Corona - Ville dere dratt til Seoul, Hanoi og Ho Chi Minh nå?

Tråd i 'Reisemål' startet av indahla, 26. febr 2020.

  1. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Kona og jeg skal på CT-tur til Vietnam.
    Har en overnatting i Seoul på vei bort, 3 netter i Hanoi, 1 natt i Halong Bay og 3 netter i Ho Chi Minh.
    Leser nå at Corona-viruset er kommet til Sør-Korea men ikke til Seoul.

    Dra eller blir hjemme? Skal overta nytt hus samme dag som vi kommer hjem og være ute av gamlehuset 3 dager senere så har ikke tid til noen karantene ...
     
  2. braathens safe

    braathens safe NN

    Innlegg:
    486
    Likes mottatt:
    530
    Bonuspoeng:
    93
    Det var enkelt. Bli hjemme.
     
  3. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,091
    Bonuspoeng:
    93
    Enig, her kan du jo få store kostnader hvis du ikke er ute av gammel bolig. Spesielt siden du var vel vitende om risiko for karantene før du dro.
     
  4. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,441
    Likes mottatt:
    3,274
    Bonuspoeng:
    113
    Selvfølgelig skal dere dra! Sannsynligheten for å havne i karantene er vel mikroskopisk, og om det verste skulle skje vil alle ha forståelse for at tidsplanene sklir litt. Så lenge det ikke er noe offisielt reiseråd som fraråder reisen, er dere home dry i forhold til økonomisk ansvar.
     
    democomputer liker dette
  5. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,269
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Det stemmer neppe....hvis du ikke har huset klart til overtagelse så koster det penger....
     
  6. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Du sier ikke noe om når dere skal reise. Jeg ville tatt beslutningen kort tid før avreise, dvs. forholde meg til den informasjonen som er kjent en dag eller to før.

    Er man frisk og rask i utgangspunktet er det i mine øyne ikke sykdomsrisikoen, men en ev. karantene som er utfordringen. I så fall må du være beredt på å kjøpe deg ut av litt flytting og utvask...
     
    flying_all liker dette
  7. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Vet ikke når dere skal reise, men om det er nå snart ville jeg dratt? Alle blir ikke satt i karantene og gå glipp av en fin CT tur er aldri moro....
     
  8. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Vi reiser torsdag 5/3.
     
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,181
    Likes mottatt:
    869,714
    Bonuspoeng:
    293
    Vi reiser FRA-BKK-DPS 3/3 og har tenkt å reise .... Italia er jo enda nærmere hjemme enn de store utbruddene i Asia er til Bali ...
     
  10. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Kan du ikke bare pakke ned i kasser gamlehuset, så det er klart og kjapt for et flyttebyrå til å hente, og vaskebyrå til utvask om du havner i karantene?
     
  11. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,447
    Likes mottatt:
    29,512
    Bonuspoeng:
    183
    God tur, jeg ville reist
     
  12. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Så fremt dere begge er "normalt friske" så hadde jeg også dratt.

    Corona har uansett kommet til Norge nå ser virkelig ikke problemet.
     
  13. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,464
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg vil nok vente noen dager til før jeg bestemmer meg. Bare i dag er det bekreftet 285 nye smittede, hovedsakelig i Daegu og Cheongdon-gun. Det er fortsatt et par hundre personer som deltok i samme samling/gudstjeneste der mange hundre ble smittet som de koreanske helsemyndighetene ennå ikke har klart å komme i kontakt. Det er fortsatt flere dager til dere reiser, så det gjelder å følge med.

    Mange flyselskaper innstiller nå sine flyvinger til Sør-Korea, så det sier litt om situasjonen der borte nå.
     
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,520
    Bonuspoeng:
    293
  15. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,959
    Likes mottatt:
    5,764
    Bonuspoeng:
    183
    Hvordan ser reiseruten forøvrig ut? Som flere allerede har vært inne på er nok den største risikoen innstilte flyvninger eller at det innføres restriksjoner noen av stedene man skal innom. F.eks. har Singapore i dag utvidet sitt forbud om transit til å også gjelde reisende som har vært innom berørte deler av Sør-Korea, og slikt kan endre seg på kort varsel.
     
  16. tom_gunnar

    tom_gunnar Medlem

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    100
    Bonuspoeng:
    43
    Ville du latt være å reise en plass fordi det var influensasesong? Influensa tar tross alt livet av 900.000-1.000.000 mennesker årlig og det er få som holder seg hjemme av den grunn. Skulle du mot formodning bli syk, så er det ikke værre enn at du kontakter primærhelsetjenesten og hører om muligheten for å få ordnet et isolasjonsrom frem til dere kan ha hjemmekarantene i den nye boligen. Er dere attpåtil litt lur, pakker dere ned alt av ting før dere reiser og skulle dere bli syk kan dere da benytte et flyttebyrå til å flytte alle tingene deres. Noe jeg ville gjort før en planlagt reise uansett, iallefall slik dere har planlagt med så korte frister etter hjemkomst.

    Forhold deg ellers til helt normale hygieneregimer, munnbind frarådes og jeg bruker det IKKE selv når jeg er frisk. De billige munnbindene som selges må byttes minst hver 8. minutt og en må ha full håndvask før og etter at en tar seg til ansiktet - hver gang, for at det skal ha noen som helst funksjon. Utover dette samler det heller virus og bakterier og utgjør en større smitterisiko. Et fuktig munnbind avgif virus og bakterier rett mot luftveiene når du puster inn. Totalt falsk trygghet med motsatt effekt.

    Innføres det offentlig reiseråd, bør det følges og da vil man også kunne ha krav på noe fra forsikringen, men man får ikke refundering av reise på grunnlag av smittefrykt i et område det ikke heller er påvist smitte. Det kommer nok forsikringsselskapene til å være ganske samente om i denne saken.

    Jeg reiser selv til Tokyo 12. mars og gleder meg. Jeg har ingen planer om å bli noe syk og tror heller ikke at jeg kommer til å bli det. Nå er jeg sykepleier og har ingen underliggende sykdommer som kan forverre situasjonen. For meg er det dermed ingenting som tilsier at det skal kunne bli værre enn en vanlig betennelse i nedre luftveier, dersom jeg skulle bli syk. SÅ JEG SIER: GOD TUR!

    PS. Bruk utenriksdepartementet sin reiseregistrering. Jeg har registrert min reise og mottar informasjon fra ambassaden i Tokyo på e-post. Senest idag tidlig. Så det kan nok være med å trygge deg eventuelt.
     
    Propflyer, Eddie47, veeegard and 5 others like this.
  17. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for alle råd.
    Har registrert meg hos UD.
    Det kan selvfølgelig være en utfordring at vi har bestilt en-veis utenom CT-billetten HAN-SGN og at denne blir kansellert.

    Vi får følge med :)
     
  18. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Dra, jeg drar til både Italia og HKG...beste er å bli smittet og så er du kvitt hele problemet, slik med influensa, vaksiner/smittet, så er du forsikret om at du går fri/mild sykdom f.eks. runde nr. 2.
     
    Eddie47 liker dette
  19. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,447
    Likes mottatt:
    29,512
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg hadde Seoul fra mandag til torsdag neste uke på programmet men selskapet utvidet nettopp reiseforbudet til å inkludere Sør Korea så den går i vasken
     
  20. Supersergei

    Supersergei Aktivt Medlem

    Innlegg:
    469
    Likes mottatt:
    694
    Bonuspoeng:
    93
    Booket CT til Asia i påsken senest i går! Lever bare én gang:D Så reis!
     

Del denne siden