OSL-BKK, tror jeg i C-klasse med charter-mage. Ikke bra, tror jeg satt på ramma tett på 2 timer. Jeg tok mye smertestillende etter en operasjon, så med litt "hot-chili" og litt drinker konket tarmen ut :-(
DXB-SYD med EK, midtsete. Gikk egentlig helt greit. Litt mindre gira da jeg satte meg tilbake i samme setet for å komme meg videre til Auckland men OK. Sånn ca ble det vel omtrent ett døgn total flytid for å komme fra OSL - AKL
Leste denne artikkelen SQ flyr SIN - SFO Så kom jeg til å tenke på, hvor gode marginer har man på disse rutene? SQ flyr her til SFO, og når de får 350-900ULR (Ultra Long Range) så skal de også fly til LAX. Er det så knappe marginer på ruten til SFO med den vanlige 350'en at de ikke kan bruke den på LAX? Hvilke av de nye flyene (787, 380, 350) er det som har utgaver som kan fly "værsting" distanser? Emirates bruker jo 380 på sine værstingdistanser, kan 350 fly lengre enn det? Noen der ute som kan dette?
Dette er et kult og interessant tema. Hvilke modeller velger flyselskapene? Og hvilke kriterier har de? Modellen må iallefall klare legget, haha. Men jeg har ikke så mye kunnskap om dette. På Airbus sine sider har de range-kart som jeg synes er ganske kult for alle modeller: http://www.airbus.com/aircraftfamilies/passengeraircraft/a350xwbfamily/a350-800/performance/ wikipedia pleier også å skrive litt om range: https://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A350_XWB#Specifications Qantas bruker a380 på Sydney - Dallas. Verdens tredje lengste rute i km/miles. https://en.wikipedia.org/wiki/Non-stop_flight#Longest_flights
A 350 ulr. 16160 ca A 380. 15200 km B 787. 14xxx. Såvidt jeg husker. Har problem med Inside siden, men kan ikke se noen har svart før meg. I motsatt fall blir dette bare mas.
Er det ikke B777LR Qatar skal bruke på DOH-AKL og DOH-SCL, som blir verdens lengste flyruter når de lanseres om ikke lenge?
En annen ting man kan tenke på er jo landing på feks PPT, hvor det ikke er noen alternative flyplasser i nærheten. Vet AF hadde som krav at når de passerte halvveis fra LAX så var det ingen fly som kunne lande før de landet. Om stripa ble stengt så bar det jo ingen alternativ tilgjengelig. Litt spesielt tilfelle, og det var mens de fløy med 747. Når det gjelder hvor mye fuel en må ha igjen så tror jeg det avhenger av distansen til nærmeste alternativ. En skal altså klare å komme seg til en annen åpen flyplass om den man hadde tenkt å lande på av en eller annen grunn ikke er tilgjengelig lengre. Igjen, dette er ikke noe jeg er sikker på.
Air India har endret ruta for DEL-SFO og slo rekorden for et par uker siden, over 15 000 km medvinds i en 777-200LR. De sparte 13 tonn fuel og to timer flytid enda de fløy 1400 km lenger en tidligere flight plan. Tok av fra Delhi ca. 04:00 og landet 06:30 samme dag. SQ 31 finnes også på listen her: wikipedia.org/wiki/Non-stop_flight
Når det gjelder flight planning er det mye om og men, så å gå inn på det krever mange sider, så det står vi over Du er dog inne på rett spor og den hurtige varianten blir: Fuel til destinasjon+til alternativ+rute reserve+til ventetid. Det kan være krav til 2 alternativ ved dårlig værvarsel. Best å stoppe der.
Vedlig ofte så har de største selskapene en blanding av Boeing og Airbus. Dette for å ikke risikere at hele flåten blir groundet av myndigheten. Et tenkt eksempel: under vedlikehold av A380 ble det funnet store tretthets sprekker grunnet svekkelse i konstruksjon. Det bestemmes at alle A380 må groundes til det er utført en inspeksjon. Dette skjer ytterst sjeldent, men ville lammet et helt firma i noen dager, som ville blitt veldig dyrt og man ville antagelig tape omdømme. Litt mindre selskaper holder seg til kun en type for å holde kosten så langt nede som mulig.
Aj nå våknet jeg. Det er det faktum at man passere stilehavet som kødda med meg. Jeg har kun passert atlanter og da blir det jo motsatt. Ja man lærer jo noe nytt inni mellom
Det er kjempegøy!! Jeg landet en gang dagen før jeg dro - det alene mener nå jeg er en god grunn til å fly til USA via Asia.
Rekkevidder til forskjellige modeller er jo også litt subtilt. Jeg mener, reguleringer og forskrifter vet jeg lite om, men en og samme modells rekkevidde må variere veldig mye med hvor mye som er lastet opp. Det er jo i og for seg en litt selvoppfyllende profeti. Jo mer flyet veier med last og pax, jo mer drivstoff trengs, jo mer drivstoff som fylles jo tyngre blir flyet. Her er det klart et kryss et sted, hvor langt man kan fly versus hvor mye man kan laste opp, og ikke minst hva som er økonomisk bærende. For meg virker det som det er ganske store endringer til LR og ULR versjonene for å få rundt 7% lengre flydistanse, men det er sikkert dette man trenger da, i stedet for å laste opp mindre i de opprinnelige modellene? Uansett, det virker som boeing er overrepresentert i dette segmentet med veldig lange ruter. Airbus virker som har mindre markedsandeler. Emirates avbestilte for en stund siden alle A350 de hadde bestilt, og går for 777X i stedet? Det at airbus ikke har klart å overbevise på disse rutene synes jeg er veldig synd som litt airbusfan. Og jeg tror denne forskjellen bare vil øke med 777X-serien. Er det forresten noen som har flydd med A350? Selvfølgelig ja, dumt spørsmål, jeg reformulerer: Hva synes folket om å fly med A350? Og vet noen om når SAS har tenkt å kvitte seg med A340-ene? Når de etterhvert mottar A350 fra 2018? Må prøve å få noen turer innen da
A350 er min klare favoritt. Fløy Qatar med denne maskinen fra Doha til Adelaide tidligere i år i nesten tom biz-kabin. Litt presidentfølelse over den turen https://insideflyer.no/forums/threads/hvorfor-ta-en-snartur-til-adelaide.5494/page-2 Støysvak, stabil og veldig romslig kabin.
Fin artikkel som beskriver hvordan bruke Great Circle Mapper: onemileatatime.boardingarea.com/2016/how-to-make-flight-maps Apropos flight tid og tidssoner (for tiden 39 aktive):
Apropos lange flyturer, så er 777-200LR og ER en klassiker. Har du tenkt på hvor mye fuel de har med på en slik langtur? “A Boeing 777-200 carries more fuel in its center tank than a 737-800 weighs at max gross takeoff weight” twitter.com/AAFO4Ever/status/875718924851179520 Japp, en hel 737 bare i magen.