Det at sitte ved nødutgang

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Schlandy, 02. april 2025.

1. Schlandy

Schlandy Veteran

Likes mottatt:
    4,725
    Bonuspoeng:
    113
    Lurer litt på hva folk tenker her??
    Husker ikke helt når, men på et tidspunkt i løpet av de siste par år, har CC tatt en briefing med de som sitter på setene ved nødutgang

«i tilfelle av nødssituasjon må dere hjelpe….etc»
    er du komfortabel med ar sitte her?

Jeg er selv av typen som velger nødutgang når jeg flyr, både for ekstra benplass og sikker på at det er plass til carry on. Selv er jeg 45 år, i relativ good shape og komfortabel med at steppe inn OM en nødssituasjon skulle oppstå.
    Men i mange tilfelle ser jeg folk sitte på disse setene, som jeg selv er usikker på ville kunne være til hjelp om det skulle gå galt.

Så sent som i dag, CPH-OSL kommer et eldre ektepar inn, han på krykker og hun litt kromrykket etter og setter seg ved nødutgang. CC briefer og virker ikke til de får noen ting med seg….
    Er det inna for?? Eller bør det være sådan at CC flytter rundt på folk således det faktisk er folk som er i stand til at faktisk hjelpe ved nødstilfelle, som sitter ved nødutgangen??

(I dag var SAS, har tidligere opplevd Norwegian flytte folk)

2. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,388
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har opplevd at SAS har flyttet folk, og ja, dersom de er fysisk indisponert skal de ikke sitte ved nødutgang. Slett arbeid av kabinpersonalet.

3. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,313
    Bonuspoeng:
    113
    Ingen problem med helsen utifra hva jeg kunne se, men opplevde i fjor å få spørsmål om å sitte med nødutgang da de måtte flytte bort en familie som ikke forstod et eneste ord engelsk. Litt fokus har de tydeligvis på hvem som sitter ved nødutgang.

Nordlands and Schlandy like this.
  4. Bushyflyer

Bushyflyer Nytt Medlem

Likes mottatt:
    31
    Bonuspoeng:
    13
    Nå reiser du forsåvidt et alvorlig seriøst spørsmål. Men får slenge inn en annen vinkling... Jeg betaler gjerne for å sitte ved nødutgang for de fordelene det gir. Føler meg også kapapel til å assistere ved behov. Men det som jeg ser på hver flygning som irriterer smålige meg. Er at om jeg er så heldig å få ledig midtsete. Eller en 3 seter alene. Kommer det hoppende andre reisene som sitter i sine trange seter over. Har ikke noe problem så lenge midtsete forblir ledig. Men noe i-lands problemer må man vel ha...

tobeornot999 and Schlandy like this.
  5. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,721
    Bonuspoeng:
    183
    I USA har de begynt å slå ned på dette, og kreve ekstra betaling (evt at folk flytter tilbake til eget sete)

Finnes masse media rundt det i et kjapt Google søk.

Enig med deg, og det gir god mening at dette IKKE er innafor. Blir litt som å betale for First Price pølser I butikken, men legge First Price pakken tilbake I hyllen etter betaling, og ta med Gilde pølser til halvannen gang prisen istedet. Ut fra en logikk om "jeg har jo betalt for pølser"/flysete.

Når flyselskapene tar ekstra betalt for seter ved nødutgang, så må man faktisk betale den ekstra prisen eller holde seg unna de setene.

Bushyflyer liker dette
  6. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,439
    Bonuspoeng:
    93
    Det er relativt klare føringer i forhold til førlighet og oppfattelsesevne, dette skal kabinansatte være oppmerksomme på og egentlig observere særskilt. I en travel hverdagh glipper det nok ganske ofte og "marginale" passasjerer godtas med harelabb. En krykkeavhengig per se er klart diskvalifisert. Jeg opplevde selv at en passasjer med flyskrekk (med klar uro til tross for beroligende medisiner) ble flyttet til ledig midtsete ved siden av meg på nødutgang med argumentasjonen "Sitt her du, så oppleves det ikke så trangt". :eek:
    Det ble kun 1 min i det setet for vedkommende....

Schlandy liker dette
  7. Loffen

Loffen Medlem

Likes mottatt:
    331
    Bonuspoeng:
    53
    Fløy med Brussels fra BRU tidligere i februar og da fikk jeg et stort rødt kryss ved boarding fordi gate agent ville sjekke at jeg var komfortabel og i stand til å sitte ved nødutgang før jeg boardet. Stopper jo flyten en del, men jeg synes egentlig det var bra at de gjorde det.

Schlandy liker dette
  8. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,721
    Bonuspoeng:
    183
    Samme skjer meg også, hele tiden. Flyr varierende mye, 50-100 legs i året.

Før spørsmål i gate, som bare skjer kanskje halvparten av gangene, så kommer spørsmål opp i appen når jeg velger nødutgang sete.

Sikkert noen flyselskap som ikke spør når man booker setet på forhånd, men BA, TG og AY spør hvertfall alltid online.

Del denne siden