Vet ikke hvor denne posten hører hjemme. Bestilt CT tur til Australia TG F og hjem fra New Zealand med SQ F. Har 2 pass. ca 6 sider igjen i hvert pass. Skal innom 8 land (Australia, Solomon, Vanuatu, Fiji, Tuvalu, Tonga, Samoa, New Zealand) Kan man få et strengt blikk om man bruker 1 pass til innreise og utreise Australia, mens når jeg ankommer Vanuatu så viser jeg frem det andre passet? har dette noe å si? Hvordan er reglene for å ha med to pass på tur?
Jeg har ingen anelse på hvordan reglene egentlig er, men dette hadde jeg ikke tatt sjansen på. Både Australia og New Zealand er veldig strenge på kontroll av dokumenter etc. og jeg ville skaffet meg ett helt nytt pass før avreise. Men det kan jo være at andre her inne har direkte erfaringer med en lignende situasjon og kan berolige deg om at dette går bra?
Jeg går utifra at det er 2 norske pass du har og baserer mitt svar på dette siden det er det jeg har erfaring med. Jeg har flere ganger vekslet mellom mine to pass på en og samme reise, null problem! Har eks. Hatt visum til kina i hovedpasset, men brukt sekundærpass for transit (under 6 dager) innreise i kina for å ikke bruke opp en visuminnreise. Har så kommet tilbake til Kina noen dager senere og brukt primærpass til innreise da. Eneste gang noen i det hele tatt har kommentert på dette i immigrasjon var i Singapore hvor han bare sa «Ohh you have 2 passports?» når jeg brukte sekundærpasset på en innreise ganske kort tid etter jeg hadde kommet gjennom med primærpasset.
En kompis av meg prøvde dette når vi skulle til USA fra FRA. På FCT kom de og lurte på hvordan han hadde kommet seg inn i EU da han hadde gitt fra seg sitt US pass for innsjekk til USA. Han måtte da bruke det norske på utreise, men brukte US på ankomst.
Jeg har 2 pass, under en periode med forholdsvis hyppig reising til Kina, hvor passet mitt stort sett var på den kinesiske ambassaden (single entry visum..)ordnet arbeidsgiver med skriv til politiet, så fikk jeg ekstrapass. Det ekstra passet har forøvrig bare laget trøbbel for meg, da man sendte bilde av ett pass til agent i Panama, og reiste med det andre, ble de ikke veldig happy i immigrasjon i Panama City. Ble 13 timer på ett lite rom sammen med en stabel folk fra mindre heldige land i regionen, før agent endelig fikk ordnet opp
Ja så lenge man bruker hvert fall samme passet både til innreise og ut av samme land, så kan man bruke pass nr 2 ved ankomst til neste land?
Grunn nr 1: Samme som @Alekseolsen . Reiser en del til Kina og andre land hvor passet ligger mye på ambassaden. Grunn nr 2: ene passet er for Israel. Da må man ha et annet for å besøke landene rundt. Grunn nr 3: ikke testet ennå. Kan bruke det ene til innreise Iran og det andre til USA.
Som andre har sagt her så har jeg 2 pass da jeg er avhengig av å reise mye i jobbsammenheng og ikke alltid kan planlegge når jeg må ut og reise. Så det hender at det ene passet ligger hos en eller annen ambassade for å få visum mens jeg må ut å reise. Man kan søke politiet om å få sekundærpass som dette. Tror ikke de er så veldig strenge på det så lenge du har bekreftelse fra arbeidsgiver på at du har behov. Sekundærpasset er kun gyldig i 2 år.
Går også fint å ha 3 pass fra samme nasjon.... det tredje blir da nødpass, gyldig 6mnd. Når du reiser til veldig mange forskjellige land på kort tid... så hender det at 2 pass ligger på hver sin ambasade en plass.... Har kun gjort det en gang... fungerte fint.
Tror ikke det er så lurt å få et nødpass. Da blir vel det vanlige passet ditt ugyldiggjort, eventuelt begge 2 hvis du har ekstra pass. https://www.politiet.no/tjenester/pass/nodpass/
Nei, det fungere likt som med pass nr. 2, som magicbyte forklarte ovenfor. Du trenger et brev fra arbeidsgiver som sier at du har behov for pass nr. 2, og om du trenger pass nr.3 som blir et nødpass, så trenger du et brev fra arbeidsgiver som sier hvorfor du har behov for pass nr 3. Bare sånn trivielt, pass nr 4 er umulig i Norge, pga. reglene sier det kan max være 3 aktivte pass registrert på et personnummer til enhvertid. Dette er heller ikke spekulasjoner, det er ting jeg har gjort, opplevd.
Sekundærpass er kun gyldig i 2 år, synes det hadde et fint med noen flere år.. Jeg har et pga problemer med kinavisum for snart 2 år siden - når alle fikk avvist pga tyrkisk stempel.. Fikk en direktør på kontoret til å skrive en bekreftelse på at mitt pass satt fast hos ambassaden og jeg trengte et nytt for en annen reise. Fikk passet tilbake samme dag som jeg skulle reise, så har aldri brukt ekstrapasset, og snart er det utgått.. Men var mange spørsmål og et olmt blikk.. Fordi det var jo bare et papir med en signatur.. Og ikke offisielt brevpapir fra min organisasjon.. Interessant observasjon dog, jeg ble forklart tydelig fra vedkommende på passkontoret at ingen kredittkort i Norge gir fordeler på alle kjøp. Hun hadde tidligere jobbet i bank så dette kunne hun bedre enn meg. Ikke helt sikker på hvordan vi kom inn på dette tema, men gadd ikke diskutere med en påståelig ekspert med utdatert info...
Høres logisk ut, det finnes helt sikkert en teoretisk kredittkort/transaksjons kode som ikke gir fordel på kjøp, som en bankansatt ville vite om. Alltid greit når du skal vise at noen tar feil, å referere til en kilde.
Poenget hennes var at alle kredittkort må man velge en kategori for bonus. Ingen gir generell bonus...
Nei. Som Politiet skriver veldig tydelig i linken fra sam11net: https://www.politiet.no/tjenester/pass/nodpass/ Nødpasset er også gyldig kun for en reise, så du skal levere det tilbake når reisen er fullført.
Jeg har måttet ha nødpass før pga. Pass som satt fast hos en ambassade (situasjonen som utløste at jeg skaffet meg sekundærpass). Kan bekrefte det @sam11net sier om at primærpasset ikke blir ugyldiggjort når du får nødpass! Mulig det midlertidig blir ugyldiggjort som reisedokument intill du har levert tilbake nødpasset, men jeg bruker fortsatt samme primærpass som det jeg hadde når jeg fikk et nødpass for 2 år siden.