CT-tur med 9-10 mnd baby

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Magnus77, 09. febr 2019.

  1. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    770
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Da er planleggingen av årets CT-tur i gang, og denne gangen blir den ganske så annerledes i og med at vi har funnet ut at bebisen skal være med. I utgangspunktet var det bestemt at vi skulle dra i januar/februar neste år når kidden hadde begynt i bhg og svigermor skulle passe ham et par uker, men etter å ha tenkt en del fant jeg ut at dette kom til å bli en dårlig løsning, både med tanke på morssavnet (med meg går det nok greit;-))samt svigermor som må gå hjemme i 2 uker med en ettåring...

    Hadde selvfølgelig sett at det ble bare meg og madamen, i og med at vi er ganske mye mer låst nå når vi har med ham (samt at første klasse og forhåpentlig vis FCT blir ikke det samme med en ettåring med), men det positive er jo at vi nå kan være mye lengre borte, jeg har perm og madamen kommer til å ta ut all ferien sin, så nå ser vi for oss at vi kan være borte i 4-5 uker.

    Noen som har erfaring ang å dra med en baby på 9-10 mnd på en eksotisk tur? Vi ser for oss at turen kommer til å finne sted i oktober/november. Var i Australia sist CT-tur og hadde i utgangspunktet sett for oss Bali denne gangen, jeg har også sett på Vietnam, det ser ganges spennende ut. Eller er vi ganske så åpne for destinasjon, noen som har noen forslag som peker seg ut som gode reisemål i oktober/november med en baby?

    Og hvordan er det å reise med en baby på første klasse? Er dette innafor, og fungerer det greit! Har hørt om bassinet, har alle dette på første klasse?

    Håper på noen gode innput her:)
     
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er et svært omdiskutert tema her inne.

    Personlig mener jeg at man er på førsteklasse for at noen skal ta vare på en, ikke for at man skal ha med seg noen å ta vare på..

    Jeg setter heller ikke pris på om det er en urolig unge på flyet når jeg flyr F (Eller noen annen klasse i og for seg, men F er jo der det merkes mest..)
    Unger som oppfører seg fint er jo ingen problem, men med 8-9 mnd så vet man jo ikke.. Så lenge vedkommende unge kan ammes er det vel forsåvidt greit å holde styr.

    Ellers tenker jeg at business kanskje er et bedre valg. Gir også mye mer frihet i valg av rute.
     
    drsyk, Kalsnes, magnusant and 7 others like this.
  3. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    STØTTER SISTE TALER.
     
    magnusant, NoLimit and funkenstein like this.
  4. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er fullt og helt avhengig av barnet.

    Vi fløy EVA C til Bali i fjor med arvingen på 10mnd. Sov halve veien, lekte resten. Ingen grining.

    Tilbake fra Bali på Thai C. En trist service- og crewopplevelse fra vår side, men minstemann sov nesten halve natten gjennom.

    Om én uke er minstemann cirkus 23mnd, og vi setter kursen mot Sydney på SQ First. Regner med å ha hele F-kabinen for osselv, så slipper å tenker på medpassasjerer :) Det opplever man nok aldri eller sjelden hos LH.

    Nå har guttungen flydd særdeles mye de siste to årene, og vist seg kvalifisert til å rykke opp i Førstedivisjon. Nå får vi se hvordan han leverer på eksamen ;)
     
    animals, Kalsnes, dahlmath and 6 others like this.
  5. kristiaan

    kristiaan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    307
    Likes mottatt:
    2,442
    Bonuspoeng:
    93
    Tenker også på en tur før ungen er to år. Vi velger garantert first hvis vi får det til. Av de artiklene jeg har lest angående unger på first, så har jeg ikke blitt skremt.
    Blir spennende å se hva dere ender opp med som reisemål og klasser :)
     
  6. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    770
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Skjønner at første klasse kanskje ikke er det lureste her, hvert fall når vi ikke helt vet hvordan barnet reagerer på å fly...

    Hvordan er det ang bassinett i business klasse hos de forskjellige selskapene?

    Og bighc: Hvordan var det å feriere på Bali med en 10 mnd baby? Kan det anbefales, eller er det mye styr? Tror du Bali er bedre enn andre destinasjoner, evt noen andre her inne som har noen andre erfaringer?
     
  7. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    Litt om vår pappaperm på Bali har jeg skrevet om her
    https://medium.com/travelbox/pappapermisjon/home

    Vi digger Bali, så kan trygt anbefale det. Resortliv, byliv, hipsterområder, kyst eller innland. Bali har egentlig det meste. Det er selvfølgelig mange andre steder i verden som helt sikkert er vel så bra - men der har ikke vi vært enda ;)
     
    Darkcho liker dette
  8. Krimal

    Krimal Medlem

    Innlegg:
    67
    Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    8
    Så har man dette med at små barn er ekstra utsatt for sykdom/virus o.l på eksotiske steder. Også verdt å tenke på hurtig tilgang på moderne sykehus i den sammenheng. Noen vil nok si at de aldri har hatt problemer og at det er ok, men det finnes også plenty med tilfeller av det motsatte dessverre. Skal ikke være festbrems, men det må alltid kalkuleres inn i totalbildet....
     
    Sunnfjordingen, kristiaan and tstone like this.
  9. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er ikke bekymret for at dere tar med 1 åring på First class, alle må få lov til å fly. Jeg tenker mer på at å være borte 4-5 uker er utrolig lenge med et så lite barn, og spesielt når det er utenfor Europa.

    Jeg har nettopp vært i Australia, Solomon Island, Vanuatu, Tuvalu, Fiji, Samoa, Tonga og NZ. Flyr F og vært på tur i 5.5 uker. Hadde aldri tatt med en 1 åring selv om det er 90% avslapping på denne turen.

    Skal ikke bestemme noe som helst, men jeg hadde gått for 2 uker maks og kjørt på med F.
    God tur :):):):)
     
    kristiaan liker dette
  10. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Det er foreldrene, ikke ungen, som avgjør om man bør fly F eller ei. Hvis man tror at man skal få en deilig flytur med Champagne og kaviarkos, så bør man bli hjemme. Selvfølgelig kan det hende at ungen har en supertur og sover halve tiden, men ikke noe man skal forvente. Man velger F for komfort, tumleplass, hvile og ro, slik at barnet har det mest mulig komfortabelt.

    For å sitere meg selv fra en annen tråd:
    Flyreiser med barn er transport med arbeidsforpliktelser, ikke ferie. Ikke forvent å nyte turen som om man reiste uten barn. La det bli en positiv overraskelse.

    Mellomlandinger er ok før langflighten. Vanvittig tungt med fire timer i Frankfurt etter å ha flydd 8+ timer, for så å ha to timer shorthaul til OSL (og ev. videre). Unntaket er Zürich, hvor de har en fabelaktig familielounge.

    Arbeidsdeling er nøkkelen til suksess. Å reise to voksne med ett spedbarn er - i etterpåklokskapens lys - ganske enkelt. Når den ene har ansvaret for barnet, skal den andre sove/hvile.

    Begrens tiden om bord. På longhaul kan boarding ta over en time. La den ene være i terminalen med småen og gå om bord til slutt, mens den andre går om bord tidlig og "rigger til" alt (ved behov).

    Søvntiming er genialt. Hold barnet våken på bakken, mat barnet under taxi/takeoff, så er du sikret noen timer med søvn i luften. Gjelder også for shorthaul.

    Alkohol er oppskrift på katastrofe (men et lite glass sprudlevann må være lov)

    Spis når du kan (helst et solid måltid på bakken kort tid før avgang). Ikke forvent fred og ro til å nyte 5-retters om bord.

    Pakk smart. En dedikert sekk til barnet som inneholder alt - godt organisert. Blir helt svett når jeg ser foreldre som har bleier i en bag, våtservietter i en annen, flasker i en tredje og morsmelkerstatning i bunnen av trillekofferten. Trillekoffert er for øvrig meningsløst når man reiser med barn. Sekk på ryggen og Baby Bjørn på brystet. Da har man hendene fri.

    iPad til barnet med alderstilpassede apper burde vært påbudt for alle som reiser langt. Hold den utenfor barnets synsvinkel inntil behovet virkelig melder seg. Husk lader!!
     
    fleithe, induktans, Bonusduk and 19 others like this.
  11. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Selvfølgelig et sensitivt tema, men jeg våger å være litt mindre diplomatisk enn @Are og stikker hodet fram og sier at jeg tror jeg hadde blitt fly (pun intended) forbanna :mad: om jeg skulle kose meg på F tur og en skrikerunge hadde ødelagt hele turen (man vet dessverre aldri med så små barn) :rolleyes:. Hadde selv aldri vurdert å ta med meg barn på F tur, selv om mine stort sett oppførte seg eksemplarisk på fly da de var små.

    Det er også noe i det som sies om at en F tur tar man for å oppleve det lille ekstra, og da er det fantastisk å kunne nyte det (og fri flyt av champagne :D) uten å ha en liten å måtte ta seg av. Jeg tenker at da kan man like godt fly Business.

    Ellers tror jeg ikke jeg at jeg ville vært veldig bekymret over å ta med en baby på en såpass lang tur, så lenge man unngår de mest ekstreme reisemålene utenfor allfarveg. Sørg for en ordentlig reiseforsikring.
     
    drsyk, veeegard, NoLimit and 6 others like this.
  12. tstone

    tstone Aktivt Medlem

    Innlegg:
    351
    Likes mottatt:
    1,025
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er så spot on som det kan få blitt. Burde stå i hver eneste utgave av "Foreldre og Barn"
     
  13. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    770
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Hvorfor ikke? Jeg tenker at hvis man tar det rolig har det vel ikke sp mye å si for barnet om han er i en villa på Bali eller hjemme? Men klart, jeg aner ikke, har jo aldri vært på langtur med en så liten kid før...
     
  14. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    770
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Tusen takk for mange veldig gode tips, ILS2:)
     
  15. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    770
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som har tips til en «fin» reiserute ned til Bali da? Er nysgjerrig på den nye bizz-kabinen på Dreamlineren til Turkish, den går jo direkte fra Istanbul til Denpasar, men litt kjip avgang da, halv to på natta....

    Hadde vært perfekt med en avgang for Long haul reisen på sen ettermiddag/tidlig kveld!
     
  16. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    Folk er forskjellig - noe som alltid blir veldig tydelig når man får barn, og alle rundt en skal komme med råd og anbefalinger på hva man bør og ikke bør gjøre.

    Om noen ikke føler seg komfortabel med å reise langt og lenge med små barn, så er det en helt ok ting. For vår del har vi ingen bekymringer rundt dette. Vår sønn stortrives i varmen, og han har det akkurat like fint på en deilig strand og villa i Indonesia som han har det hjemme i tomannsboligen i hovedstaden i slaps og sludd :D

    Det viktigste er at dere gjør noe dere føler dere trygg på, og som dere er enige om begge to. Bali er uansett en svært utprøvd småbarnsdestinasjon for Australienske familier, og burde ikke være til bekymring.
     
    Last edited: 10. febr 2019
    Magnus77 liker dette
  17. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    Sjekk også ut EVA Air sin nye 787 fra Wien til Taipei. Den kan være et rimelig bra alternativ én av veiene. Dog ville jeg selv ha gått for SQ om vi dro til Bali igjen. Smidig og effektivt va Singapore, og med et produkt som sjelden feiler.
     
  18. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    596
    Likes mottatt:
    764
    Bonuspoeng:
    93
    Har ei lita ei på 5 mnd selv. Hun er verdens snilleste og blideste så lenge mor (matfatet) er i nærheten. Første flygninger t/r osl-trd gikk tålelig greit.

    I en stor C-kabin kunne jeg kanskje funnet på å ta henne med før hun fyller to.
    F...? Never. Det handler om respekt for medpassasjerer og deres forventninger til å fly F.
     
  19. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    770
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Skal sjekke ut Eva, har lenge ville ha prøvd ut dem. Har sjekket flyvningen fra Paris til Taipei med deres 777-300 maskin, det var vel den dere tok, eneste "dumme" med denne flyvningen er at det er en ren dagflight. Tror det hadde vært greit og funnet en nattflyvning med tanke på størst sjanse for litt soving på minstemann:)

    Vet du når flyvningen i Eva air sin nye dreamliner fra Wien går? Hadde også vært kjekt og fått prøvd ut den nye business kabinen til Singapore ombord A388 fra London, der er vel det mulig å få dobbeltseng sammen med bassinett?
     
  20. Robamu

    Robamu EBG, CCC, GHA Platinum, Choice PLA

    Innlegg:
    972
    Likes mottatt:
    923
    Bonuspoeng:
    93
    Vi fløy SQ med en på 8mnd nå i januar i C klasse. Helt genialt. Største bassinet i klassen så han fikk akkurat plass. Lurt å sjekke ut dette på forhånd. Han hadde aldri fått plass i TG sin bassinet. Dette va avgjørende for vårt valg av selskap.
     

Del denne siden