CT-tur til Dubai i business- og dubai expo 2020 verdensutstillingen

Tråd i 'Reisebrev' startet av HaraldOslo, 11. febr 2022.

  1. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Dette blir et reisebrev i flere deler (på grunn av flere bilder)

    Bakgrunn: Med oppspart CT som går ut på dato og en haug med bonuspoeng på konto ble det besluttet at vi skulle dra på min første verdensutstilling, i Dubai.

    Vi kan sikkert snakke opp og ned om hvor riktig det er å støtte arabiske land som av og til lever i fortiden (sett med vestlige) øyne, men denne gangen trumfet verdensutstillingen eventuelle moralske kvaler. I tillegg så kan det argumenteres for at turisme er med på å modernisere landet. Hører gjerne hva andres holdning til ferie i Dubai og arabiske land er i kommentarer nedenfor.

    Vi fikk først booket denne turen som en ren Turkish Airlines-tur, hvor hjemreisen gikk fra Dubai kl 2 om natten. Dette er ikke så veldig gunstig så jeg var sjeleglad da det senere dukket opp en morgenfly med Lufthansa istedenfor.

    Reiseruten ble derfor
    12:05-18:00 Oslo-Istanbul, Turkish A330-300
    1:25h layover
    19:25-00:50 Istanbul-Dubai, Turkish 777-300ER

    4 netter i dubai

    09:40-13:15 Dubai-Munich, Lufthansa A350-900
    2:25h layover
    15:40-17:55 Munich-Oslo, Lufthansa (Dolemiti) Embraer 195

    Hotellet vi endte opp med var Doubletree by Hilton Dubai M Square som ligger nærmere flyplass og nordlige havn enn i sentrum, som passet oss bra.

    FØR REISEN
    Vi prøvde alle triks i boken for å prøve å reservere seter med Turkish, men selv om vi hadde både billettnummer og Turkish sin referanse var det ikke mulig å logge inn på websidene til Turkish. Vi fikk derimot mail fra Turkish om hvilke seter vi var blitt tildelt og var fornøyd med de, så den biten var grei. På lufthansa fikk vi velge seter uten problem.

    Dubai krever test tatt tidligst 72 timer før avreise, så vi kunne bruke kommunal test (i regi av Dr Dropin) og regne med å få svar tidsnok. Test ble tatt 71 timer før avreise for best mulig margin. Min bedre halvdel hadde etterhvert et veldig godt spørsmål: Hva hvis flyet blir forsinket? Jeg klarte å berolige henne med at det ville nok gå bra, for vi har jo påbegynt reisen idet vi møter opp på flyplassen.. Heldigvis slapp vi å teste akkurat den hypotesen i praksis.

    Siden vi skulle mellomlande i Tyrkia var vi også forberedt på at vi måtte ta en test ved ankomst.

    Noen dager før avreise fikk vi også en mail fra front office manager hos Doubletree som lurte på ankomsttidspunkt og om det var noen spesielle ønsker. Vi satt pris på denne personlige servicen og bestemte oss for å booke meet and greet med transport fra flyplass til hotellet til 180 AED (430 kroner).

    INNSJEKKING
    Igjen så lønner det seg å være forberedt. Dubai krever at man har en egen Dubai Covid-app for kontaktsporing og innreiseregistrering installert. Dette ble sjekket (overfladisk) på skranke. I tillegg ville de se bevis for reiseforsikring/helseforsinkring. Hadde med meg en utskrift fra DNB så dette gikk greit. Jeg brukte også utskrift på engelsk fra fürst pasientweb hvor det står spesifikt at det er en PCR-test, slik at det ikke skulle være noen tvil, men jeg tipper vanlig helsenorge-attest hadde også fungert.

    SAS-lounge var åpen og en lett frokost ble fortært der, mens vi sjekket forventet ventetid i passkontrollen. Det var rundt 5 minutter denne morgenen, så vi kunne stresse mindre og i tillegg bruke selvbetjent passkontroll på vei ut av Norge

    UTREISEN
    Vi (og flere andre) var tidlig ute og kom oss til riktig F-gate og hadde satt oss ned i 5 minutter da de kom og sperret av område og ba samtlige passasjerer gå ut for å så kunne bli kontrollert igjen på vei inn. Litt klønete opplegg men de hadde i det minste en egen kø for business så det gikk på under 5 minutter.

    Boarding ble 10-15 minutter forsinket men var helt grei.

    Business class på første leg var ikke engang halvfull.

    Turkish A330-300 virket noen år gammel men komforten var god og maten smakte
    20220203_120021.jpg

    Blandet Meze
    20220203_125857.jpg


    Menyen på denne avgangen:
    20220203_125906.jpg

    Drikkekartet:
    20220203_125913.jpg

    Vel fremme i Istanbul hadde vi håpet å rekke innom lounge, men avstand fra lounge til gate vi ankom og gate vi skulle dra fra var for lang. I tillegg hadde Turkish en veldig tidlig boarding i følge boarding-kortet, så vi tok ingen sjanser.

    Turen gikk videre med en nyere 777-300ER, som var litt over halvfull:

    20220203_183508.jpg


    20220203_183524.jpg

    Mat-kartet var litt annerledes på denne flyvningen sammenlignet med den første:
    20220203_190945.jpg

    Ble positivt overrasket over toalettet. De hadde bare et fake vindu, men toalett var definitivt romsligere enn hva jeg kjenner fra andre fly (bortsett fra SAS A340, den var jo himmelsk):
    20220203_213503.jpg

    Service underveis var god, spesielt limonaden var god å blande med whiskey for en hjemmelaget lynchburg lemonade. (Ja jeg vet, whiskey-elskere hater meg for akkurat dette :))

    Innflyvning over Dubai:
    20220203_233223.jpg

    FREMME I DUBAI
    Vel fremme så gikk ting forholdsvis på skinner. Det ble mye gåing og kø for testing var lang men ble tatt raskt unna. Det var en og annen tyrker i kø som prøvde å få en tyrkisk vakt til å la de snike ("Jeg er tyrker, du er tyrker, vær litt kompis og slipp meg frem nå!") men det ble slått ned på og de havnet bakerst i køen etter en liten krangel med sikkerhetsvaktene. Vattpinnen var innom nesen i rekordkort tid, nesten litt for kort ville jeg sagt, men dem om det. Vi fikk et klistremerke på passet og kunne bevege oss mot grensekontrollen.

    I grensekontrollen sjekket de pass og vi fikk utdelt et simkort hver med 1GB gratis data i 24 timer (fra aktivering). Dette er knyttet opp mot oss personlig, og virker slik at når du skrur på telefonen får du en SMS som adresserer deg med fornavn, og spør om fødselsår. Når du svarer blir du satt opp og får 24 timer på deg. Vi brukte da en dedikert telefon som wifi-hotspot og brukte 1 simkort om gangen, slik at vi i praksis hadde 48 timer med 4G-data.

    Bagasjebåndet var litt kaos (fullt) og noen kofferter var blitt tatt av båndet. Vi fant ikke kofferten vår først, men den hadde en Tile bluetooth-tracker på seg så vi så at den var der. Et trykk på mobilen og kofferten vår begynte å ringe. Veldig praktisk akkurat denne gangen.

    Ut med kofferten finner vi en lang rekke med mennesker som står og venter, og en av de holder opp et skilt med navnet mitt på. 5 minutter senere er vi i en bil på vei mot hotellet, en tur som tok ca 15 minutter.

    (mer følger senere)
     
    mathiasfe, Eddie47, Earl and 29 others like this.
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
  3. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for spennende reisebrev.

    etter noen besøk på 200 tallet har jeg hoppet over ørken landene. Kjedelige ferie destinasjoner for meg.


    Artig at de gir alle turister muligheten til å spores fullstendig gratis. Det må være praktisk for myndighetene.
     
    indahla and KRS like this.
  4. Molde

    Molde Medlem

    Innlegg:
    116
    Likes mottatt:
    198
    Bonuspoeng:
    43
    TK menyen ser frisk ut, blir moro å teste den selv senere. TK app og TK referanse er løsningen på setevalg, for fremtidige turer.
     
    Xflipper and Jeanette like this.
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Løsningsorienterte, så kan man jo alltids diskutere personvern… men, er du i et land, så er du prisgitt å følge deres reguleringer.
     
  6. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Så sant så sant. Selv er jeg på vei til usa. Og har oppgitt detaljer om mitt online liv, frivillig.
     
    indahla, RoadKing and Jeanette like this.
  7. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    HOTELLET
    Vi hadde som sagt booket Doubletree by Hilton Dubai M Square, som lå for oss greit plassert og var langt rimeligere enn typiske resorthotell nærme vannet. Tror prisen var noe sånt som 1200 kr per natt. Vi booket et standardrom uten frokost men som Hilton Gold ble vi oppgradert til Deluxe with a view, og frokost er som kjent inkludert for Gold.

    Hotellrommet i 18. etasje var romslig og moderne, med vannkoker og kjøleskap. Badet hadde både badekar og en enorm dusj. Aircondition fungerte glimrende. Gardinene var lystette og vi fikk sove godt.

    20220204_023152.jpg

    Hotellet har basseng i messanin-etasjen og i 19. etasje. Vi holdt oss til hotellet i 19. etasje. Man kan leie kabana for en liten sum, som man så kan bruke mot matregning. De serverer enkel mat ved bassengene men denne ble ikke testet.

    20220205_174739.jpg

    Det er verdt å merke seg at dette hotellet er alkoholfritt. For noen er dette et problem, for oss var det ikke. Videre har hotellet en restaurant og en italiensk café, ingen av disse fikk vi testet. Utvalget så ut til å være godt.

    Frokosten på hotellet var i restauranten og den var rikholdet og av god kvalitet. Egg laget på bestilling, pannekaker, et utvalg av indisk mat og frukt og grønt i hopetall. Og enhjørning-fruitloops for de som ønsket det. Selv er jeg typisk norsk og spise mye grov toast med skinke og ost. Men selvfølgelig ble det også testing av pannekaker, hash browns, vårruller med ost, posjerte egg, noe indiske greier jeg ikke engang vet navnet på, frozen yoghurt med bær, donuts ++.

    Betjeningen var vennlig og lærte seg raskt hva vi ønsket å drikke, så vi følte oss vel ivaretatt.

    OMRÅDET RUNDT HOTELLET
    Like ved hotellet er det et kjøpesenter, Burjuman, som viste seg å være grei størrelse. Vi tok turen bort dit første dag for å dra på matbutikken, CarreFour, og handle litt proviant. På veien så stoppet vi innom en lokal møbelbutikk ved navn.. eh... JYSK!?!

    20220204_142421.jpg

    Okey, sannheten er altså at kjente kjeder er godt representert i Dubai. Man finner eksempelvis også H&M.

    Sørgelig fikk vi aldri nok tid til å utforske så veldig mye av alt annet rundt hotellet, men på kartet ser vi jo at det var mange butikker og restauranter i området vi kunne ha utforsket.

    Lunsj første dag ble spist på Nando's, en sør-afrikansk portugisisk-inspirert kjede med deilig krydret og grillet kylling.
     
    sutenai, mathiasfe, Eddie47 and 15 others like this.
  8. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,403
    Likes mottatt:
    21,167
    Bonuspoeng:
    183
    Gleder meg til fortsettelsen :)

    Hvordan er 2-3-2 flyet til Turkish? Det ser relativt romslig ut selv om de har klart å presse 3 flere seter i bredden enn SAS i C... Opplevde verken KLM eller LH sin 2-2-2 som trang på mine turer med de, så kan jo hende det går helt fint med atter et sete?
     
  9. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,739
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Kan du fortelle mer om 200-tallet? Hva var den vanligste transportmiddelet til ørkenlandene?

    Jeg synes det høres rart ut med personlige simkort. Det virket som de ble tilfeldig utdelt, men kanskje immigration faktisk scannet og knyttet de til passet. I så fall hadde de fødselsdatoen fra før.. Testet aldri mitt.
     
  10. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg hadde en personlig relasjon med Sri Lanka på den tiden og fløy først mye czech Airlines før jeg gikk over til Qatar og litt Emirates.

    Det ble ofte stopaover i ørkensanden uten at jeg synes det var så spennende.


    Og siden du insisterer på å være et petimeter :D kan jeg fortelle deg at 200 tallet er kjent for å være ca dobbelt så mye som 100 tallet.
     
    Upsaker liker dette
  11. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    DUBAI EXPO

    Jeg vil bare skrive litt kort om årsaken til at vi kom hit, Dubai Expo 2020 - selveste verdensutstillingen! Jeg har alltid har lyst til å dra på en verdensutstilling og se hva fremtiden har å by på. Etter å ha sittet litt på gjerdet rundt Dubai så landet jeg på at det neppe kommer til å være noen som tar til de grader så mye av som Dubai, så da dro vi på denne.

    Hotellet lå beleilig plassert i nærheten av den røde metroen, men vi tok alikevel ikke den til Expo 2020. Vi endte opp med å ta taxi til og fra de dagene vi var der, for å prøve å begrense smitterisiko.

    Taxi i Dubai var ren og moderne, og ikke altfor dyr. En halvtime lang taxi-tur kostet ca 250 kroner hver vei.

    Det første som møtte oss innenfor inngangen var Australia i form av 3 kenguruer på hoppesko. Vanvittig morsomme folk å snakke med.

    20220204_162831.jpg

    Vi forvillet oss også innom Russlands pavilong, hvor hjernen sto i fokus. De ønsker å være vert for 2030-expo og her var det om å gjøre å vise seg fra sin beste side.

    20220204_174505.jpg

    Noe av det som er så fantastisk på Expo er all den forskjellige arkitekturen som er i de generelle områdene og hver enkelt paviljong.

    20220204_183131.jpg

    Solcellepaneler som ser ut som sopp? Ja, disse var kule! Kan jeg få en sånn i hagen?

    20220207_123320.jpg

    En av paviljongene var DP World, som hadde en utstilling med Virgin Hyperloop og hvordan de ser for seg fremtiden innen logistikk og transport. Spennende saker! Og et vannshow hvor de skrur fallende vann av og på for å lage mønstre:

    20220207_162247.jpg

    Etter 2 dager så omtalte jeg det hele som verdens største pissing contest, og det synes jeg beskrev USA sitt bidrag. Her var det FREEDOM PAVILLION all the way.

    Første del er at man står på et samlebånd i 8 minutter og blir fraktet igjennom paviljongen mens man ser på video og musikk og kjører rundt en kopi av fakkelen til frihetsgudinnen. Akkurat hva man forventet der altså. Veldig kult at de hadde med seg en stein fra månen man kunne ta på (yess, nå har jeg tatt på den!) og en Space X-rakett utenfor. I tillegg til overpriset amerikansk mat

    20220207_170221.jpg

    Norge da?

    Vel.. skuffelse. En 10 minutter lang video om i hovedsak oljeteknikk, med litt co2-fangst og havvind, og etterpå kunne man scanne QR-koder på veggene for å vite mer. Sammenlignet med alt annet vi så på så var Norge et gigantisk gjesp. Her var det lite fremtidsvisjoner, ingen godbiter for turister, og i det hele tatt lurte jeg på hvorfor vi var der.

    Danmark var også en liten kuriositet, hvor hele første etasje så ut til å være en giftshop for noen danske designartikler, men de hadde noen danske foodtrucks utenfor og takterrasse-bar, så plusspoeng for Danmark der altså.

    Ikke uventet hadde de mindre og fattigere landene mye enklere paviljonger men det var alikevel hyggelig å gå innom mange av de for å titte.

    Av de nærmere 200 landene som var der så fikk vi vel kanskje ikke sett mer enn 20-30 stykker. Hele området er gigantisk og det anbefales gode sko og mange dager hvis man skal få med seg alt.

    Den gigantiske kuppelen i midten av Expo-området hadde videoprojeksjonsshow og det var WOW.

    Ellers er det også mange gode matopplevelser å få fra alle verdens hjørner, men prisene kan være litt stive.

    SIGHTSEEING OG DUBAI MALL

    Etter å ha slappet litt av på hotellet bestemte vi oss for å ta en ettermiddagstur til Dubai Mall og en kveldstur med hop on hop off buss (Big Bus Tours). For å komme litt nærmere befolkningen tok vi denne gangen T-bane. I den ene enden av T-banen er det en gullvogn, og vi med gullkort måtte jo selvfølgelig teste denne. Den kostet naturligvis ekstra, og det holdt ikke med å flashe Eurobonus-kortet. Vognen var full begge gangene vi testet, men romslig og ren

    20220206_223845.jpg

    Dubai Mall skryter av å være verdens største kjøpesenter, og det tror jeg på. Ikke bare har de et gigantisk fontene/vannområde utenfor med vannshow som er Las Vegas verdig, det er også et vanvittig stort areal i 5 etasjer med alt av kjente merker og restaurantkjeder i samme hus. Hvis man liker shopping så kan man holde på her i dagesvis. Mitt sammenligningsgrunnlag er Sawgrass Mills Outlet i Florida, og det er bare barnemat i forhold til Dubai Mall.

    20220206_215941.jpg

    Sightseeing-turen om kvelden i åpen buss var en kald opplevelse, hvor man kjører rundt i sentrum først, og deretter på motorveien i retning sydover til Palms, Seilet og andre attraksjoner. Kult å se byen badet i lys, men det ble litt kjølig. Det er mulig å sitte innendørs også, men det var jo så varmt da vi startet så vi tenkte..

    Ville heller tatt en tur på dagtid og hoppe av og på flere steder hvis jeg skulle reist igjen.

    Da er oppholdet straks ferdig og neste og siste del blir hjemreisen
     
    mathiasfe, Eddie47, Earl and 17 others like this.
  12. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    HJEMREISEN

    Alle gode ting kommer til en slutt, og det inkluderer denne turen

    Vi startet med frokost kl 6:30 på hotellet og vi fikk med en matpakke med forskjellige pastries for å holde oss gående gjennom en lag dag.

    DXB er en ganske effektiv flyplass, og etter innsjekk i terminal 1 gikk det med automatisk tog til vår del av terminalen. En kjapp tur igjennom duty free uten å kjøpe noe før vi endte opp i Lufthansas senator-lounge

    20220208_080332.jpg

    Den kan på ingen måte måle seg med for eksempel Frankfurt, men man har mulighet for å få seg en frokost og litt å drikke i det minste

    20220208_080541.jpg

    Dette var nesten hele loungen, og det sier noe om hvor liten den er

    20220208_081626.jpg

    Etter en lengre spasertur (10 minutter) kom vi ombord i flyet og fikk velkomstdrink og menyer

    20220208_093033.jpg

    20220208_093102.jpg 20220208_093118.jpg

    Jeg tok ikke så mye bilde av maten, men slik så dessert ut

    20220208_121347.jpg

    Romslig fly i 2-2-2-layout

    20220208_121716.jpg

    Noe av det jeg liker med å fly er å se på front-kameraet under landing

    20220208_130212.jpg

    I München har de krav om FFP2, noe jeg heldigvis var forberedt på og hadde pakket med noen i håndbagasjen. I Lufthansas senator-lounge var det også håndhevet ved inngangen at man hadde dette, men så fort man kom inn var det mange som satt der uten munnbind. Lounge-personalet sa de ikke hadde noe mulighet til å håndheve det, bare å kontrollere ved inngangen.

    Siste leg MUC-OSL var med Air Dolimiti, som er et italiensk datterselskap hvis jeg oppfattet det rett. Hele flyet er 2+2, men i business har de da blokket 1 sete på hver side av midtgangen. Greit nok

    20220208_155227.jpg

    Måltidet på denne flyvningen var en fruktsalat. Veldig god og fersk

    20220208_163146.jpg

    Ankomst OSL var litt etter skjema men det var ingen kontroll og ingen covid-test, så det hele gikk raskt.

    Dubai Expo varer ut mars for de som ble fristet til å ta seg en tur.

    Det var det for denne gang, takk for at du leste helt hit

    Og hvis det er noen spørsmål om Dubai så kan jeg sannsynligvis ikke svare, men det har aldri stoppet meg før :p
     
  13. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for turen, enig i at Expo var en kul opplevelse og at Norge ikke når opp blant de andre nasjonene. Gikk du inn i Emirates sin stand?
     
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen :)
     
  15. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen og takk for at du deler!
     
  16. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,880
    Likes mottatt:
    57,481
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for supert reisebrev!
     
  17. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,739
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen! Stiller meg bak den utrolige tristen standen til Norge. Teknologien er viktig, det er veldig dårlig fremstilt.
     
  18. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    De trenger ikke egne simkort for det, alle måtte som sagt ha Dubai-appen installert. Synes det var en fin gest jeg. Og selvfølgelig så selger de billige datapakker, og der drar de nok i land en del business. Prisene per MB data med "du" var en brøkdel av hva Telia skal ha ihvertfall. 2 GB med data hos "du" koster 118 kroner. 1 GB med data hos Telia koster 449 kroner.
     
  19. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Det blir scannet og knyttet mot passet ditt. Spørsmålet om fødselsår er bare for å verifisere at du er riktig eier/bruker.
     
  20. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Var dessverre ikke i Emirates. Var den bra?

    Jeg hadde sett Emirates sin stand på BBC Click så da fristet det ikke like mye å stå i kø. Expo-appen sin smart queue-løsning virket ikke alltid så det var heller ikke mulig å booke en tid.

    Japan var fullbooket da vi skulle være der, som var synd.
     

Del denne siden