Devaluering av poengopptjening på SAS

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Fleksnes, 20. febr 2022.

1. Claus

Claus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    352
    Bonuspoeng:
    63
    Håper inderlig jeg får opptjening etter de nye reglene på min tur til California i april. Jeg har Business Pro (Z), som p.t. gir 9000 mellom CPH og LAX/SFO, og etter de nye reglene vil gi 12000 poeng! I tillegg vil opptjeningen for OSL og CPH øke fra 1000 til 1200. Tilsammen vil dette øke opptjeningen med 8000 poeng (inkl gullbonus) :cool: Hvis de likevel gir meg gammel opptjening, blir jeg :mad:...

2. Claus

Claus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    352
    Bonuspoeng:
    63
    Og der er de nye satsene offisielle. Står at de gjelder fra 1. mars, ingenting om at billetten må være bestilt etter samme dato. Forventer derfor at jeg får 8000 ekstra grunnpoeng på turen om en drøy måned:D

oveovo liker dette
  3. chipcampden

chipcampden Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    520
    Bonuspoeng:
    93
    OSL-LHR 1.3. på billett bestilt i nov. 21. Fikk ny sats, dvs. 1000 poeng (+ 25 % gull/diamant) i Plus Smart, billettklasse P.

Tidligere ga dette 1500 poeng + 25 %.

4. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,070
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel disse som slår mest i nytt oppsett, 33% ned. Så billig PLUS i Europa skal man ikke lenger få så god uttelling på.

5. FlyMCO

FlyMCO Senior Medlem

Likes mottatt:
    794
    Bonuspoeng:
    93
    Bare å klage.
    Du har rettslig krav på 1500 + 25% siden dette var skrevet når du bestilte billettene.
    Men for å rette opp min "rant".
    Ikke akkurat "rettslig" ,siden poeng er en gratis ting,som "vi" ikke har krav på og konto og poeng kan slettes uten forvarsel når SAS føler for det,men "you catch my drift".

6. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,721
    Bonuspoeng:
    293
    Uansett ingen dum idé å sende en mail til [email protected] og be om fler poeng med argumentet at man kjøpte billettene før endringen ble publisert. Det verste man kan få er nei.

7. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    845
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor mye poeng hadde man fått for en sas go smart reise fra island til tromsø (stopp i Oslo) etter de gamle reglene? Nå står det 500

8. Brukernavnet

Brukernavnet EBD

Likes mottatt:
    3,640
    Bonuspoeng:
    93
    Det kommer an på klasse (bokstavkode), både nye og gamle tabeller er tilgjengelig her.

stekus liker dette
  9. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    En ting som ikke har blitt nevnt (tror jeg) er at man ikke nødvendigvis får ekstra poeng for flere stopp.

Oslo-Frankfurt direkte
    L: Go Light - 100 poeng
    L: Go Smart - 500 poeng
    P: Plus Smart - 1000 poeng
    P: Plus Pro - 1200 poeng

Oslo-Stockholm-Frankfurt
    T,T: Go Light - 100 poeng
    T,T: Go Smart - 500 poeng
    A,A: Plus Smart - 1000 poeng
    A,A: Plus Pro - 1200 poeng

Før var det mer automatikk i at man fikk flere poeng for å dra en omvei, nå ser det ut til at man må sjekke ekstra nøye.

En klassisk milagerun har jo vært Hamburg

Trondheim-København-Hamburg
    O,O: Go Light - 100 poeng
    O,O: Go Smart - 100 poeng
    A,A: Plus Smart - 2250 poeng
    A,A: Plus Pro - 2250 poeng

Trondheim-Oslo-København-Hamburg
    K,K,K: Go Light - 100 poeng
    K,K,K: Go Smart - 750 poeng
    B,B,B: Plus Smart - 1200 poeng
    B,B,B: Plus Pro - 1500 poeng

For å ta et eksempel:
    Oslo-Stockholm-Frankfurt:
    T,T: Go Light - 100 poeng

Her skulle det vel ha vært 100 poeng for Skandinavia og 100 poeng for Europa?

Er det en visningsfeil hos SAS IT eller en faktisk devaluering?

NoLimit liker dette
  10. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,070
    Bonuspoeng:
    113
    Personlig har jeg ikke tiltro til at IT’en til bolaget (SK-IT, pun intended) klarer å hamle opp med noe slikt og beregne poeng ut i fra korteste rute.

Uten at jeg sitter på svaret vel og merke. Første som prøver gi oss gjerne en oppdatering.

holmen liker dette
  11. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,685
    Bonuspoeng:
    183
    sas.no har ikke vist poengopptjening for flyvninger innen Skandinavia etter at tabellen ble justert. Holder en knapp på visningsfeil / at de har glemt å laste inn full tabell.

https://www.sas.no/eurobonus/partnere/flyselskaper/scandinavian-airlines/

12. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
  13. chrt

chrt EBD og litt annet ...

Likes mottatt:
    1,960
    Bonuspoeng:
    93
    Det må da være noen som har flydd norge-europa med transit de siste dagene??

14. andm

andm Nytt Medlem

Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    3
    SAS Plus Pro (A) gav 1 500 mellom OSL og BER for noen dager siden. Poeng for resten av turen innenlands fikk jeg ikke. Jeg skal forsøke å kreve dem, men det for tidlig å gjøre det.

chrt liker dette
  15. ghti

ghti Nytt Medlem

Likes mottatt:
    19
    Bonuspoeng:
    3
    OSL - CPH - AAR og retur. Alle i W.
    Fikk bare poeng for AAR - CPH legs. Så 2 * 625. Men ser ut til at turen har gitt meg 4 flyvninger når jeg sjekker i appen.

16. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,685
    Bonuspoeng:
    183
    Ser at jeg kun har fått tellende legs for en tur/retur OSL-TRD-OSL i helgen. Tyder på generelle problemer/forsinkelser med bokføring av poeng, og at det ikke nødvendigvis har en sammenheng med gjennomgående bookinger.

17. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    845
    Bonuspoeng:
    113
    Da har man reist innlands (et flyg) i pluss og fått 875 i stedet for 937, som tidligere. Litt differanse, mao. Er bestilt før de nye reglene ble annonsert. Noe å bry seg med å prøve å få poeng etter de gamle reglene?

18. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,070
    Bonuspoeng:
    113
    Artig erfaring: jeg skulle fly CPH-BGO med SAS men flyet fikk et teknisk problem med en skjerm i cockpit og det ville bolaget har fikset i TRD da det var nærmeste lokasjon med teknikere. Flyet diverter derfor underveis til TRD, tok 30 min på bakken og flyr så videre til BGO. Dette fikk jeg poeng for som om 2 separate flighter CPH-TRD-BGO. Til tross for samme flightnummer.

En spesiell sak naturligvis, men til poenget mitt om at de ikke har IT systemer som kan beregne korteste ruting og poeng så tenker jeg det stemmer greit. Ekstra stas at det var i D-klasse så fikk 1500 poeng per leg med bonus.

kaiarne, OyvindN, Kristian and 3 others like this.
  19. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,685
    Bonuspoeng:
    183
    SAS presenterer ny tabell som en forbedring i dagens epost om poengrabatt:

NÅ DELER VI UT FLERE POENG

Nyhet! Vi har økt opptjeningen av SAS EuroBonus-poeng på store deler av nettverket vårt. Dette betyr at du opptjener flere Grunnpoeng på mange av våre høyere bestillingsklasser, så det lønner seg å betale litt ekstra for fleksibilitet og flere fordeler på reisen.

Xflipper liker dette
  20. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Nja, det er vel mest færre poeng for billige billetter?

Greit nok det, men poengene i høyere billettklasser er som de har vært ser det ut til?

RoadKing liker dette

Del denne siden