Tokyo NRT og ANA sin lounge
Avgårde bortover terminalen med resten kommer jeg til et skille hvor connecting flights går til høyre. Jeg blir den eneste som tar til høyre her. Etter noen meter til havner jeg i en sikkerhetskontroll. Ikke at jeg trenger det, men her har de fast track og den benyttes bare fordi jeg kan.
Kanskje jeg sparte noen få meter her?
Kjapt gjennom og måtte aldri vise skjema for deklarasjon som swiss sitt CC mente at jeg MÅTTE ha til tross for transit, heller ingen spørsmål om det andre skjema som de faktisk sa jeg ikke trengte.
Inne på terminalen finner jeg en oversikt, ANA sin lounge rett i nærheten? Perfekt. Bortover i terminalen og ned en rulletrapp som tar meg til samme nivå som tarmac blir jeg møtt av et skilt som sier at de ikke åpner før 13.00?! Sulten, trøtt og skuffet snur jeg og tar rulletrappen opp igjen. Gjør litt mer research og det viser seg at ANA har en annen lounge heeeeelt i andre enden av terminalen som i tillegg er rett ved gate for avgang til BKK. I gledesrus og full av forventninger beveger jeg meg gjennom flyplassen. Det er forresten ganske dødt på store deler av flyplassen, stengte/nedlagte butikker og så og si alle bruker maske. Føles litt som at jeg har reist tilbake i tid.
Endelig fremme ved loungen på sør som ligger ved gate 52/53 ish går jeg opp rulletrappen og gjennom noen skyvedører. ANA lounge går til venstre og ANA suite tar til høyre. Jeg går til venstre.
Ganske lite folk i det jeg kommer inn, men det er allikevel mange ansatte som springer rundt og sørger for at alt er så bra som det kan være. Sulten som fy etter flyvningen med swiss trasker jeg bort til buffeten. Jeg har forstått det slik at det alltid serveres det samme, fritert kylling, nudler med svinekjøtt og noe vegetar.
I tillegg har alle bord QR hvor man får opp en meny for å bestille mat. Legger ved menyen her:
View attachment 112466
For min del ble det fritert kylling og pommes frites, dette var en stor opptur etter nattens skuffelse med Swiss.
Matmessig så er det ellers litt diverse salat, suppe, bakervarer og snacks.
Fortsatt tidlig på dagen når jeg ankom så det ble i første omgang cola, vann og kaffe.
Etter noen timer følte jeg meg klar for en øl og det er en stilig prosess her. Først henter man ølglass som står i et kjøleskap, man setter det deretter under tappekran og trykker på en knapp. Ølglasset helles bakover og tappingen starter, når det er fyllt opp så vendes det tilbake i oppreist posisjon og får en liten dæsj skum på toppen. Gøy å se på!
View attachment 112467
Ellers har de litt diverse utvalg av både lokale og litt mer kjente internasjonale drikkevarer.
Behovet for en dusj var tilstede etter en lang flytur. De har en skjerm hvor man trykker inn landskode og mobilnummer for så og få bekreftelse på sms. Men i ANA sin lounge så eksisterer tydeligvis ikke Norge så jeg fikk aldri gjort dette slik det skal gjøres. Gikk til resepsjon og spurte der, hun kom nesten springende for å hjelpe (for en service de har her), når det gikk opp for hun at de faktisk har glemt å inkludere Norge sin landskode fikk jeg beskjed om å henvende meg direkte til resepsjonen ved dusjene. De prøvde på ny å finne Norge. Både Sverige, Danmark og Finland ble foreslått
Det kan umulig være nordmenn ofte innom denne loungen? Eller er vi bare dårlige på å benytte dusj når vi kan? Siden det uansett ikke var noe ventetid ga de meg bare nøkkel til dusjen.
Det gjorde godt med en dusj og litt bytte av klær.
View attachment 112468
View attachment 112469
Nå er det på tide med enda en øl til utsikten mot rullebanen og mange selskap jeg vanligvis ikke ser. Etter en hel haug med dreamlinere dukket etterhvert en av ANA sine A380 opp også.
Timene går og det begynner for alvor å fylle seg opp i loungen, så mye at de åpner den andre halvdelen. Jeg sjekker departures på flightradar og kan se at det er flere avganger longhaul de kommende timene, gir mening.
Generelt inntrykk av loungen? Meget bra. Det er rent og ryddig, behagelige sitteplasser med muligheten for å lade på alle sammen, fin utsikt og er det tomt for mat rekker man såvidt å si påfyll før det kommer, og det oppsummerer ANA sine arbeidere godt. Ekstremt serviceinnstilte.
Skal jeg klage på noe så får det bli wifi som ble litt treigt og ramlet innimellom ut etterhvert som loungen fylte seg opp.
Beklager at jeg ikke har flere bilder, det gikk litt i glemmeboken og etterhvert ble det så folksomt rundt meg at kamera ble liggende.
Vis alt...