Når jeg først mimrer litt på en fredags aften om hvor enkelt det var før så skader det kanskje ikke med en liten throwback til de gode tider i SA? Forrige sommer stakk jeg og en kompis til Tokyo. Dette ble hans første tur i business, og selvfølgelig ble det med ANA. Litt stress opp mot turen da jeg var litt short på poeng, det ble litt frem og tilbake, men fikk landet OSL-MUC-LHR med layover før LHR-HND i ANA sitt fantastiske The Room. Vi bor på ulike steder i landet så oppmøte ble på toppen av trappene Førstereis i eleverte klasser for reisefølget som naturligvis fant fin glede i både fast track, lounge, pri boarding og ikke minst en gardin mellom oss og kveget på OSL-MUC-LHR. Ikke mye spennende å fortelle om på de turene her, på LHR ble det hotell for natten og jeg ble tildelt rom hvor det åpenbart allerede bodde noen, resepsjon beklaget seg og ga meg nytt rom hvor jeg kunne være i fred. Da var det bare å parkere for kvelden før en solid dag med safari før ANA til Tokyo på kvelden…
ANA har ikke avgang før på kvelden, så vi hadde med andre ord veldig god tid. Singapore sin lounge var dessverre nede for telling, det ble derfor AC, UA og LH. Ikke kjempespennende noen av stedene, og spesielt UA opplevdes som veldig masete. Dette er vel fra Singapore sine stengte dører Etterhvert kom vi oss ombord ANA sin fantastiske business Og her er vi trolig straks nede på Haneda, tipper Mount Fuji er i bakgrunn her
Alltid fascinerende med Japan hvordan de har ansatte for hver minste ting, bare det at noen skal stå å vise oss til den eneste døren som det er mulig å gå til er for meg litt imponerende, men la gå. Ganske radig ut av flyplassen og vi hoppet på toget til Shinagawa. Som tidligere nevnt var det en del frem og tilbake med heile reisen, og hotell ble bestilt kort opp mot avreise. Shinagawa Prince Hotel ble valget for de første dagene, området er ikke særlig spennende, men Tokyo er jo kjempegreit å komme seg rundt i så det er ikke så farlig. Togstasjonen var jo også rett over veien fra hotellet. Man reiser jo ikke til Japan for å sitte på et hotellrom uansett…. Utsikt fra rommet
Var allerede kveld når vi var på hotellet så vi gjorde ikke stort første dagen, litt mat på første og beste + litt vandring i nærområdet før vi tok kveld. Som allerede sagt, Shinagawa er ikke særlig spennende. Selv er jeg godt vant med å hoppe mellom tidssoner og døgnrytmer så jeg var oppe allerede 06 japansk tid dagen etterpå, rastløsheten min tok meg avgårde på egotrip til Ginza, og jeg fikk for alvor oppleve hvor trangt det er på togene i morgentimene. Dessverre litt for tidlig ute og det meste var faktisk stengt, men uansett gøy å kunne vandre litt rundt og gjøre seg noen inntrykk. Rundt lunsj våknet reisefølget til live og vi reiste videre til litt mer turistifiserte områder. Litt usikker på hvor dette er, men her tror jeg vi er i Shinjuku eller Shibuya og vi stakk innom random sjappe for litt mat. Ganske typisk Japan, fikk noe ris, denne suppen som jeg syns smaker ganske rart, og ikke minst kjøtt som vi selv grillet. Japan er helt rå på mat, jeg har fortsatt til gode å ha noen dårlige opplevelser til tross for x antall besøk på random sjapper uten research i forkant. Mulig jeg roter litt med bildene siden dette er godt over et år siden, men at alt er fra selve turen til Japan kan jeg garantere.
Når jeg reiser syns jeg alltid det er greit å hoppe på en buss bare for å få sett seg litt rundt og gjerne hente litt inspirasjon til steder jeg vil undersøke nærmere. Må egentlig si at turen var litt skuffende, men vi for gjennom Asakusa, det så spennende ut og vi angrer ikke på at vi tok turen tilbake dit. Litt «old school», ikke som f.eks Tokyo central som kunne vært hvilken som helst storby i vesten. Mye av det jeg liker med reising er jo kultursjokket.
Ja, ikke bare er det et fantastisk selskap, men det var også forutsigbart med slipp vertfall for business, 10 dager i forkant var så og si en garanti spesielt på LHR-HND og motsatt.
Artig å prøve ut litt sære ting også når man er i Japan, vi stakk innom en pig cafe, rar opplevelse, men ok. Dette var i Harajuku og vi fant en litt avsideliggendes plass som hadde fantastisk god mat, vi fikk plass på første rad og bestilte både dyreste og billigste kjøtt de hadde på menyen. Maten ble laget rett foran oss og forskjellen var enorm, men til og med det billigste var helt ok å trøkke i seg.
Dette blir litt usammenhengende da dette tross alt er en stund siden og jeg sliter litt med å huske hvilken dag vi gjorde hva, men jeg slenger ved litt forskjellig av bilder. Her har vi vel den godt kjente gaten i Shinjuku, fullt av små steder med god stemning, mat og drikke. Fra skybaren på Shinagawa Prince, ser at jeg hovedsakelig har fått med utsikten av selve baren, men ellers fin utsikt utover byen Litt usikker på hva det heter her, men det er ikke langt unna Asakusa Selvfølgelig måtte det bli en tur innom Golden Gai
Shinkansen stod også på listen over ting som måtte prøves, vi feilet litt her i form av at vi kun tok turen til Yokohama, fikk derfor ikke opplevd toppfarten. Men vi fikk sett oss litt rundt i Yokohama da. Vi fant Pikachu Og tok en tur i en gondol som vi egentlig kunne spart oss for. Deretter fant vi et anker
Litt shopping ble det også litt her og der, blant annet i Ikebukuro, og som mange andre plasser i Tokyo var det veldig travelt her også. Reisefølget hadde noen butikker som skulle besøkes, jeg var derimot klar for en pause og endte opp her Puben drives av et band og så og si samtlige var tilstede, utrolig trivelig å slå av en prat selv om språkbarrieren ble litt problematisk. Etter litt GT og noen gode samtaler ble jeg fulgt ut, fikk også med meg visittkort. Ble litt videre vandring før vi reiste tilbake til hotellet for kvelden
Jeg må nok bli bedre på å ta bilder da det var veldig mange fine områder vi fikk trasket rundt i. Bare det å se seg rundt er noe av det gøyeste jeg gjør på mine reiser. Legger ved litt forskjellige bilder hovedsakelig fra Asakusa og nærområder som jeg ikke tar igjen navnet på. Begynner med en fin elv ved en liten pub i Shibuya, bildet rettferdiggjør dessverre ikke hvor kult dette synet var Her kommer nok en del fra Asakusa og nærområdet. Arrester meg gjerne om noen kjenner igjen stedene og jeg tar feil. Og følgende er nok også i nærheten av Asakusa om jeg ikke husker feil, og trolig den største turistfellen jeg gikk i, tror jeg betalte 400 kroner for de kjøttbitene her + en øl, det smakte ikke dårlig, men det var så absolutt ikke verdt prisen.
For de 3 siste nettene hadde vi hotell i Roppongi, vi fant ikke på særlig mye der og stakk som regel til andre deler av Tokyo. Roppongi var forresten på kveldstid litt irriterende med mas fra kvinner i verdens eldste yrke, ikke like ille som Kabukicho, men nok til at det ble irriterende. Siden vi skulle avgårde med Swiss tidlig på hjemreisedagen så tok vi siste natten på flyplassen ved Narita. Litt for å sjekke ut Narita, men også litt for å kunne sove litt ekstra på det som ville bli en lang dag. Det fine med å reise hjem fra Asia er jo at om man har tidlig fly og gode connections så er det bare å holde ut en lang dag og så er man i rett døgnrytme når man lander i Norge. Hadde egentlig en ganske dårlig hjemreise, men fikk ordnet med knallbra retur Narita-Zurich-Oslo som ville få oss helt til Norge på samme dag, veldig happy med det. Fortsettelse følger straks om vår tur til Narita og selve hjemreisen.
Etter utsjekk i Roppongi stakk vi direkte til Narita, gidder ikke drasse rundt på bagasje i Tokyo uansett. Ganske kjapt etter innsjekk på flyplasshotellet stakk vi inn til selve Narita. Etter en god uke i Tokyo var det litt som å komme til landet. Fredelig, men kanskje litt kjedelig også. Vi fikk trasket litt rundt og sjekket ut «byen» og noen fine templer Etterhvert bar det tilbake på hotellet hvor det ble kvelds, siden kokken oppfordret meg til å ta bilde når han skulle sette fyr på maten min så ble det til at jeg gjorde det Det ble deretter kanskje litt for lenge i skybaren på hotellet og det var såvidt vi kom oss med flyet dagen etterpå.
Var tungt å våkne dagen etterpå og vi måtte for alvor presisere hvor dårlig tid vi faktisk hadde når vi stod i resepsjon og ventet på taxi. Vi kom oss til flyplassen og i det vi var sjekket inn stengte de innsjekken, det var altså kun oss de ventet på. Videre ble det en tur til ANA sin lounge hvor det ble ramen og en øl for å komme seg litt i vater igjen. Etterhvert var det boarding og jeg var litt spent på om senator ville gi meg noe ekstra. Reisefølget hadde gavegull fra meg, men fikk ikke på plass match til senator i tide. Kan trygt si jeg fikk en del ekstra oppmerksomhet i form av jevnlige spørsmål om jeg trengte noe, fikk også voucher for Wifi og hadde alt i alt en veldig fin flytur. Voucher kom fra purser kjapt etter avgang, reisefølget måtte betale. Swiss har vært veldig opp og ned på matfronten for min del, men her var det ok.
Med unntak av en liten powernap holdt jeg meg stort sett våken i tronesetet mitt så og si hele veien til Zurich. Ble noen få timer i lounge hvor vi fikk i oss litt god sjokolade, og deretter var det videre for siste etappe til Norge. Nok en gang fikk jeg virkelig oppleve hva senator kan ha av betydning, purser fra Ukraina og hun var kjempehyggelig og veldig frempå. Spurte jeg om 1 GT kom det automatisk 2…. Og plutselig var man hjemme i Norge igjen. Gøy å kunne mimre litt i form av å skrive det som kun er reisebrev nr.2 her inne for min del, takk for meg og takk til dere som leser det jeg lirer av meg her. Om noen skulle finne interesse i litt mer av Star Alliance så legger jeg ved mitt forrige reisebrev her