte plutselig og det var kun skiltet mot immigrasjon/exit. Videre så dukket det plutselig opp skilt for domestic transfer og immigrasjon.

Internasjonal transfer skilt var ikke å se. Spurte en vakt som kom forbi og han ba meg gå på toget, toget var kun skiltet til 'gates'. I andre enden av toget ble jeg møtt av ny skilting mot gates og exit. Fortsatt ingen transfer sign.
    100 meter lenger borte dukket det endelig opp et internasjonalt transfer skilt. Men da ble jeg huket tak i av en dame som skulle ha meg andre vei.

Kom meg igjennom security og inn i den store flotte loungen.
    Og der gikk strømmen på hele flyplassen, jeg hadde ikke mer enn rukket å sette meg ned før strømmen gikk, dvs kun nødlys igjen her inne. Det var i et lite sekund bekmørkt og det hoppet frem ansatte fra enhver dør. Det vil også si at hverken dusj eller toalett fungerer.

45 min senere og endelig var strømmen tilbake.
    Nå skal jeg nyte en kald iste før jeg skal ta meg en dusj.

15. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Og der var vi tilbake på nødgenerator.
    20241125_035318.jpg
    Det ser ikke så mørkt ut. Men jeg teller kun 6 av ca 30 spotter som lyser i taket.
    Om det stemmer det de siar at dette stanser luftfarten også så blir det spennende om jeg kommer meg videre senere.

16. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Strømmen har vært tilbake noen timer nå og alt virker å gå som normalt.

Loungen i seg selv er fin men jeg stusser litt på kapasiteten til div fasiliteter, 6 stk avlukke for hvile, dette er egentlig kun en alkove med en sofa, ikke egnet for soving og 2 stk dusjer som føltes trange og var uten toalett.

Ellers så mister man endel av premiumfølesen da det blir brukt papp og plast på alt bortsett fra asjetter.
    Litt kjipt å bestille en americano av baristaen for så å få den servert i pappkrus.

Ca 1 time til boarding JED-BKK, den timen skal jeg bruke i terminalen for å få litt sirkulasjon i bena før flyturen.

17. Thomas123

Thomas123 Senior Medlem

Likes mottatt:
    527
    Bonuspoeng:
    93
    Gleder meg til resten av vitsen :)

18. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Ble ingen emner å produsere en vits av desverre.

19. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Kan melde om ankomst BKK og 7/16 i boks.
    Neste som står for tur er MF, GA og KQ, dette innebærer 2x innreise i Kina og 1x innreise indonesia. Har søkt B1 visa og fått det innvilget.
    Men først 2 dager rehabilitering i bangkok. :)

EndreD, jgroneng, paron and 6 others like this.
  20. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Snart ut og fly, neste stopp XMN.
    Oppdaget ved en tilfeldighet at hotellet jeg har booket ved XMN ikke har samme adresse som jeg ble forespeilet ved bestilling.
    Her var det planen å GÅ 5-10 min fra flyplassen, men det viser seg å være en 20 min taxitur.

Jeg har ikke forberedt noen kinesiske betalingsapper eller noen oversetter.
    Tilbakemeldinger fra andre reisende til hotellet påstår engelsk kunnskapen erlik null og transport kan være utfordrende.

Med ankomst ca 22:00 og avreise neste dag 08:00 vurderer jeg nå å bare bli på flyplassen hvis det lar seg gjøre.
    En spennede dag i vente.

geddi, AirMags, EndreD and 7 others like this.

Del denne siden