Det hadde jo vært gøy å spise Dim Sum hos noen med Michelinstjerne...

Tråd i 'Reisebrev' startet av Henrik, 13. okt 2016.

  1. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Dim sum til frokost.
    Det høres i utgangspunktet om som verdens beste idé. Jeg tror egentlig det er det også.

    Etter å ha stått i en overraskende lang immigrasjonskø fikk jeg kastet meg på et tog mot byen. Kjapt bytte til MTR og en linje til Tsam Sha Tsui, og jeg var fremme på hostellet. Dumpet bagasjen min og løp ut døren igjen - jeg skulle ha frokost og det nærmet seg åpningstid.

    IMG_0285.JPG

    Etter å ha ruslet gjennom noen gater som dette, kom jeg frem til målet - Tim Ho Wan.

    IMG_0288.JPG

    Man finner tonnevis med greier om THW på Internett. Mange har meninger om det er den beste dim sumen du finner eller om det er noen som er bedre. Meninger om køene og populariteten.

    Det som er udiskutabelt er imidlertid at det er billig og generelt veldig godt; så 15 minutter før åpningstid kastet jeg meg inn i køen og fikk lagt inn bestilling.

    IMG_0290.JPG

    Noen mennesker klarer kanskje å lese skilt. Spesielt de der det står at man kun kan betale med cash. Eller andre viktige ting.

    Det kan ikke jeg. Så rett før maten kom fikk jeg meg en løpetur noen kvartal for å få tatt ut litt penger - etter to ulike 7/11 og én bank, hver med to kort, gikk det til slutt hos bank nummer to - så da var det bare å løpe tilbake og fråtse.

    Og det var en god idé. Nam.

    Men hva nå?

    Mer senere.
     
  2. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,294
    Likes mottatt:
    3,252
    Bonuspoeng:
    113
    Kan anbefale Din Tai Fung, restauranten i Silvercord hadde på et tidspunkt to stjerner, nå en. Da må man selvfølgelig prøve Xiao Long Bao som er deres spesialitet.
     
    Last edited: 14. okt 2016
  3. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Etter å ha blitt gravid med en liten matbaby bevegde jeg meg mot nærmeste MTR igjen. Kom meg til slutt over til øya og surret litt rundt der uten mål og mening.

    Fant noen bakgater.

    IMG_0304.JPG

    Så en Rolls med morsomt skilt.

    IMG_0299.JPG

    Kikket litt på høye bygninger.

    IMG_0298.JPG

    Stoppet for en kaffe på en rimelig bra sjappe.

    IMG_0308.JPG

    Surret rundt, egentlig. Nå er jeg på en buss som skal kjøre opp til The Peak. Usikker på om det er mer interessant å ta den enn den lille banen som går opp. Den var ihvertfall nærmere meg.

    Mer senere.
     
    Edvard, KristianSk, AndersWE and 9 others like this.
  4. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Konge! Rett borti hugget fra hostellet mitt - skal helt klart ha den i bakhodet.
     
  5. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,294
    Likes mottatt:
    3,252
    Bonuspoeng:
    113
    Ser at jeg ble autokorrektert i forrige post. Skal selvsagt være Xiao Long Bao.
     
    Last edited: 14. okt 2016
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan er været? Varmt?
     
    Henrik liker dette
  7. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,294
    Likes mottatt:
    3,252
    Bonuspoeng:
    113
    Prudential Hong Kong Tennis Open holder på nå om du skulle være interessert. Caroline Wosniacki (eller noe sånt) spiller kl.17 HK tid. Ser ganske glissent ut på tribunene, så burde ikke være problem å få billett.
     
    mhsalv and Darkcho like this.
  8. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Kul rapport!

    Tim Ho Wan står på listen min, gikk forbi sist men timet det skikkelig dårlig og var ikke klar for megakøen som hadde oppstått.

    Vi endte på Shang Palace på Shangri-La (Kowloon), denne har 2 Michelin stjerner og har et veldig bra lunch meny med dim sum. Men stedet og lokalet minnet meg desverre litt for mye om en gjennomsnittlig Kina restaurant i utkant Norge. Maten var bra da, men ikke spektakulær.

    Favoritten ble Lei Garden i IFC (1 Michelin stjerne) som vi gikk oss på etter noe shopping, fantastisk roast pork.
     
  9. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg liker ofte å ha laderen koblet i samtidig som jeg hører på musikk.

    Imponerende at du klarte å få tak i iPhone året før den ble lansert :)
     
  10. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,294
    Likes mottatt:
    3,252
    Bonuspoeng:
    113
    Hvorfor så mange boller? :eek:
     
  11. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Så denne nå, 18.20 lokal tid. Spørs om det ikke blir litt knapt, men hjertelig takk for godt tips!

    Folk sa at de var best - så jeg bestilte dobbelt opp. Ble altfor mange!
     
  12. LineE

    LineE Medlem

    Innlegg:
    78
    Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    33
    Ååh, så gøy med Henrik på tur igjen! Kjempestart! Gleder meg til fortsettelsen! :D
     
  13. Cloudjumper

    Cloudjumper Nytt Medlem

    Innlegg:
    36
    Likes mottatt:
    36
    Bonuspoeng:
    18
    Å finne et nytt reisebrev fra @Henrik gjorde fredagen topp! Gleder meg til fortsettelsen! Din Tai Fung kan som nevnt ovenfor anbefales. Har bare vært på en av de her i Taipei, men tviler på at HK er noe dårligere ;)
     
  14. mhsalv

    mhsalv 278 and counting!

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for glimrande direkteoppdateringar frå Orientens perle!

    Eg vil meine at om du er den minste smule interessert i gamle sakar som skramler så er Peak Tram verdt pengane. Kva gjorde du på returen?

    OT: Ein evig aktuell hard rock-advarsel: Dersom du vurderer å kjøpe bluetooth-headset, pass på du ikkje blir ein gubbe. /OT
     
  15. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,203
    Likes mottatt:
    4,233
    Bonuspoeng:
    113
    Heftig!
    Tre nivåer parodi er skjelden vare fra Sverige.
    Hämskt mycket bra!!!
     
    mhsalv liker dette
  16. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Hintet litt om dette. Jeg surret meg opp til The Peak, og der var det utsikt med stor u.

    IMG_0324.JPG

    Etter å ha filosofert litt over hvor ubrukelig sted Hong Kong egentlig er å anlegge by; siden der er så mye fjell og greier, var det på tide å returnere.

    Fordi jeg ikke alltid tenker gjennom mine egne planer, fant jeg ut at det var en god idé å gå ned mot Central for å få opp appetitten. Det var heller ikke skremmende langt altså, men nokså bratt.

    IMG_0358.JPG

    Egentlig ikke noe problem å gå nedover, men hadde muligens vært litt tyngre oppover. Fikk i det minste opp matlysten, og fant frem til Yat Lok - enda en av Michelin-stjerne for en hundrings-plassene.

    IMG_0363.JPG
    IMG_0360.JPG
    IMG_0359.JPG

    Digg, digg, digg mat. Generelt god stemning. Hoppet ombord på en av fergene over til Kowloon, mest av alt så jeg kunne ta et bilde fra bakkenivå.

    IMG_0375.JPG

    Mer senere.
     
    Petter B-C, Kristian, LineE and 9 others like this.
  17. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Så hva mer gjorde jeg? Tja. Fikk meg en veldig velkommen dusj tilbake på hostellet og fikk ladet batteriene en liten time, før det var ut på eventyr igjen.

    IMG_0379.JPG

    Kjapp middag på en lokal sjappe like rundt hjørnet og generelt bare surret jeg rundt litt.

    IMG_0385.JPG

    Surret meg opp til en passelig høy bar for å se på lysshowet. Kule greier, og det er jo en av tingene alle prater om; men jeg merker at det ikke er noe jeg behøver å se enda flere ganger. Så spektakulært var det ikke.

    IMG_0396.JPG

    Det ble også en eller to eller attpåtil tre øl videre etterpå, men herfra er det dårlig med bilder.

    Mer senere.
     
  18. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Lørdagen startet overraskende rolig. Sov lengre enn normalt, og det trengte jeg vel - fortsatt tunge øyelokk.
    Frokost på en tilfeldig sjappe rundt hjørnet - kaffe hos noen som kan det.

    IMG_0430.JPG

    Kjapp tur innom Uniqlo for å plukke opp en pysjamasgenser til flyturen tilbake. Ramlet også innom en butikk med masse morsomme kaktuser.

    IMG_0433.JPG

    Nå sitter jeg i kø utenfor One Dim Sum - skal visst være veldig bra. Krysser fingrene.

    IMG_0435.JPG

    Mer senere.
     
    Petter B-C, Kristian, LineE and 10 others like this.
  19. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    017 ser jo god ut.
     
    Petter B-C, LineE, LN-FHU and 6 others like this.
  20. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Hong Kong er en by med mange mennesker og mange høye bygninger, blant annet. Alt bråker. Alt er stort. Alt er hektisk. Alt mulig skjer.

    Jeg digger sånne steder. Men iblant er det greit å senke skuldrene og tempoet litt. Heldigvis har Hong Kong flere slike rolige oaser. En av dem er Hong Kong Wetlands Park.
    Den ligger ganske langt nord, såpass langt at på gode dager kan du se Shenzhen, men du kommer deg dit ganske greit med MTR - det gjorde jeg også.

    Det er veldig fascinerende sted også. Du ser alle skyskraperne i horisonten, men det er stille der. Vet ikke om det er så mye mer å si. Lar bildene snakke for seg selv, mens jeg skriver dette på MTR-en tilbake til sentrum.

    IMG_0446.JPG

    IMG_0456.JPG
    IMG_0462.JPG
    IMG_0468.JPG
    IMG_0473.JPG
    IMG_0486.JPG
    IMG_0489.JPG

    Mer senere.
     
    Petter B-C, Kristian, LineE and 14 others like this.

Del denne siden