Interessant å høre. Jeg blir ekstremt syk av laktose og løk/hvitløk (men ikke farlig syk/allergi) og siden det er så vanskelig å få mat uten løk/hvitløk pleier jeg å ha med meg mat. Det siste stedet man ønsker å bli syk på (type eksplosiv diare og magekramper... ) er på fly.... Jeg fryser ned middagsrester som kan spises kaldt og det er det siste som går i vesken min før jeg går ut døren. Jeg har opplevd at maten har vært frosset, i midten, etter 9 timer, så det er ganske effektiv måte å holde maten kald på. Jeg har noen ganger vurdert å bestille glutenfritt eller laktosefritt (skjønner ikke hvorfor de ikke kan ha glutenfritt og laktosefritt i ett og samme måltid, måtte jo vært mye enklere for dem....) bare for å se hva jeg får, men siden jeg ikke tåle rløk og hvitløk, så har jeg ikke orket. Har også hørt at det er vanskeligere å bli oppgradert om man har bestilt spesialmat. (Jeg reiser ikke i business med mindre jeg er oppgradert... ) Jeg tåler litt hvete hvete, men tar ingen sjanser i luften. Har alltid med meg noe glutenfri tørrmat og spekeskinke, som holder seg relativt bra i romtemperatur. Ellers synes jeg det er litt snobbete å disse flymaten, selv i økonomi. Før magen min gikk helt bananas spiste jeg alltid flymaten og syntes den var helt grei. Ikke noe gourmetmåltid, men det er vel heller ikke meningen... Xxx.
Ja, jeg spiser flymat og koser meg ofte med den. Det skal sies at jeg ikke er noen feinsmecker, men vet å sette pris på gode smaker. Man må ta flymaten for hva den er og slutte å sammenligne den med hva man får servert rett fra stekepanna på et fullskala kjøkken på bakken. Et av mine beste matminner fra lufta var en krydret pølsegryte i BA økonomi mellom Cape Town og Durban. I tillegg var Etihad First konge, hvor de har en kokk som faktisk lager mye av maten ombord.
Du får ikke poengoppgradere i gate om du har spesialmat. Står i reglene. Plusgrade er ok siden det er mer enn 24t før avreise. Har også laktoseallergi (og cøliaki), men de fleste tåler en mengde tilsvarende et halvt glass melk pr dag. Laks er det ikke laktose/løk, og kyllingen er det bare å skrape av den lille tomatsausen som av og til er med. Flyr du *A er det minst 80% sjanse for å få en av disse to. Fløy Ryanair nylig, for første gang. Ble positivt overrasket over Stansted. De tilbyr glutenfri sandwitch, inkludert i en måltidspakke med frukt og drikke til 40kr. Butikk etter security. Herlig å kunne ta med på flyet for en gangs skyld. Jeg flyr ellers mest 10-12 timers flighter, så det er vanskelig å ta med mat for en reise som varer ca 20-24 timer totalt. Man blir lei av harde knekkebrød og banan gitt
Laksen ligger ofte i noe fløtesaus, tror jeg? Jeg vet at de fleste tåler litt laktose og det gjorde jeg også før. Dessverre sluttet jeg helt å drikke melkeprodukter med laktose i og nå tåler jeg minimalt. To sjokoladebiter med melk og jeg kan sitte på rammen, gidder IKKE å ta sjansen på det når jeg siter på fly. Jeg har spist den sur-søte kyllingen og det har gått bra, ellers er jeg litt pysete akkurat på flyet. (Dessverre inneholder veldig mye ferdigmat løk og hvitløk som smaksforsterker, altså i krydderet og det KAN gå veldig galt med så lite....) Jeg tar altså med meg mat. Glutenfrie vafler holder seg forbausende bra og er mye bedre enn knekkebrød. Jeg lager også (nå kommer reklamen.. ) glutenfritt brød og sjokoladekake i en liten eggekoker før jeg reiser fra destinasjonen. Dette brødet holder seg også veldig godt i løpet av en laaaang flytur. Hehe, just saying: eggekoker er tingen for en matallergiker på tur! I februar/mars skal jeg mest sansynlig til Australia en tur. DET kan jo bli spennende... (Note to self: HUSK å kvitte deg med all mat FØR du går gjennom tollen... har sett det på tv.... ) Xxx.
Aldri fått noe saus på den glutenfrie laksen, og har nok (dessverre) spist over 100 måltider av den Og Kyllingen er kun en kyllingfilet, broccoli, poteter og minimalt med en slags tomatsaus i et hjørne...tørre ting det der. Du lager de vaflene fra scratch da? Toro sine poser inneholder vel laktose. Nå skal vi ikke kuppe tråden (eller kanskje lage en ny for glutenfri mat på flytur?) men skjønner ikke helt hvordan du kan lage brød/sjokoladekake i en eggekoker. Mener du at du fukter dem der etter at de er ferdig laget?
.... man må jo få i seg litt mat på lange flygninger ... Bobler på HELT tom mage kan få underlige utslag ... (mor blir sutrete da)
Ah, sorry, jeg trodde du snakket om *vanlig* mat her, ikke den glutenfrie. DEN har jeg, som sagt, aldri giddet å bestille. Og ja, jeg lager vaflene fra scratch med glutenfritt mel og havremel, laktosefri melk og masse egg, da metter de godt. (Hahaha, veldig kult da vi kom til skredderen i Shanghai og jeg hadde laget opp en liten haug med vafler til to dagers tur. Mannen skulle bare hente noe i kofferten og plutselig ligger vaflene mine strøtt ut over gulvet, heldigvis pakket i poser.... ) Hvordan jeg lager (allergifri) mat i en eggekoker kan jeg dessverre ikke røpe iom. at jeg har skrevet en reisehåndbok om akkurat dette. Da er jeg redd redaktøren og forlaget mitt ikke kommer til å bli så veldig blide... (sorry for reklamen her... ) Xxx.
Har næringsvettet i orden og har aldri sagt nei til mat. Mat på fly er helt ok om du ikke har skyhøye forventninger.
Hehe, ja, det stemmer nok. Coverbildet er faktisk tatt på utland på Flesland og ett av bildene er tatt inne i et SAS-fly. Vi var også oppe på taket (på flyplassen, ikke på flyet.. ) og tok bilder. Ganske artig når man er i overkant glad i å reise! Xxx.
Spiser selvfølgelig flymat. Et fly er ikke en restaurant, men et fremkomstmiddel som primært frakter deg fra A til B. Det finnes selvfølgelig forskjeller mellom selskapene ( hva kvaliteten på serveringen angår) , og dette har du som forbruker atskillige muligheter til å påvirke... ved å velge selskap. Hvis du vil gjøre maten til en viktig del av opplevelsen spanderer du merkostnaden ved en billett i høyere klasse, og får bedre mat. Da kan du jo bare forestille deg at det du kjøper er flybillett + kostnaden ved et besøk på en middelmådig restaurant. En god del av kokkelaugets besvergelser er bare dill. For øvrig : når jeg skal ha noe ekstra godt lager jeg enten maten selv, eller går på en restaurant som serverer virkelig god mat. Har nær familie med atskillige matvalgs-problemer, men er heldigvis forskånet fra å ha nevneverdig selv. Riktignok med unntak av lange turer hvor magen kommer i atskillig ulage når jeg sitter lenge. Men via rene tilfeldigheter har jeg funnet at ett glass tomatjuice før avreise, og ett morgenen etter ankomst fungerer som et forbausende effektivt botemiddel...for meg. Jeg kan ikke garantere at det fungerer for andre.