Companion Ticket fuel surcharge

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Bettan, 09. juni 2015.

  1. Bettan

    Bettan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    360
    Likes mottatt:
    357
    Bonuspoeng:
    63
    Tenkte jeg skulle lage en egen tråd for ikke å forsøple Q&A-tråden med for mye diskusjon.

    Jeg har booket en CT t/r Japan, på veien til flyr jeg SK fra Oslo via København til Narita, og på tilbaketuren blir the Thai fra Osaka, via Bangkok til Oslo.

    Problemet er at jeg ikke klarer å bli helt klok på fuel surcharges. Jeg endte opp med å betale ca 8500,- i avgifter, mens et søk på ITA Matrix gir meg dette:

    [​IMG]

    Ut ifra det mener jeg at jeg skal betale noen tusenlapper mindre, men Tallinn påstår at det jeg betaler er riktig. Noen som forstår dette?
     
  2. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,143
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Hei,

    Nå jeg summerer alle skattene (SKYQ og ned til Passenger Security Service Charge OI) får jeg NOK 4 344 og så er det vel snakk om to billetter?
    Det er ikke billig, men mye flyvning i C for NOK 4 344 pr hode ?
     
  3. Bettan

    Bettan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    360
    Likes mottatt:
    357
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, jeg glemte kanskje å forklare på hvorfor jeg stusset :p

    Poenget er at de 4344,- inkluderer SK YQ, som jeg trodde jeg skulle slippe unna?

    Er bare snakk om 2500,- i forskjell totalt, men for noen av oss er det penger det også :D
     
  4. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,143
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Godt poeng, kan det ha noe med one-way / open-jaw? I Tallinn er alt mulig ??
     
  5. Bettan

    Bettan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    360
    Likes mottatt:
    357
    Bonuspoeng:
    63
    Enden på visa ble at de innså at de hadde regnet feil, og får refundert 2498,-. Dette fikk jeg egentlig vite for en stund siden, og også kvittering på, men viste seg at de ikke hadde klart å gjennomføre transaksjonen likevel. Det virker derimot som at de fikk det til idag etter en ny henvendelse noen måneder senere.

    Litt til skrekk og advarsel der altså, spesielt om man kombinerer SAS og andre Star Alliance-aktører i en og samme bonusbestilling.
     
    Robamu and WannaBeFrequentFlyer like this.
  6. FlyingHigh

    FlyingHigh Nytt Medlem

    Innlegg:
    25
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    3
    Noe tilsvarende skjedde med meg og man må passe på litt selv rett og slett. Hadde en booking til USA med en blanding av SAS og andre Star Alliance-selskaper. Skatter/fuel/avgifter mente de skulle komme på rundt kr 4 200 per pers, men mine beregninger var rundt kr 2 000. Jeg ba Tallin dobbetsjekke to ganger og svaret var det samme «we are right and you are wrong!». Jeg tok også kontakt med kundeservice på SAS.no og de sa at de hadde sjekket dette med deres «eksperter» i Danmark og at beløpene deres var riktige.

    Jeg lot det gå 2 uker før jeg bad Tallin beregne avgiftene en gang til for dette kunne ikke være riktig. Svaret kom etter to timer: «we are so sorry; we have done a mistake…»

    I tillegg har de ikke klart å refundere riktig beløp enda og selv om de sier at pengene er på vei blir de like overrasket hver gang jeg ringer for å sjekke status for de kan ikke «se at det skal være noen refusjon her» før de leter gjennom dialogen og hendelsforløpet.
     
    Bettan liker dette
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Hva vil være normal avgift for bonustur på OSL-FRA-HND og tilbake? Alt er på Lufthansa.
     
  8. Bettan

    Bettan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    360
    Likes mottatt:
    357
    Bonuspoeng:
    63
    Ser ut til å være rundt 5000,- per pers i avgifter.

    Capture.JPG
     
    RoadKing liker dette
  9. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Må berre hiva meg på her i likhet med andre, den prisen kundesenteret gjer deg for skatter og avgifter er ganske ofte feil. Av 4 bonus-bookingar så har 2 av dei vore mange tusen dyrare enn dei skulle ha vore. Derfor sjekker eg alltid kva eg trur totalen ender opp på (ITA Matrix), og hvis prisen SAS gjer meg er forskjellig med 100-200+ høyre om dei ikkje kan rekne på det ein gong til. I verste fall ring inn på nytt til ny agent.

    Ganske kjipt at det skal være sånn, og i tillegg har dei berre lov å oppgi totalsum og ikkje pris for enkeltsegmenter. Så ein eventuell diskusjon om kvifor avgiftene er så høge vert vanskelige.
     
  10. John in The Tower

    John in The Tower Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    1,181
    Bonuspoeng:
    93
    Booka IAD-NRT i F med NH med EB poeng. Til den nette sum av 76 kroner. Hvorav 27 kroner fuel surcharge.
     
  11. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,800
    Likes mottatt:
    1,690
    Bonuspoeng:
    113
    Feilprising?
     
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Stemmer ganske bra for oss da.
     
  13. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,143
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    YQ er vel ikke tillatt ut fra US ?
     
    John in The Tower liker dette
  14. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    De kaller det vel "International Surcharge"?

    Når ble ev. reglene om forbud mot YQ ut fra USA vedtatt, og hvor finner man informasjon om det? Hadde en ènveis EB-reise i First Class ut fra USA tidligere i år. Ble belastet YQ herfra til månen. Tar gjerne i mot en refund.

    For øvrig har SAS nå aktivt begynt å belaste YQ for UA-reiser. Det hender at agenten glemmer det ved booking, fordi det må legges til manuelt. Ring da for Guds skyld ikke opp igjen og foreta endringer, fordi den nye agenten kan da fort oppdage feilen og forlange YQ (skjedde med meg).
     
  15. Erlend

    Erlend Nytt Medlem

    Innlegg:
    14
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Hei, eg planlegg ein *A tur i C klasse til sørstillehavet med EB poeng og CT.
    Eg snakte med AmExEB kundebehandler, og nevnte AKL. Eg fikk blant anna høyre at det er ganske drøye avgifter dit. Husker ikkje summen, men trur det var 7-8000,- per person

    Er det nokon destinasjoner i området eller flyselskap som vil koste vesentlig mindre i avgifter?
    Eg vurderer no AKL, NAN eller VLI, og Singapore Airlines, Air New Zealand eller Thai.
    Tar imot gode forslag!

    Skal besøke to eller tre plassar i området, og kjøper lokalturane sjølv. Forstod at eg ikkje kan ha Open Leg med *A?
     

Del denne siden