Lurer litt på hva folk tenker her?? Husker ikke helt når, men på et tidspunkt i løpet av de siste par år, har CC tatt en briefing med de som sitter på setene ved nødutgang «i tilfelle av nødssituasjon må dere hjelpe….etc» er du komfortabel med ar sitte her? Jeg er selv av typen som velger nødutgang når jeg flyr, både for ekstra benplass og sikker på at det er plass til carry on. Selv er jeg 45 år, i relativ good shape og komfortabel med at steppe inn OM en nødssituasjon skulle oppstå. Men i mange tilfelle ser jeg folk sitte på disse setene, som jeg selv er usikker på ville kunne være til hjelp om det skulle gå galt. Så sent som i dag, CPH-OSL kommer et eldre ektepar inn, han på krykker og hun litt kromrykket etter og setter seg ved nødutgang. CC briefer og virker ikke til de får noen ting med seg…. Er det inna for?? Eller bør det være sådan at CC flytter rundt på folk således det faktisk er folk som er i stand til at faktisk hjelpe ved nødstilfelle, som sitter ved nødutgangen?? (I dag var SAS, har tidligere opplevd Norwegian flytte folk)
Det er jo en diskusjon som må tas med økonomiavdelingen i flyselskapene. Så lenge de velger å selge setene som en betalt ekstratjeneste blir det kanskje vanskelig å flytte de som har betalt til et trangere sete?
Ikke alltid like betryggende dette, hadde en episode for noen år siden hvor paret som satt ved siden av meg på nødutgang gladelig nikket at de skjønte svorsk ved briefing, for så etterpå spørre CC på tysk hva greia var. Briefing gjentatt på engelsk og det ble nikket mer. Ble ikke betrygget når vi landet og alle skulle av, dama reiste seg, men i motsetning til alle andre på flyet stilte hun seg med kroppen retning akter og ikke forover i kabinen. Gubben snurret henne dog raskt rundt mens hun brettet ut en hvit stokk…