Det kommer en hverdag

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av RoadKing, 17. mars 2020.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,678
    Likes mottatt:
    32,532
    Bonuspoeng:
    293
    Det heter at etter sol kommer regn og bak skyene er himmelen alltid blå.

    Hva skjer når støvet har lagt seg etter Covid19...

    Er det å forvente at ytterligere noen flyselskaper har forsvunnet (gått konkurs)?

    Har vi sett de siste gigantene i lufta? (KLM pensjonerer 747, Air France sender 380 til kirkegården)

    Vil prisene gå i været med mindre konkurranse?

    Det er vel ingen fagpersoner som har våget å komme med noen antydning om når det værste er over. Så jeg gjetter på at vi vil se reisebegrensninger til over påske minst.

    En måned til uten trafikk vil garantert ta livet av noen selskaper. Norwegian er en av dem. Det eneste unntaket jeg ser her er hvis opposisjonen på stortinget kupper regjeringa og overtar. Det trenger ikke nødvendigvis å være negativt, staten tok i sin tid over noen store banker som holdt på å gå over ende. De eneste som tapte på det var aksjonærene.

    Jeg tror Norwegian og evt Widerøe vil være eneste aktuelle satsningsområde. SAS berges av svensker og dansker.

    Flere andre selskaper vil nok også gå inn eventuelt konsolideres eller berges av nasjonale hensyn, uten at jeg skal kunne gi noen konkrete eksempler, til det kjenner jeg for lite til flyselskaper rund omkring i verden.

    Rett skal være rett, etterspørsel etter transportfly rapporteres å ha skutt i været, og dermed prisene på frakt. Kanskje kan flygninger med rent godt sørge for noen kroner i kassen som forlenger tingenes tilstand.

    Det er utrolig trist, men kjempenes tid i internasjonal luftfart ble nok framskyndet med viruset. Jeg gjetter på at Air France og KLM sin beslutning om å forsere utfasingen av 747 og 380 bare er begynnelsen på en massakre. Du store min hvor jeg vil savne dem. Det er noe helt eget med å fly med disse gigantene.

    Færre selskaper, færre store fly => Lavere tilbud og når etterspørselen tar seg opp igjen, så går prisene opp. Jeg anser det som rimelig sannsynlig at vi over tid vil oppleve prisoppgang nå som det blir større balanse mellom tilbud og etterspørsel.

    Hva tenker dere andre? Fyr løs!
     
    OttoL, Sonictravel, NoLimit and 6 others like this.
  2. Gnilre

    Gnilre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    281
    Likes mottatt:
    1,543
    Bonuspoeng:
    93
    Eksisterer flyselskapene Norwegian og SAS når koronakrisen er over? Har det noen hensikt å fortsette å samle bonuspoeng når selskapene ikke lenger eksisterer i sin nåværende form til høsten? Bonusprogrammene er nok det første som blir verdiløst i selskapene. Nå er jeg kanskje i overkant pessimistisk, men jeg har seriøst vurdert å kun bruke kort som gir cashback fremover i stedet for å kanalisere alt sammen til Eurobonus.
    Litt lite empatisk overfor flybransjen dette kanskje, men når det gjelder det økonomiske er jeg mest bekymret for egen situasjon, så får jeg heller bruke empati på kone, barn og gjøre den oppgaven jeg har i samfunnet.
     
    RoadKing liker dette
  3. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    Lojalitetsprogram har vært svært lukrative for flyselskapene - https://skift.com/2018/08/13/u-s-airlines-report-sky-high-profit-from-frequent-flyer-programs/

    Å kunne selge bøttevis med poeng/miles til tredjeparter for i ettertid se at kun x% av disse faktisk cashes ut er jo gull for flyselskapene.

    Dersom tredjeparter ikke er interessert i å kjøpe disse lenger, gitt at effekten i markedet er lavere, ja da er det et potensielt problem for SAS.

    Jeg tror EB består, og at når alt har lagt seg, så er vi i gang igjen :) En fin periode til å bunkre litt.
     
  4. Gnilre

    Gnilre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    281
    Likes mottatt:
    1,543
    Bonuspoeng:
    93
    Storbaba and RoadKing like this.
  5. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,647
    Likes mottatt:
    7,652
    Bonuspoeng:
    183
    Fortsett og spare EB så bidrar vi litt til at SAS får inn penger.. sikkert ikke mye i det store og hele, men mange bekker små osv.
     
    Gribb and RoadKing like this.
  6. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kommer også til å savne gigantene, de var fantastiske fly som tiden dessverre har løpt fra. Når økonomien skal starte opp igjen er det kanskje bra at flyselskapene sitter igjen med en effektiv flåte.

    A340, du har fyken!
     
    OttoL liker dette
  7. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,647
    Likes mottatt:
    7,652
    Bonuspoeng:
    183
    Ser ut som SAS får hjelp fra våre svenske og danske naboer https://e24.no/boers-og-finans/i/g7Aem9/sas-faar-krisehjelp-fra-danmark-og-sverige



    "SAS har stor betydning for både Skandinaviens og Danmarks tilgængelighed. Det vedrører i høj grad også arbejdspladser, virksomheder og hele økonomien generelt. Det er baggrunden for, at den danske og den svenske stat som de to største ejere i fællesskab har besluttet at støtte op om SAS ved i første omgang at stille garantier for i alt 3 mia. SEK. Der er tale om et første skridt, og den danske stat vil som en langsigtet og ansvarlig medejer af SAS følge udviklingen tæt og gøre, hvad end der er nødvendigt for, at SAS kommer igennem krisen og fortsat vil være operationel herefter."
     
    Last edited: 17. mars 2020
    Maggie, Storbaba, holmen and 2 others like this.
  8. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Rett over påske var meget optimistisk... tipper rundt august er verden tilbake. Norge kanskje i slutten av juni.
     
    RoadKing liker dette

Del denne siden