Det er lov å bli imponert over Norwegians ekspansjoner og ambisjoner

Tråd i 'Norwegian Reward' startet av Eddie47, 11. sept 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,184
    Likes mottatt:
    869,720
    Bonuspoeng:
    293
    Ref artikkelen om Norwegians opprettelse av langdistansebase i Barcelona.
    Det manglet ikke på advarsler og til dels latterliggjøring av Norwegian da de startet langdistanseflyginger i 2013, det hjalp jo heller ikke på at de hadde enorme problemer i oppstartsfasen.

    Uavhengig av all diskusjonen om ansettelsesforhold og USA-tillatelsene, så er det imponerende at de kjører med nesten fulle fly fra fem sentrale flyplasser i Europa. Snart kommer Barcelona og kanskje Cork også, hva blir neste?

    Dersom de kommer til selv å bruke de bestilte flyene, vil de om få år ha over 260 fly i operasjon, og da en av verdens yngste flåter.

    Dette er så unorsk at det forbauser en hel verden!
     
    Ursa and RoadKing like this.
  2. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Ja....hvem hadde trodd dette da jeg var med og startet opp Norwegian sin salgsavdeling og til dels trafikkavdeling i Tromsø i 2002, for senere å bli endel av styret i Norwegian og har faktisk navnetrekket mitt på to kjøpskontrakter til to -300 :):):) Dengang var det 4 fly, hvorav en -500 og tre -300 :)
     
    Henrik, kiev, Misterix and 2 others like this.
  3. He he he he - ja det kan vi iallefall være enige om at de er... *tørr latter* :D
     
    NoLimit liker dette
  4. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Bjørn har en arrogant og kunnskapsløs måte å angripe ting. Det er mye av grunnen til at de har problem. Han tør å satse og klarer å få mye oppmerksomhet rundt seg og Norwegian. All media dekning er bra må mottoet deres være. Blir spennende å se hvordan han klarer seg i markedet fremover. Det er stor konkurranse og Nowegian har ennå ingen allierte.
     
  5. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Apropos unge flåter. Hvor gamle tror man Norwegian lar flyene sine bli før de får nye eiere?
     
  6. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Er du seriøs? En mer fortvilet mann enn Bjørn Kjos da det stod på som verst skal man faktisk lete lenge etter (innenfor rimelighetens rammer iallfall). Å kalle han kunnskapsløs faller for sin egen urimelighet.

    Jeg bøyer meg i støvet for det Norwegian har fått til på Gatwick, spesielt tatt i betraktning hvor sterk standing Easyjet og BA hadde der fra før. Den ene "eksperten" etter den andre har fnyst av planene til Kjosern, men såvidt jeg vet er det vel bare basen i Polen som har endt i katastrofe. Og det begynner jo nå å bli en stund siden..

    Og benytter samtidig anledningen til å ta et oppgjør med alt det gallepjattet som spyttes ut hver gang det er et minor problem hos et flyselskap. Jeg tror følgende overskrifter gir meg mer
    1) "Edith (95) fant et egg som hadde en svart prikk på seg"
    2) "Johan (60) måtte stå 3 minutter i kø i kassen på Rimi"
    3) "Du vil ikke tro hva Petra (50) så da hun var ute og luftet bikkjen"
     
  7. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Ta deg en pille OttoL :)
     
    OttoL liker dette
  8. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Konstruktiv tilbakemelding der altså :rolleyes:
    Man kan mislike kjos, forholdene for de ansatte etc, men det er jammen meg imponerende det han har gjort med Norwegian.
    Å kalle han kunnskapsløs er i beste fall idioti
     
    Eddie47 and RoadKing like this.

  9. Finnes det noen andre bransjer hvor man kaller det imponerende når en slesk type tjener penger på å utnytte folk, enn i luftfarten? :p
     
    OttoL and braathens safe like this.
  10. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Beklager at jeg sa deg imot.
    Ja
     
  11. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Da spør jeg deg hvorfor hadde de så store tekniske problem med Dreamlineren?
    Muligens OttoL kan svare.
     
  12. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Blir spennende å følge denne. Har funnet frem popcornet. ;)
     
  13. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Det er lov å bli imponert, men det nok litt unorsk ja! Uten å kjenne flybransjen så godt så kjenner jeg meg igjen i holdningene til de som slår seg opp og satser stort... På strategisamlinger og seminarer snakker man gjerne i store ord om bedrifter ute i den store verden som slår seg opp og satser. Ikke sjelden hører jeg ledere her hjemme snakke om at vi burde ha litt mer "guts" slik som de. Når noen her hjemme imidlertid satser eller snakker om sine ambisjoner fnyser man bare oppgitt og klapper seg selv på skulderen i visshet om at en vet bedre enn de.

    Ingen regel uten unntak selvsagt, men sitter igjen med inntrykket av at holdningene til Norwegian og Kjos på ingen måte er unikt for den bransjen.
     
    Eddie47 and Chrisbgg like this.
  14. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,184
    Likes mottatt:
    869,720
    Bonuspoeng:
    293
    Det er underlig hvilken diskusjon det ble....
    Uansett hva man mener om personal og ansettelsesforhold i selskapet, så er det imponerende hva Norwegian har fått til på de 14 årene de har drevet som det selskapet de er ....
    Her har det ikke manglet på mot og ambisjoner og en fantastisk evne til å manøvrere seg i et stadig tøffere luftfartsmarked ....
    Det var min kommentar!

    Og jeg har det siste året hatt en -1- enkelt flygning med NAS ... og 163 flygninger med SAS ....
     
  15. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    ANA hadde også problemer med dreamliner @Fredrik81 , så da skal også se i følge din logikk være kunnskapsløse. Det er noe som omtales som barnesykdommer med nye kjøretøy. Regner med at dette også gjelder fly. Hvordan du presterer å klandre kjos for at Boeing selger halvfabrikat får stå for din regning.
    Jeg kjenner ikke flybransjen godt, men det å klare og starte med to (?) fly og ende opp med 260 (?) samtidig som du tjener penger er i mine øyne imponerende.
    Orker ikke å ta opp kontrakter etc igjen, men kjos har jo delvis utkonkurrert easyJet og Ryanair på like vilkår.
    @Ida , at du hater kjos og de andre LCC er ingen nyhet så sa lar vi det være med det.
     
    wilhelm, Mbj, Kjakan and 3 others like this.
  16. Fjordheim

    Fjordheim Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    980
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, det finnes i høyeste grad, du trenger ikke se lenger enn til den bransjen som sender skip rundt omkring i verden, men jeg forstår det slik at du ikke liker Kjos'ern og DY noe særlig, hvilket forsåvidt er en ærlig sak.
     
  17. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Det er imponerende, husker veldig godt maaaange kommentarer og skriverier fra oppstart av. Det var ikke levnet mye håp, og det er mange som har måttet svelge sine kameler siden dengang.
    Hva gjelder Bjørn Kjos og "arroganse og kunnskapsløshet" så skal jeg avstå fra og kommentere, men jeg tror jeg kjenner Bjørn Kjos bedre enn de fleste her inne, og det fra en vedvarende vekstperiode, og dere som kommenterer slik kjenner ham ikke....
    Det er mange,mange kamper som har vært svært vanskelige for Bjørn Kjos, men makan fighter har jeg ikke sett på lang,lang tid. Og jeg har sett krigen fra innsiden....
     
    Kjakan, Baldrick, RoadKing and 3 others like this.
  18. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Siden du egentlig ikke vet så mye om dette så kan jeg ta det enkelt og greit. Kjos kjøper en helt ny type fly fra Boeing, somda altså ikke er 100% utprøvet. Som da dra med seg masse barnesykdommer, burde ikke være en overaskelse. Han velger å ikke gi sine ansatte type-kurs og skaffe seg reservedeler selv, men kjøpt en "Gold Care" avtale av Boeing, noe kun et annet selskap har gjort, de fleste andre har altså tatt dette In House, dermed lettere takler problemer som oppstår. http://www.nfo.no/Tidligere_artikler/2014/01_25.01_Dreamlinerer_ innkjoringsproblemer.html
    Dette er bare en av mange dumme og forhastede valg Kjos har tatt. Gjennom årene,
    Men når det er sagt så har mannen satset stor og klart seg langt bedre en mange kunne drømme om. Da er håpet at han lærer av sine feil, lytter på sine ansatte og forsetter å bane vei videre mot nye erobringer og nye marked.
     
  19. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Av ren nysgjerrighet, hva er de mange dumme valgene?
    Han driver jo et relativt solid flyselskap så noen gode valg har han gjort.
    Ingen tilhenger av forretningsmodell, men det er ganske fett at en nordmann har bygget opp et så stort selskap.
    Det å stole blindt på en artikkel fra en fagforening er jo heller ikke god kildekritikk, like lite som alt som ramler ut fra Norwegian hk er god fisk
     
    Eddie47 liker dette
  20. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    511
    Likes mottatt:
    620
    Bonuspoeng:
    93
    Det er ikke underlig hvilken diskusjon det ble, du la åpenbart opp til den (som du har gjort flere ganger før i det siste ;))

    Synes forøvrig diskusjonene er unødvendig polariserte, med noen som uhemmet "heier" på det ene eller det andre laget. Skjønner godt de som ikke reiser DY på prinsipielt grunnlag, det handler om egne verdier og er ikke noe man skal kimse ad. Men samtidig er det ingen tvil om at Kjos har fått til mye mot alle odds.
    Jeg reiser rundt 70 turer i året, med ca 70% SK/WF og 30% DY, og synes begge selskap leverer et ok produkt til å være i disse tider. Foretrekker uansett SAS på alle måter.

    Er forøvrig spent på om Kjosern klarer å fortsette å vokse, og om likviditeten tåler tøffere tider. :)
     
    braathens safe and anders82 like this.
Thread Status:
Not open for further replies.

Del denne siden