Differanse ved endring av bonusbillett

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Dusk, 28. okt 2020.

  1. Dusk

    Dusk Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Når man endrer en bonusbillett er det ofte endringer i skatter og avgifter. Øker de, betaler man differansen med en gang og det er greit.

    Men hva skjer når differansen går i din favør? Godskrives de automatisk kredittkortet som ble brukt ved opprinnelig booking eller må man foreta seg noe? Grunnen til at jeg spør er at det har blitt en del endringer på bonusbilletter med korona-situasjonen og jeg kan ikke se at jeg noensinne har fått tilbakebeført differansen.
     
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,901
    Likes mottatt:
    57,543
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis skattene på ny reise er lavere enn på opprinnelig reise, så skal du få tilbake differansen. Det blir tilbakeført på kortet som ble brukt til betaling.
    Men, det kan hende endringsgebyr har spist opp differansen? Eller at du bare ikke har fått dem ennå. Det kan jo også hende.

    Det er et svare strev å holde styr på alle tilbakebetalinger på alle mulige kort for tiden. Særlig hvis det er på kort som er sagt opp i mellomtiden. (Kanskje det er tilfelle her også?)
     
    Dusk liker dette
  3. Dusk

    Dusk Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Ja, det er sannelig ikke lett å holde oversikten. Det kan jo også hende at disse havner i samme kø som refusjon for kansellerte billetter :) Tidligere fikk man jo også en melding fra SAS når tilbakebetaling fant sted, men det tror jeg ikke man får lenger
     
  4. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,901
    Likes mottatt:
    57,543
    Bonuspoeng:
    293
    Man får en epost fra SAS når pengene er på vei. Det kan ta litt tid.
    Man får også en epost når billetten er kansellert, som sier at man skal få penger etter hvert. Om det samme skjer når man endrer en billett, det vet jeg ikke.
     
  5. Dusk

    Dusk Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    En liten oppdatering på denne.

    Man kan ikke regne med automatisk tilbakeføring av for mye betalte skatter og avgifter ved endring av bonusbillett.

    Første svar fra svensk kundestøtte på telefon var at for mye betalte skatter og avgifter ikke ble refundert. Da jeg viste til at at chatten til SAS hadde sagt det motsatte, sa han at eventuelt overskytende skatter og avgifter ville bli tilbakeført etter gjennomført reise.

    Jeg syntes det ble en litt rotete tilbakemelding og tok det tilbake til SAS på messenger som sier de legger inn at overskytende betales tilbake til mitt kredittkort om noen dager. Uansett, noen automatikk er det ikke.

    Jeg har kanskje endret mer på utenlandsbonusbilletter enn de fleste og normalt er forskjellen liten i skatter og avgifter og egentlig greit nok når man tar i betraktning fleksibiliteten. Men det slår meg at siden SAS alltid tar betalt når skattene og avgiftene går opp, og ikke automatisk tilbakefører når det går ned, så er vel ikke det en helt OK praksis?
     
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,901
    Likes mottatt:
    57,543
    Bonuspoeng:
    293
    Interessant.
    Det høres ut som en litt lite OK praksis ja.
    Skal følge med på hva som skjer neste gang jeg gjør en endring.
     
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har alltid fått refundert, men nei, det tar ikke et par dager. Det tok konsekvent nesten 6 uker, som er det øvre taket. Dette jeg skriver nå er fra før covid. Etter covid får man jo ikke pengene før staten truer med å trekke støtten.
     
    Dusk liker dette
  8. Dusk

    Dusk Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Det er jo mulig at de nå har blitt så lei av refusjoner hos SAS at de automatisk avviser enhver henvendelse eller at han slet med å forstå norsken min. Eller som du sier at det er utslag av Covid. På messenger har de vært klare på at det skal tilbakeføres.

    Jeg har alltid fått tilbakeført skatter og avgifter når jeg har avbestilt, men er mer usikker ved endringer fordi det som oftest er snakk om såpass små beløp at jeg ikke tenker nærmere over det. Denne gangen var det litt større forskjell så da hang jeg meg litt opp i det.
     

Del denne siden