Dilemma (i lands problem)

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av RoadKing, 27. juli 2016.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Hei, fruen og jeg skal til BKK/USM utpå høsten.

    Vi har CT og nok poeng (190') til å gjøre turen i F.

    Mitt dilemma er hvordan vi skal gjøre det.

    Pr i dag er det F ledig med Thai via flere hubs i europa, og vi har gjort F med Thai før og vært strålende fornøyd. Men aller helst ville jeg hatt F med europeisk ut fra europa. Imidlertid, så flyr f.eks ikke Luftwaffe (som vel er den eneste som er bankers) F til BKK.

    Så, det jeg funderer på er:

    Alt. 1:
    Booke Thai First, OSL - FRA/MUC - BKK - USM, USM - BKK - LHR/CDG (A380!) - OSL.
    Satse på at Luftwaffe slipper 2*F til SIN/HKG 2 uker før og at connection videre derfra ordner seg og vi får Luftwaffe F ned (kanskje til og med SQ F på SIN - BKK) og beholder Thai F tilbake.

    Alt. 2:
    Booke Thai First OSL - LHR/CDG - BKK - USM, USM - BKK - LHR/CDG - OSL i den forventning at Thai F er bedre i A380 og la det bli med det.

    Alt. 3:
    Booke Thai Biz OSL - BKK - USM, USM - BKK - OSL og spare noen poeng? Men det er jo ikke mye forskjell, så jeg syns liksom det å ta skrittet opp er verdt den lille innsatsen selv om reisen blir mye lengre. Man vil jo helst ha lang reise når man reiser F, eller?

    Hva syns forumet? Jeg vet dette er ilands problem, for all del :)

    Jeg har en CT i tillegg, og det er jo forsåvidt et argument for å ta Alt. 3, for da har jeg bra med poengkapital til å bruke den i neste runde.

    Det hører også med at vi har reist F med både Thai og Luftwaffe før, og det er jo vanedannende :).

    Det er heller ikke spesielt aktuelt å reise F via ICN eller HND, det blir for mye ekstra tid. Så viktig er det ikke.
     
    Upsaker liker dette
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Om målet er USM er det noe begrenset hva du kan få til da du uansett må via BKK.
    Jeg ville satset på TYO/ICN for LH, som du ikke ønsker.
    Du får Thai F A380 fra NR T og 747 fra HND i retning BKK.

    Skulle jeg reist C ville jeg sett på EVA over Thai,

    Min drøm i et slikt scenario ville vært OSL-FRA-HND-BKK-USM-BKK-HND-LHR-OSL
    Ikke lett å finne, men i teorien kan du få inn LH, 2x TG + NH F med en slik rute.
     
    RoadKing liker dette
  3. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,144
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Hei,

    Jeg ville seriøst vurdert LH F fra MUC til HKG, men den legges ned i høst (har ikke datoen - antar at det er vinterprogrammet ultimo oktober ?).

    USM er vel kun betjent av Bangkok Airways (høy frekvent) eller TG (1-2 flights) pr. dag.
    Jeg har pr. dags dato ikke hørt om noen som har lykkes i å booke award BKK-USM, og da låser du deg inn veldig på når du evt. må være i BKK.

    LH-F til SQ er veldig high-yield, og vanskelig på normalen (de flyr en A380) med nesten tom første etasje tidvis.

    Å kjøpe billettene mellom BKK-USM koster omlag THB 7000 pr. hode tur retur
     
    RoadKing liker dette
  4. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,944
    Likes mottatt:
    3,898
    Bonuspoeng:
    113
    Alternativ 1. Dette alternativet kunne jeg tenkt meg selv :)
     
    RoadKing liker dette
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    USM er det, det får jeg ikke gjor noe med. Man MÅ ikke via BKK, hvis man kjøper billett utenom, f.eks så har Silkair rute fra SIN. Men...

    Jeg syns det blir mye reising, vi skal være bare en 10 dagers tid, og en slik omvei innebærer jo litt, spesielt mye stress om man skal fra HND (LH F) til NRT (Thai F). Men, sier du at Thai flyr fra både NRT og HND? Det var da voldsomt.

    Helt uaktuelt. Skal vi ta C så er det for direkteruta fra OSL. Må vi ha transitt på hub i europa blir det F.

    Aha, så det er Nippon som flyr 747 fra HND? Det hadde jo vært litt interessant. Men som du er inne på, dette kommer til å innebære mye tid på telefonen med Tallin de siste to ukene. Dog, jeg er enig i at det hadde vært en fenomenal routing. :)

    Takk for flott input!
     
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Ouch, men jeg formoder den fortsetter fra FRA da? Jeg må jo uansett bestemme meg for hvilken av de to hub'ene jeg eventuelt skal satse på, har gjettet på at det kanskje er bedre muligheter fra MUC enn FRA? Men da blir det jo ikke FCT, og den ruler :).

    SilkAir har også fra SIN, men de er jo ikke med i *A, så det må kjøpes, selv om jeg regner med at å eventuelt ikke ha gjennomgående ikke vil være noe problem, hadde det vært greit å slippe hasslet med det.

    Jeg hadde det tilbake i 2012, riktignok noen år siden.

    Ja, slipper jeg opp den requirementen, så blir det mange flere alternativer. Men fortsatt lyst på retur fra BKK med Thai, og uten mulighet får open jaw, så blir det nok det.

    Denne skjønner jeg ikke. Du sier high yield og vanskelig, men deretter tom første etasje? Er ikke det en selvmotsigelse?

    Jepp, man blir ikke ruinert, og det er en kort flytur. Så jeg må tenke litt på den der.

    Takk for informativt innspill!
     
  7. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Husk på nye regler nå som sier at du kun kan ha en mellomlanding i hver verdensdel. Så det betyr at du må reise direkte til BKK hvis du skal videre til USM. Alternativt booke til BKK og kjøpe billett videre til USM.

    SQ flyr ikke F mellom BKK og SIN.

    Silk Air er ikke en del av Star A så du får ikke booket bonusbillett med dem.
     
    RoadKing liker dette
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Å f...

    Begynner å bli mer og mer aktuelt.

    Det burde de da virkelig gjøre :)

    Nei, er klar over det. Men jamfør tidligere i dialogen, så kan det være et alternativ om vi endre på SIN. Men, det spørs. Nei, tror ikke det.

    Da må vi kanskje vurdere OSL - FRA/MUC - ICN/TYO - BKK, BKK - LHR/CDG - OSL med kjøp av lokal bilett BKK - USM - BKK da.

    Det går jo an... Skjønt det hadde vært digg å slippe den lange reisen, men samtidig kunne det vært gøy å prøvd Nippon F.

    Takk for innspill!
     
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Thai flyr fra begge ja.
    De kjører en tur fra hver flyplass med hhv 747 og 380.
    Jeg ville valgt NRT for å få 380 så langt som mulig rett og slett fordi 747 er usikkert om du får nytt eller gammelt produkt.


    Nei, jeg hadde her en svak våt drøm om NH til LHR :)
    Lufthansa ut og ANA tilbake til Europa.
    Thai TYO-BKK-USM og tilbake. F+C.

    Alt dette går i teori, tror også det skal være lovlig ifg. reglene. Spørsmålet er bare om det finnes en dag hvor alle ruter klaffer :)
     
    RoadKing liker dette
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Hva slags regel er dette?
    Står det noe sted?
     
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Helt enig med deg med tanke på flytype, men å bytte fra HND til NRT... Da snakker vi laaaang og slitsom reise. Mrs Roadking blir neppe med på det når det er sol og strand som frister. :)
     
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det er jeg inneforstått med.
    Jeg tror de setter opp gammel kabin og roterer litt..
    Fordelen med noe slikt er at du får en lang dag i Toyko, som er en spennende by :)
    Fersk sushi kan ofte friste, i fall for min kone :)
     
  13. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Det kom frem her sist jeg booket CT. Mener også det har stått et sted, men sitter på hytta med bare mobilen og litt vanskelig å søke frem på. Kanskje noen andre kan hjelpe her?
     
  14. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Må vel være per sone da?
    Jeg har hørt de har snakket om at det er "for mange stopp i Europa" på min CT.
    Hvordan skal jeg få gjort noe som helst med utreise fra KRS og kun et stopp i Europa.
    Er ikke allverden som går fra Oslo, så denne regelen må være litt fleksibel.
    Er synd at de lager så **vla mange kompliserte regler for å ødelegge for oss som liker å reise.
     
    Scandipendler liker dette
  15. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Helt enig. Jeg synes det var greit nok at det var max 10 legg. Selv det kunne gjøre det komplisert nok å få til en bonusreise. Men jeg fant ut at litt fleksible kunne de være da jeg fikk til 11 på en tur da det ikke var mulig å komme direkte. Og som du selv sier, er det ikke lett fra KRS. Litt kjipt å måtte kjøpe billett til OSL eller CPH for å starte og slutte derfra.
     
  16. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det er maks 8 ;)
    Jeg og flere andre har dog fått godkjent 9 under tvil..
     
  17. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det har du rett i. Det var 11 før. Så reduserte svinepelsene det.
     
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Sushi digger vi begge, men vi var i Tokyo i desember ifjor (og spiste sushi :)), så det er vi fornøyd med :). Det var med Luftwaffe F begge veier og Porsche i FRA :) :)
     
    Robamu liker dette
  19. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    Har du mulighet til å finne ut når dette er? Håper bare det er midlertidig :eek: Planla en tur med LH F til HGK i høst :(
     
  20. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Vedrørende soner så er det kun ett stop i tredje(transit)sone. Står i EB-reglene. Sitter med tregt internett, men bc.se har en lang tråd om dette og fin oversikt.

    LH flyr 748i FRA-HND. Jeg flydde selv denne i mai.

    TG flyr 747 HND-BKK, stort sett med de nye kabinene, men hender de har de gamle. Jeg foretrekker faktisk de gamle. Har flydd 15-20g med TG F, og jeg synes det er for liten plass i 747 til de nye kabinene. I tillegg synes jeg det gamle setet er bedre. MEN foretrekker helt klart 380, så ville tatt turen fra HND til NRT. F-loungen til ANA i HND har dårligere utvalg enn mange business class lounger, så ikke noe poeng å henge der.

    Vedrørende reisetid, er det klart at F med kortest mulig strekk er å foretrekke. Samtidig er det så vanskelig å få tak i spesielt LH F, at man må være villig til å kompromisse på reiserute og gjøre F-opplevelsen til endel av reisen.

    LH F til HKG er vel mer av de sjeldne å få tak i, men det åpnet opp 2 seter 1-2 dager før avgang når jeg skulle reise. Jeg ville ikke ha gamblet på at det skjer igjen. HKG-BKK er ca 3t, HND-BKK, ca 6t, så er ikke store besvarelsen.
     
    milehigh and RoadKing like this.

Del denne siden