Flyr Norwegian på disse også? Mange velger vel kanskje heller en billig billett med Norwegian hvis det har bedre tidspunkt. Usikker på hva SAS ønsker å tjene på dette?
Eit forsøk på oversikt over kven som flyg dei aktuelle rutene: – 1) BGO–ALC: WF, SK, DY, FS – 2) BGO–SVG: WF, SK, DY – 3) BGO–TRD: WF, SK, DY – 4) BGO–AES: WF, SK – 5) SVG–ABZ: WF, SK – 6) TOS–ALF: WF, SK, DY – 7) TOS–BOO; WF, SK – 8) TRD–BOO; WF, SK – 9) TRD–OSL: WF, SK, DY, FS – 10) TRD–TOS: WF, SK – 11) TRD–AES; WF, SK – 12) KRS–CPH: SK (WF har vore inne, men ikkje per no) Dette ifølgje Avinor per 25/3-22.
KKN, ALF, TOS, BOO, TRD, BGO og OSL. – Dette frå/til kortbanenettet EDIT: No har WF avtale med DY til/frå kortbanenettet, òg, men historisk har WF vore best tilpassa SK sine avgangstider. Dette kan jo vera under endring no, då.
Ja, WF har vore flinke til å oppretthalda gode og hyppige rutetider gjennom heile pandemien. Det har nok kosta, men det er mogleg SAS ser på det som ein trussel no som SK skal tilbake på dei rutene selskapet flaug før pandemien.
Er det ikke snart like greit for WF å bare si opp samarbeidet med SAS? På meg virker det som om SAS gjør hva de kan for å ødelegge samarbeidet i alle fall.
Tja, frå både TOS, BOO, TRD og BGO OSL er det jo SAS-ruter til eit par andre plassar enn OSL, då. No er det mogleg at nokre av desse rutene er lagt på koronais, men eg vil tru at SAS har ambisjonar om å blåsa liv i det meste av sitt pre-pandemiske rutenettverk...
Eg mistenkjer at Widerøe om ikkje lenge har like 'djuptgripande' (!) avtalar med SAS som dei har med Norwegian: Altså at Widerøe tilbyr samanhengande ruter med både SAS og Norwegian samt Flyr og eventuelle andre til/frå kortbanenettet og der stoppar det. Sjølvsagt vil nok Widerøe sjå seg tent med at dei kan tilby samanhengande billettar med SAS og andre selskap, noko dei alt gjer (til dømes med KLM og Finnair, om eg hugsar rett). Og for meg òg ser det ut til at SAS no går i strupen (tabloid sagt) på Widerøe og ikkje unnar WF ein del av marknadskaka. Så ja, einig med deg, @OttoL...
Nja... som det ble sagt tidligere så har jo WF ikke bare opprettholdt ruter under pandemien men de har økt på ruter der hvor SAS flydde før. Når SAS kommer tilbake igjen så kan nok WF ha fått blod på tann og sagt at de vil fortsette å fly aggressivt. Dermed kan da SAS ha svart med å si opp avtalene for å få i gang forhandlinger om en ny avtale igjen. Bottom line: Jeg tror nok at begge parter er skyld i at det er blitt som det er blitt. Men fint også å se at konkurransen er reell. Så får det være at jeg nå kanskje må reise via Oslo med SK for å få poengene mine istedet for å reise direkte med WF
DY opererer også TOS-ALF, i tillegg til at de tidligere (men ikke per nå) har operert TRD-TOS. Veldig synd at samarbeidet begynner å slå sprekker. For min del har SAS og Widerøe klart å tilby veldig komplementære ruter, og benytter ofte kombinasjon av selskapene på reiser.
Interessant observasjon er at SK har satt opp sin egen rute fra høsten. Xfly med ATR72 skal fly CPH-KRS, WF har ingen ruteplan her fremover.
Jeg har en booking gjort hos SAS med SK-flightnummer for ABZ-SVG som skal bli operert av WF. Etter hva jeg forstår vil man fortsatt få EB-opptjening hvis man flyr Widerøe med en SAS booking med SK rutenummer?
WF har lagt ned denne ruta, så denne kommer ikke tilbake. SK var vel lei å "blø" transfer-pax fra KRS til KLM via AMS, så da satte dem opp egen rute.
Godt mulig det ja. Skulle egentlig tro at det var mulig å forsvare for WF å fly den, tidligere når jeg frekventerte denne ruten var det ganske godt belegg på flyet. Faktisk såpass ofte fult at jeg som regel valgte å fly via Oslo for å få ledig nabosete.....
Men siden jeg slutter 1 mai så har jeg da like mye poeng som jeg uansett ville ha fått. Og… siden jeg har reist WF så har jeg fått servering om bord, i motsetning til Sas som «på kort reise ikke kan tilby servering», selv om de før corona hadde tid til det…