Dagstur fra Spania til Marokko uten egen bil

Tråd i 'Reisemål' startet av Oollee, 25. juli 2016.

  1. Oollee

    Oollee Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    47
    Bonuspoeng:
    13
    Et mulig utfluktsmål for en dagstur når man allerede befinner seg på den spanske solkysten, er Marokko.

    Den som tenker å kombinere Spania-ferien med en dagstur til Marokko står overfor to grunnleggende valg. Det ene gjelder organiseringen av reisen; om man vil reise individuelt eller i gruppe. Eventuelt en type kombinasjon, der man for så vidt reiser individuelt helt til ankomst Marokko, men i Marokko deltar på en fixed guidet tur frem til ombordstigning på returbåten til Spania. Det andre gjelder valg av sjøstrekning. Her har man i praksis tre trasévalg; Tarifa (Spania) – Tanger Ville (Marokko) som er korteste vei (ca 30 minutter med hurtigferje), Algeciras (Spania) – Tanger Med (Marokko) (reisetid varierer, regn i hvert fall 1,5 timer), eller Algeciras (Spania) – Ceuta (Spania) (reisetid ca 1 time minus), og deretter krysning over land inn i Marokko. Det er også trafikk mellom Gibraltar og Tanger Med (Marokko), men denne båten går svært sjelden og jeg ser bort fra den i det følgende.

    Det enkleste er naturligvis å hive seg på en gruppetur med buss. Utbudet av turer er stort fra Malaga og øvrige Costa del Sol. Denne type utflukter tilbys også fra Sevilla. Men er utover dette meg bekjent lite tilgjengelig fra andre destinasjoner vest for Gibraltar, eller i innlandet. Typisk pris er ca 100 Euro per person. Opplegget er gjerne tidlig hotell pick-up, kjøring til Tarifa, ferje til Tanger Ville, besøk i byens sentrale severdigheter og basarer, felles lunsj, og gjerne også besøk på noen forhåndsfastsatte butikker/fabrikkutsalg. Man er tilbake i Spania på kvelden.

    Lignende turer, med den forskjell at busstransport i Spania ikke er inkludert – man må altså selv komme seg til og fra Tarifa, kan kjøpes direkte fra rederiene. Så vidt jeg vet er det to rederier som er aktuelle i så henseende; FRS (frs.es) og Inter Shipping (intershipping.es). Disse to seiler fra Tarifa annen hver time i sesongen (FRS kl 9,11, 13 osv, Inter Shipping kl. 8, 10, 12 osv.) Disse turene koster typisk ca 50 euro per person. I hvert fall for FRS sitt vedkommende kan turene bookes på nett. Av grunner som jeg kommer tilbake til rett nedenfor, vil jeg ikke anbefale å booke turene på forhånd. Møt heller opp i god tid – i hvert fall en drøy time før aktuell avgangstid, og kjøp direkte fra rederiet/en av billettilbyderne langs kaien. Det er sjelden utsolgt.

    Som alternativ til en dagstur, kan man naturligvis kjøpe en ordinær tur/retur-billett. En slik billett er gjerne dyrere enn en dagstur. Merk imidlertid at på dagsturene er i mage tilfeller deltakelse på det fastsatte opplegget i Marokko obligatorisk, for at returreisen skal være inkludert. M.a.o: Er du ikke med til fabrikkutsalget, kan du selv måtte betale returbilletten individuelt.

    Å ta med egen bil over til Marokko kan etter mitt syn ikke anbefales. I hvert fall ikke for en dagstur. Både tollklarering og trafikk er utfordrende i Marokko. For leiebiler er vel også gjengs at utleieselskapet i kontrakten har forbud mot at bilen tas inn i Marokko.

    Tarifa er en liten og oversiktlig by. Enkelt å finne frem. Parkeringshus ikke langt fra havnen. Så lange alt går som de skal, er disse turene etter mitt syn den beste og letteste måten å ta en dagstur til Marokko på. Det er imidlertid et grunnleggende problem med overfarten mellom Tarifa og Tanger; at havneområdet er sårbart for vind. For den som har opplevd Hurtigruta i storm, er det smått utrolig å se trafikken mellom Tarifa og Tanger Ville innstilt når vinden nærmer seg kuling. Men det skjer oftere enn man skulle tro. Dette er også grunnen til at man bør være forsiktig med å forhåndsbestille dagsturer direkte fra ferjerederiene – hvis båten innstilles kan det være arbeidskrevende å få pengene igjen. I stedet blir man gjerne sendt med buss til Algeciras for å krysse inn i Marokko den veien. Da blir det straks mer stress.

    Den alternative direktebåtreise til Marokko over Gibraltar-stredet, er strekningen Algeciras – Tanger Med. Dette er en trasé som ikke kan anbefales for en dagstur. Reisetiden er lang. Det selges heller ikke, så vidt jeg vet, ferdig riggede dagsturer over dette sambandet. Skal man på dagstur må man altså kjøpe ordinær billett tur/retur. Algeciras er en lang større by enn Tarifa. Det er vanskeligere å orientere seg i havneområdet. Det er likevel ikke uoverkommelig. Slettes ikke. Kjør inn på området, følg skilting til Tanger og Cauta. Etter hvert dukker skilt til billettkontor opp. Og rett ved billettkontorbygningen, er det en større uteparkeringsplass, samt et parkeringshus med enda større kapasitet. Her er det helt greit å stå en hel dag fra morgen til kveld – pris ca Euro 15+. Det sentrale minus med en dagstur til Marokko uten bil denne veien er at Tanger Med ligger et godt stykke utenfor Tanger Ville. Tanger Med er et ganske nytt havneanlegg, bygget opp ca 40 minutters kjøring utenfor selve byen Tanger. Med andre ord: Når båten legger til kai i Tanger Med er du tidsmessig kun ca halvveis på reisen til Tanger (tid til innreiseformaliteter - som dog er begrenset da mye av kontrollen skjer på ferjen, og kjøring til Tanger Ville). Havnen her er også mye større enn den i Tanger Ville, og selv om det sikkert er varierende, verserer det mange historier om de som har måttet stå lenge i kø for pass- og tollklarering i forbindelse med utreise. Forsinkelser er generelt heller ikke ukjent hva ferjene angår.

    Om man likevel velger denne strekningen har man mange flere rederier å velge mellom. Alle er linet opp med hver sin salgsbod inne i terminalen i Algeciras. Jeg tror det må være tale om i hvert fall mer enn fem rederier med rutetrafikk over denne strekningen. Både spanske og marokkanske. Prisene er stort sett noen lunde like, i hvert fall for de rederier som har spansk forankring. På dette strekket går trafikken stort sett uavhengig av vær. Og frekvensen er altså stor. Her går det alltid en båt, for å si det billedlig. Båtene er jevnt greie. De grunnleggende problem er avstanden inn til Tanger (Tanger Med har i praksis intet å by på), og større risiko for kaos ved utreise fra Marokko – havnen er mye større enn den i Tanger Ville.

    Som et tredje alternativ for en rask tur over til Marokko står alternativet å ta båt over til Ceuta, det som av og til omtales som spansk Marokko. Cauta er imidlertid på alle måter Spania. Å gå i land fra ferjen føles akkurat som å være i en hvilken som helst annen mindre spansk by. Fra ferjen er det ca 6-7 minutters taxikjøring til grensen. Heller ikke her finnes ferdig snekrede dagsturer – jeg vet i hvert fall ikke om noen som selger slike. Men det å komme seg fra Algeciras til Ceuta er altså en vanlig innenriksreise. Båtene går riktignok ikke helt like ofte som ferjene til Tanger Med, og det er færre rederier å velge mellom. Men over dagen går det båter med jevnt ca 1,5 timers mellomrom. FRS er et bra valg. Det er mindre trengsel i forhold til båtene til Marokko. Og overfartstiden er mindre enn til Tanger Med. Om du går rett i en drosje fra ferjekaien til grensen, kan du ved denne reisemåten være i Marokko raskere, enn hva som vil være tilfelle dersom du reiser fra Algeciras til Tanger Med.

    Men her kommer du ikke til Tanger, men til den marokkanske grensebyen Fnideq (ca 2 km over grensen). Byen har lite å by på – langt mindre enn Tanger. For de som jakter Marokko med tanke på litt mer høyverdige kulturelle opplevelser er dette derfor neppe noe alternativ. Men for de av oss som jakter nye land og opplevelser uten nødvendigvis å stille så høye krav til det kulturelle aspektet, og som også synes det er interessant å få oppleve en spansk enklave som Ceuta ”med på kjøpet” uten å bruke mer enn en dag, bør en tur til Marokko via Ceuta være en OK mulighet. Båtbilletten fra Algeciras koster ca Euro 60 t/rt, taxi til grensen er ca Euro 5, og selv om grensepasseringen kan være stressende nok – spesielt på returen ut fra Marokko der det også på Ceuta-grensen kan være mye ”skrik og skrål” - er det mitt inntrykk at det ofte er verre i Tanger Med.

    I prinsippet kan man gå fra grensen og inn til Fnideq. Jeg vil ikke anbefale det. Ta heller drosje, som i sine lyseblå farger står linet opp rett etter grensen. Standard pris til Fnideq er nå ca Euro 3. Det vil si: Dette er sjåførens utgangspunkt – det går nok å få prisen ned i forhold til dette, men etter kanskje en halvtime i kø på vei inn er det sikkert grenser for hva man gidder foreta seg. Det å skaffe returtaxi til grensen er jevnt over ikke noe problem. Men om det faller vanskelig kan man ta seg til hotell Ibis – som er et bra hotell i Fnideq. De snakker strøkent engelsk og kan enkelt ordne returtransport til grensen. Bilbelter er stort sett ukjent i Marokko, så man sitter litt med hjertet i halsen. Men det går jo gjerne greit(!)

    Oppsummert: For å se Marokko på en dag, er de organiserte turene mellom Tarifa og Tanger Ville det på alle måter enkleste og – med tanke på både kulturell verdi og pris – det beste alternativet. Men hvis dette av en eller annen grunn ikke lar seg gjennomføre, eller man tilhører den gjengen som liker å reise litt utenfor allfarvei (og de er vi jo noen av her på formumet) eller eventuelt vil nytte anledningen til å slå to fluer i et smekk ved å inkludere spansk Marokko, er Marokko via Ceuta et alternativ. Det krever noe mer av den reisende, men det er fullt overkommelig. (Jeg ville dog holdt unger under ca 10 år unna - fornemmer at trengselen på grensen kan bli litt i meste laget for mange av disse.) Forvent i så fall litt ekstra pes på grensen, spesielt ved retur. Men da pes i form av ventetid og trengsel, ikke ubehageligheter fra f eks politiet. I forhold til det siste er min erfaring at ting er jevnt helt greit. Algeciras – Tanger Med hadde jeg unngått på dagstur-basis. Det kan fort bli for langt. Men det er klart: Som inngang til for eksempel en ukestur blir det jo annerledes. Men det er altså ikke det som er tema for dette innlegget.
     
    morradi, Oddvar, Edvard and 8 others like this.
  2. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Angrer som en hund på at samboer klarte å bekymre seg fra å ta/utnytte mine soft spots til å slippe unna en dagstur fra Tarifa til Tangér i forfjor! Da fant jeg også ut at Tarifa var det mest logiske utgangspunktet. Vi bodde i Estepona ikke mange milene unna. I Tarifa er det såvidt jeg husker et gratis eller veldig rimelig parkeringsområde ved et havnekontor(?) eller ved rederiets hovedbygning(?) Ikke arrester meg på det. Anyway, håper du tar turen og lager et fyyyldig reisebrev med en haug av bilder! :D Det gledes...
     
    Last edited: 25. juli 2016
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig bra post! :)
     
  4. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Bumper denne jeg..

    Tenker på å ta et par dager på Hilton Tangier, 2400kr for 2 netter på exec room..

    Men...

    Leser på regjeringen.no, at utenomekteskapelig samkvem er fysj fusj og straffbart i marokoo, hva sies om at meg og min gravide samboer tar turen?

    Og 2, leser at det er mye gulsot, etc utbredt her, noen som har erfaring?


    https://www.regjeringen.no/no/tema/...masjon/velg-land/reiseinfo_marokko/id2424344/
     
  5. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    494
    Bonuspoeng:
    63
    Neppe noe problem, selv om dette er gjengs regel i den arabiske verden. Dere kan jo kjøpe et par juggelringer på en bijouterisjappe før dere drar for nattesøvnens skyld.
     
    Chrisbgg liker dette

Del denne siden