Ditt verste flyminne?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Rscott, 13. mai 2019.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel flere av oss som har vært ute en stormfull dag med småfly type Widerøe og kommet inn for landing med nesen 90 grader på rullebanen og piloten vrir flyet i siste liten. Det har jeg opplevd et par ganger inn til NVK (Narvik Lufthavn, Framnes). Den er forøvrig lagt ned nå.

    Men, jeg tror ikke det er så mange som har opplevd det samme med en 767?
    Greit nok, det var ikke 90 grader på rullebanen da United flighten fra LAX til ORD skulle inn for landing, men det var pinadø ikke langt unna, og det svære flyet hoppet og spratt som ei loppe i lufta. Det amerikanske damemennesket som satt ved min side, som jeg aldri hadde sett før ei heller sagt et ord til under hele turen satte handa i armen min med en styrke som man ikke skulle tro var mulig og skrek ut.
    Iallefall, vi landet.

    For mange, mange år siden, skulle jeg og mine foreldre fly fra St Juan til St Thomas i karibien. Opprinnelig skulle flyreisen gå med en flybåt. Jeg var naturlig nok i ekstase. Men, når vi kom til San Juan, så ble vi informert om at flybåten hadde styrtet uken før. Trist selvfølgelig, mine foreldre var veldig lettet og jeg syns det var dumt at jeg ikke fikk prøvd flybåt...
    Istedenfor, så reiste vi med en tomotors propell av merke som jeg ikke makter å huske. Men jeg husker at jeg hadde vindusplass ved motoren, og satt hele turen og så på motordekselet og skruene til å holde dette fast, de satt ikke fast, som jeg kan tenke meg gjaldt mye annet og på det flyet. Men vi kom fram.

    Ikke så mange år siden, et par faktisk. Var fru Roadking og jeg på backpacking i Costa Rica. Til så fløy vi med AV OSL, ZRH, MAD, BOG til SJO (San Jose), hvor vi hadde en natt før vi skulle fly videre. Da vi kom til hotellet og fikk på wifi fikk vi beskjed om at flyet vi skulle ha neste dag til LIR (Liberia) var kansellert. Etter en uke skulle vi hjem, og når vi sitter på loungen i SJO, drikker øl og spiser mat, så ser vi på nyhetskanalen at et fly fra flyselskapet vi skulle reist med (Nature Air) av typen som vi skulle ha vært ombord i, hadde styrtet og alle omkommet. Nature Air gikk konkurs i kjølvannet, boet har visstnok kommet til en ordning med forsikringsoppgjør (Lloyds) og skal kanskje starte opp igjen. Men jeg tror jeg holder meg unna.

    Det er ikke fritt for at jeg innimellom tenker at timingen har vært bra.

    Noe annet smårusk har det vært og, men jeg kommer ikke på mer i farta.

    En annen historie som er kjent for veteranene her på forumet, men for nye leser som det heter; Jeg skulle til Hong Kong, fløy glad og fornøyd ut fra OSL til ARN. Tok en tur i loungen som seg hør og bør, ruslet sakte mot passkontroll når avgangen nærmet seg, leverer passet og den svenske grensepolitimannen ser rart på meg, før han sier: "Det her er ikke deg". Hvorpå jeg får passet og ser at det er fru Roadking sitt pass. Det var den turen.
     
    Gullars, Robert H, Henrik and 26 others like this.
  2. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,309
    Likes mottatt:
    35,204
    Bonuspoeng:
    293
    Denne smerter det fortsatt å lese om... For det meste av sympati, men også i frykt for at undertegnede selv nok kunne ha gått i fella...
     
    DanH, kaijoar, Adrian E and 2 others like this.
  3. Kalsnes

    Kalsnes Medlem

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    667
    Bonuspoeng:
    93
    Det samme skjedde med fruen. Vi skulle OSL-CPH-MIA, hvor hun kom til CPH med gammelt pass, men ikke lenger. Så jeg dro (noe motvillig) videre til Miami mens hun ble stående igjen på flyplassen. Så hun måtte da hjem til Oslo, hente riktig pass, vente til dagen etterpå og så fly til Miami til den rette sum av 12.000 kr ekstra, på Eco....
     
    Last edited: 14. mai 2019
    OyvindN, DanH, drsyk and 4 others like this.
  4. Jonkebassen

    Jonkebassen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    492
    Likes mottatt:
    3,806
    Bonuspoeng:
    93
    Tror ikke jeg kommer utenom gangen jeg var på cruise i Miami og vi møtte på orkanen Matthew. På vei hjem fløy vi MIA - ATL - AMS og der hadde tilfeldighetene det slik at vi måtte over orkanen. Det var nesten som på film hvor hylene buldret i ørene og fallene virket som en ukontrollerbar karusell. Flerfoldige ganger endte vi opp med magasug og høydefall. Folk skrek og det var rett før både oksygenmasker kom dinglende ut og bagasjen braste ut av hyllene.

    Vi fikk etterhvert GO på å komme oss ned til en lavere høyde hvor det skulle være litt stillere, men når man sitter trykt opp i et metallrør med uvissheten foran seg så var det ikke bare bare. Passeringen skjedde like over NYC og er den dag i dag mitt verste flyminne.

    Take care.
     
    OyvindN, DanH, Kalsnes and 6 others like this.
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Sympati :)
     
    Kalsnes liker dette
  6. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,421
    Likes mottatt:
    3,229
    Bonuspoeng:
    113
    Haha! Dette var i 2007, var det ikke? Vi hadde en konkurranse på jobben hvor førstepremien var cruise i Karibien og andreplass var en ukes seiltur i Hellas. Jeg vant andreplassen og hadde en sykt bra tur med Odd Sørlie som reiseleder. Kollegaen min ble sittende værfast på et hotellrom i Miami. Første gang sølv føltes som seier :):)
     
    OyvindN and DanH like this.
  7. Radio

    Radio Medlem

    Innlegg:
    167
    Likes mottatt:
    139
    Bonuspoeng:
    43
    Spania - reiser begynte og bli populær i slutten av 60 årene fra Bodø. Spantax var et kjent flyselskap fra Spania der alle uten jublet når det landet ( og lettet). Vi hadde et motto og være FFF ( full før Fauske som er 6 mil fra Bodø :) ) som flyet passerte rett over hustakene på tur sørover.
    En gang jeg skulle reise med Spantax, så reverserte den store Douglas DC-8 motoren og stoppet midt på rullebanen. Ut av førerkabinen kom en skitten mekanikker og gikk resolutt nedover midtgangen før han forsvant ned en luke med hammeren i hånda. Etter en del hamring kom han opp igjen, og alt var klart for avgang! Flyturen gikk greit til Spania, selv om alkohol konsumet ble litt høyrere enn normalt :)
     
    Gullars, lMartin, OyvindN and 8 others like this.
  8. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    857
    Likes mottatt:
    2,968
    Bonuspoeng:
    93


    #klassiker
     
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Kom på en tur til. Litt usikker på hvor alvorlig det var.
    Rundt 2005 tror jeg, fløy inn til SFO fra LHR med BA 747.
    Satt i 2 etg (CW) i favorittsetet og tittet ut.
    Innflyging sørfra. For de som er kjent på SFO, så vet man kanskje at det er en rullebane som går vest - øst og krysser sør - nord.
    Når vi kom inn for landing, jeg tipper vi var noe rundt 100 meter over bakken, før piloten plutselig gir full pinne på Jumbo'n og vi stikker til værs, da jeg ser ut vinduet og bakover litt etter, ser jeg en AA tar av på den nevnte rullebanene mot øst...
    Et kvarter eller noe sånt senere, etter en rundtur over San Francisco, Half Moon bay og San Jose så er vi på vei inn igjen.
    Atter en gang blir landingen avbrutt og vi stiger til værs. Denne gangen kunne jeg ikke se noen åpenbar årsak.
    Etter en ny rundtur blir det landing og vi parkerer inni hølet hvor BA pleier å stå.

    Var en snedig opplevelse, har aldri før eller siden opplevd tre forsøk på landing. Hverken med stor eller liten maskin, og slettes ikke på en stor internasjonal flyplass med utmerkede forhold (sol, tørt, lite eller ingen vind).
     
  10. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde samme opplevelse med 747 med LH i F til Tokyo for et par år siden. Annet fly på rullebanen. Kapteinen informerte over anlegget og virket ikke spesielt fornøyd, tror de tok det på visuals uten info fra tårn. Var i tillegg endel turbulens så kjentes godt i maskinen gitt.
     
    RoadKing liker dette
  11. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Fiffig (dog dyr) løsning for å sikre blokkert nabosete :p
     
    Arvid1410, Rscott, Kalsnes and 5 others like this.
  12. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    494
    Bonuspoeng:
    63
    Ni år siden. Skulle til Førde med Widerøe i et helvetes snøvær. Landing blir avbrutt og det virker som flyet bare snur og vi får ingen informasjon før det har gått mange minutter. Så kommer kapteinen på høyttaleren og sier at vi skal til Bergen da de har noen tekniske problemet og at vi ikke må bli stressa av brannbilene som vil stå langs rullebanen.


    Det føltes nok som en lengre tur enn det var og etter landing kommer kapteinen ut og forteller oss hva som var problemet. Varmeelementet på pitotrørene som måler hastigheten til flyet gjennom luften sluttet og virke og frøs igjen. Pilotene visste altså ikke farten sin.


    Her er saken fra NRK:


    https://www.nrk.no/hordaland/wideroe-matte-nodlande-pa-flesland-1.7019546
     
    Rscott and Sonictravel like this.
  13. OyvindN

    OyvindN Skydiver

    Innlegg:
    433
    Likes mottatt:
    2,976
    Bonuspoeng:
    93
    Litt på siden av de vanlige opplevelsene her inne, men likevel litt mer spennende enn vi satte pris på der og da.
    På vei sydover fra Ny-Ålesund til Longyearbyen i mai 1988 bestemte skipperen seg for at han heller ville fly direkte over isbreene Kongsvegen og Sveabreen for å spare 20-30 minutter flyvning. Siden det var lavt skydekke, måtte vi gå over skyene, noe som kunne være litt spennende. En Sea King kan ikke fly høyere enn 10.000 fot, og er ikke utrustet med anti-ising eller av-ising på rotorbladene. En stund etter at vi hadde fløyet inn over isbreene, begynte vi å plukke opp is - mye is. Systemoperatøren var klar med ny heading for å komme til åpent vann raskest mulig, men det var uvisst om det ville være tidsnok siden vi ikke kunne holde høyden lenger. Noen minutter etterpå ble det en voldsom risting, og isen forsvant fra rotorbladene. Nedstiging til Kongsfjorden og standard routing ned Forlandssundet i de sedvanlige 500 fot ble gjennomført uten for mye prat på intercom...
     
    DanH, Rscott, Sonictravel and 2 others like this.
  14. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    4,153
    Bonuspoeng:
    113
    Verste flyminne? At røyking var tillatt ombord på fly. Hva tenkte folk på?
     
    Rscott liker dette
  15. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,421
    Likes mottatt:
    3,229
    Bonuspoeng:
    113
    Det var bare bakerst i flyet, så ingen her inne ble vel spesielt plaget? :D

    Husker også at det var lov å røyke i heis(!). Flighten fra 1-12 etasje kunne til tider være en større prøvelse enn AES-OSL.
     
    TravelManBiz liker dette

Del denne siden