Discalimer: Legger inn litt tekst nå, så kommer det bilder etterhvert. Kort og enkelt reisebrev, som sikkert blir lengre en jeg tenker. Lett inspirert av alle EZE bookingene med LH de siste ukene, men også med en plan en spontantur en av to langhelger i juli ble det awardfares abonement og søk på det meste av det som finnes av F ruter for to uker siden. Kravet til reisen var mat tre døgn borte, og F på alle langstrekk. For oss med fast bortekontor kan det være mer utfordrende å være spontan når reiselyst og tilgjengelighet gir muligheter. Men som noen sikkert har lagt merke til, har jeg hatt muligheten til å langtidsplanlegge reiser, i større grad en mange andre de siste årene. Og synes selv jeg har fått utnyttet det ganske bra.
Dagene utover i uken går til mye jobb og stadige meldinger om ledige seter som komme og går. Men som ikke knytter seg sammen til noen gjennomførbar reise. Helt til det slippes seter fra ORD og hjem både lørdag og søndag. Først bookes utreise via MUC og Charlotte CLT, og jeg bommer, og søker langstrekkene først slik at jeg nå må sitte en liten stund i et turistsete hos United for å komme meg fra CLT til ORD.. O&D må altså inn i tankerekken både hos United og LH så jeg må bli enda flinkere til å styre agentenes søk. Uansett. Onsdag ettermiddag, bookes retur mandag dagtid, før noen kloke hoder på jobb mener at det er et fint tidspunkt å være på jobb. Torsdag morgen synes fremdeles et sete fra ORD til FRA lørdag ettermiddag, og etter at det legges inn kan agenten også finne et direkte biz sete med lufthansa hjem til Oslo på søndagen. Beste muligheten som var synlig når jeg søkte var LH til Milano og SAS hjem til Oslo. Det er altså verdt å be agentene søke opp og legge inn O langstrekker for så å se hva som gjøres tilgjengelig hos LH gruppen. Reisen gir drøye 20 timer i Chicago. Ikke så mye, men jeg rekker å sove. Ta en øl og kanskje treffe kjente fra forrige besøk.
Det er hyggelig med en god kaffe på Gardermoen : men på Polaris får jeg espresso i en coupe. Ikke dumt det heller.
Torsdag kveld ble usedvanlig sen med venner, så klokken ringte alt for kort etter at øynene lukket seg tidlig fredag morgen. Solid mangel på søvn er ikke ideelt når det skal drikkes, spises og hygges. Men sånn er i blant livet.
Full flybuss, og grinete unger og skavlete foreldre. Ikke helt uvant, men ikke noe jeg vil ha med på ferie. Vi kom oss uansett til OSL før tiden og jeg rakk en god americano i innenriks loungen før jeg tuslet ut til gate.
Hyggelig ferm og bestemt service og en Pinot sekt som duftet deilig men hadde for mye bitter metall i ettersmaken. Den funket som mimosa. Ingen remote stand, men gate rett ved FTC i sattelitten til terminal 2. Der var det flott. En L formet lounge med utsikt til gates og livet på en flyplass. Ikke så god service. Det var lite tilstedeværelse, og mat kvalitet og utvalg er også påtagelig dårligere en på FCT. Men hva gjør vel det. Jeg fikk badet av meg dansesvetten fra kvelden før og testet både frokost og lunch tilbud. Schnitzelen vant sammen med ostefatet av det jeg spiste. Mørt kalvekjøtt, strimlet mer en banket? tynn sprø ikke fet panering og deilig syrlig agurk og dillsalat gir fine smaker. Sammen med den franske rødvinen og Pol Roger fra 2014? Rett fra flasken er Zinfandelen mykere, etter litt tid i glasset blir franskmannen silkemyk og aromatisk og hadde sikkert tålt enda kraftigere mat som også finnes på menyen. Ostefatet har modnet ost, myk kraftig uten å være overveldende i min munn. Jeg finner rødkitt., geitost og en ferskost som også er brukt i Croque fromagen. Det var Croque tid som spesiale i loungen. Den var helt grei og var frokosten min ved ankomst.
Stemmer det at GateGourmet har hatt cateringen til LH i loungene? Jeg trodde det var D&G, men her kan kanskje noen kloke hoder svare?
Flighten til Charlotte går fra en gate like ved, og boarding starter rett over 1 time etter planlagt avgangstid. Vi blir altså litt forsinket ut fra gate. En forsinkelse som spiser av tiden min i immigrasjon, sikkerhet og gate løping. Det skal nok gå. En eldre A340-600 støyer mer en jeg er blitt vant til. Og kabinen som er luftig og fin mangler formen som gjør 747 F kabinen så spesiell. Vi er 5 ombord, så jeg kunne velge meg et fint midtgangssete, hvor jeg sitter nå.
Crew er på, serverer champagne og deler ut det de har så vi er klare i pyjamaser og godt marinerte i champagne og whisky, allerede før avgang. Turbulens i starten gjør at servicen tar litt tid, men det kommer en amuse, en anonym kylling med mais, før bordene gjøres klare til kaviar.
Planene er kaviar, og å hoppe over vodka. Smake litt på noen flere forretter, også forsette med suppe før fisk ost og dessert. Planen gikk sånn halvveis. Kaviar ble det, en god klump. Og tre forretter men så sa mage og kropp stopp. Og sov i gode fire timer etter forrettene.
Krydret lett stekt laks som smaker anonymt. Syrlige smaker og nøtter under. Deilige sprømyke gulrot ruller er min favoritt, men en gel og fyll. Og mer kyllingfilet med spirulina og asparges. Et glass med Riesling GG går helt fint til det hele sammen med 2007 utgangen av den rosa champagne ombord.
Så fortsetter middagen sammen med en film. Dagens høydare er consome av kylling med en ris kompott og blåskjell. Tenke at dette kunne bli seigt og smakt gammel sjø, men det er friskt og fint med sjømatsmaker som ikke dominerer over kyllingbuljongen. Turbot, myk fin og flaker seg. Med blomkål som er stekt i smør. Veldig godt og deilig presentert. Litt ost er helt okay, et godt skritt ned i modning og kvalitet fra FCL. Den franske rødvinen er ikke for tung, og som i loungen trenger den litt tid i glasset før taninene slipper fra og en rundere smak lander i munnen. Mangomoussen ser fin ut og smaker helt greit med litt sjokolade og beerenauslese.