Deres lengste non-stop flights

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av RemiWM, 02. aug 2015.

  1. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,143
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    OSL-BKK, tror jeg i C-klasse med charter-mage. Ikke bra, tror jeg satt på ramma tett på 2 timer.
    Jeg tok mye smertestillende etter en operasjon, så med litt "hot-chili" og litt drinker konket tarmen ut :-(
     
  2. Henshaw

    Henshaw ID Traveller (ish)

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    DXB-SYD med EK, midtsete. Gikk egentlig helt greit. Litt mindre gira da jeg satte meg tilbake i samme setet for å komme meg videre til Auckland men OK. Sånn ca ble det vel omtrent ett døgn total flytid for å komme fra OSL - AKL
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Leste denne artikkelen
    SQ flyr SIN - SFO
    Så kom jeg til å tenke på, hvor gode marginer har man på disse rutene? SQ flyr her til SFO, og når de får 350-900ULR (Ultra Long Range) så skal de også fly til LAX. Er det så knappe marginer på ruten til SFO med den vanlige 350'en at de ikke kan bruke den på LAX?

    Hvilke av de nye flyene (787, 380, 350) er det som har utgaver som kan fly "værsting" distanser? Emirates bruker jo 380 på sine værstingdistanser, kan 350 fly lengre enn det?

    Noen der ute som kan dette? :)
     
    geddi liker dette
  4. nonstop

    nonstop Medlem

    Innlegg:
    191
    Likes mottatt:
    224
    Bonuspoeng:
    43
    Dette er et kult og interessant tema. Hvilke modeller velger flyselskapene? Og hvilke kriterier har de? Modellen må iallefall klare legget, haha. Men jeg har ikke så mye kunnskap om dette. På Airbus sine sider har de range-kart som jeg synes er ganske kult for alle modeller:
    http://www.airbus.com/aircraftfamilies/passengeraircraft/a350xwbfamily/a350-800/performance/
    wikipedia pleier også å skrive litt om range:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A350_XWB#Specifications
    Qantas bruker a380 på Sydney - Dallas. Verdens tredje lengste rute i km/miles.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Non-stop_flight#Longest_flights
     
    Edvard, geddi and RoadKing like this.
  5. braathens safe

    braathens safe NN

    Innlegg:
    486
    Likes mottatt:
    530
    Bonuspoeng:
    93
    A 350 ulr. 16160 ca
    A 380. 15200 km
    B 787. 14xxx.

    Såvidt jeg husker.
    Har problem med Inside siden, men kan ikke se noen har svart før meg. I motsatt fall blir dette bare mas.
     
    geddi and RoadKing like this.
  6. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,065
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Er det ikke B777LR Qatar skal bruke på DOH-AKL og DOH-SCL, som blir verdens lengste flyruter når de lanseres om ikke lenge?
     
    RoadKing liker dette
  7. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,366
    Likes mottatt:
    28,907
    Bonuspoeng:
    183
    En annen ting man kan tenke på er jo landing på feks PPT, hvor det ikke er noen alternative flyplasser i nærheten. Vet AF hadde som krav at når de passerte halvveis fra LAX så var det ingen fly som kunne lande før de landet. Om stripa ble stengt så bar det jo ingen alternativ tilgjengelig. Litt spesielt tilfelle, og det var mens de fløy med 747.

    Når det gjelder hvor mye fuel en må ha igjen så tror jeg det avhenger av distansen til nærmeste alternativ. En skal altså klare å komme seg til en annen åpen flyplass om den man hadde tenkt å lande på av en eller annen grunn ikke er tilgjengelig lengre. Igjen, dette er ikke noe jeg er sikker på.
     
    kaijoar and RoadKing like this.
  8. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 25. aug 2018
    Avixlo, RoadKing and geddi like this.
  9. braathens safe

    braathens safe NN

    Innlegg:
    486
    Likes mottatt:
    530
    Bonuspoeng:
    93
    Når det gjelder flight planning er det mye om og men, så å gå inn på det krever mange sider, så det står vi over Du er dog inne på rett spor og den hurtige varianten blir: Fuel til destinasjon+til alternativ+rute reserve+til ventetid. Det kan være krav til 2 alternativ ved dårlig værvarsel. Best å stoppe der.
     
    RoadKing liker dette
  10. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis de fløy til SFO så landet de vel dagen etter.
     
  11. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Du ankommer samme dag. SQ flighten til SFO lander før den tar av (i lokale tider).
     
    Fredrik81 liker dette
  12. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Vedlig ofte så har de største selskapene en blanding av Boeing og Airbus. Dette for å ikke risikere at hele flåten blir groundet av myndigheten. Et tenkt eksempel: under vedlikehold av A380 ble det funnet store tretthets sprekker grunnet svekkelse i konstruksjon. Det bestemmes at alle A380 må groundes til det er utført en inspeksjon. Dette skjer ytterst sjeldent, men ville lammet et helt firma i noen dager, som ville blitt veldig dyrt og man ville antagelig tape omdømme.
    Litt mindre selskaper holder seg til kun en type for å holde kosten så langt nede som mulig.
     
    kaijoar, Xflipper and RoadKing like this.
  13. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Aj nå våknet jeg. Det er det faktum at man passere stilehavet som kødda med meg. Jeg har kun passert atlanter og da blir det jo motsatt. :) Ja man lærer jo noe nytt inni mellom :)
     
  14. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,115
    Likes mottatt:
    7,631
    Bonuspoeng:
    183
    Det er kjempegøy!! Jeg landet en gang dagen før jeg dro - det alene mener nå jeg er en god grunn til å fly til USA via Asia.
     
  15. nonstop

    nonstop Medlem

    Innlegg:
    191
    Likes mottatt:
    224
    Bonuspoeng:
    43
    Rekkevidder til forskjellige modeller er jo også litt subtilt. Jeg mener, reguleringer og forskrifter vet jeg lite om, men en og samme modells rekkevidde må variere veldig mye med hvor mye som er lastet opp. Det er jo i og for seg en litt selvoppfyllende profeti. Jo mer flyet veier med last og pax, jo mer drivstoff trengs, jo mer drivstoff som fylles jo tyngre blir flyet. Her er det klart et kryss et sted, hvor langt man kan fly versus hvor mye man kan laste opp, og ikke minst hva som er økonomisk bærende. For meg virker det som det er ganske store endringer til LR og ULR versjonene for å få rundt 7% lengre flydistanse, men det er sikkert dette man trenger da, i stedet for å laste opp mindre i de opprinnelige modellene?

    Uansett, det virker som boeing er overrepresentert i dette segmentet med veldig lange ruter. Airbus virker som har mindre markedsandeler. Emirates avbestilte for en stund siden alle A350 de hadde bestilt, og går for 777X i stedet? Det at airbus ikke har klart å overbevise på disse rutene synes jeg er veldig synd som litt airbusfan. Og jeg tror denne forskjellen bare vil øke med 777X-serien.

    Er det forresten noen som har flydd med A350? Selvfølgelig ja, dumt spørsmål, jeg reformulerer: Hva synes folket om å fly med A350? Og vet noen om når SAS har tenkt å kvitte seg med A340-ene? Når de etterhvert mottar A350 fra 2018? Må prøve å få noen turer innen da :p
     
    RoadKing liker dette
  16. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Supersergei, kaijoar and nonstop like this.
  17. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 04. okt 2017
    Avixlo, Ruby, RoadKing and 2 others like this.
  18. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,764
    Likes mottatt:
    10,062
    Bonuspoeng:
    183
    RoadKing and Edvard like this.
  19. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    petterel, FFlyer, Henrik and 4 others like this.

Del denne siden