DN foreslår MR til USA for å kjøpe iPhone

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av DanH, 17. sept 2018.

1. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,470
    Bonuspoeng:
    183
    Når man jobber med "avansert utstyr" så ønsker man en mobil som bare fungerer, ergo iPhone! ;)

Bedre å kaste noen ekstra kroner på hardware enn å bruke en infrastruktur hvor din private data er produktet! :)

2. Origo

Origo Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,759
    Bonuspoeng:
    113
    ...og DER ble tråden 10 sider ekstra...
    GIF popcorn.gif

kaijoar, veeegard, DanH and 8 others like this.
  3. KVTL

KVTL Senior Medlem

Likes mottatt:
    639
    Bonuspoeng:
    93
    Du vet at de kjører automatiserte søk i valutaregisteret?

Kommer du på trefflisten med iPhone kjøpet vil du bli bedt om å dokumentere fortollingen.

4. Malmo

Malmo Status: EBD

Likes mottatt:
    797
    Bonuspoeng:
    93
    Ta ut cash money, problem solved?:p

5. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,801
    Bonuspoeng:
    293
    Men, er Apple-produktene så dårlige at de bare varer til neste gang de kommer med noe nytt?:rolleyes:

6. KVTL

KVTL Senior Medlem

Likes mottatt:
    639
    Bonuspoeng:
    93
    Også kontantuttak blir registrert dessverre.

7. haakonks

Likes mottatt:
    10,470
    Bonuspoeng:
    183
    Mulig det er erfaringene du har med Android, men i og med at Apple faktisk oppdaterer programvaren for produktene sine i flere år så trenger man ikke å kjøpe nytt hver gang.

jgroneng liker dette
  8. holmen

Likes mottatt:
    64,801
    Bonuspoeng:
    293
    Nope, men poenget mitt er at folk som har iPhone kjøper jo ny telefon hver gang de gir ut noe der borte i California..

Avixlo liker dette
  9. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Kan fort gå på en smell ja:

https://www.dn.no/privat/privatokonomi/2011/08/29/tollsmell-etter-utenlandsshopping

Jeg har selv handlet en dyr ipad med 3g i USA, så jeg var over 6.000-grensen, men langt under 25.000 heldigvis. Tollvesenet er jo på jakt etter de store fiskene her, og er nok også derfor grensen er satt såpass høyt for enkelttransaksjoner.

Da vi var på USA-ferie med outlet-shopping sist hadde jeg et regneark over korttransaksjoner og en kolonne med tall for hva som skulle importeres. Vi landet på rett under 11k og vi var 2 stykker, så det var jo greit innenfor lovverket uansett.
    Bonusen var at vi hadde en viss idé om faktisk pengebruk på ferie, og lettere kunne avstemme kontoutskriften når vi kom hjem i tilfelle mistenkelige transaksjoner.

Med google drive på mobilen så er det jo så lett og kjapt å føre ting inn i et regneark også, så det ble gjort fortløpende. "universal krusty burger $38" :)

10. haakonks

Likes mottatt:
    10,470
    Bonuspoeng:
    183
    Det er kun transaksjoner over 25.000 kroner som blir rapportert inn til valutaregisteret.

Alt under dette registreres som en samlesum.

11. haakonks

Likes mottatt:
    10,470
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg kjenner også noen som kjøper ny telefon hver gang de gir ut noe der borte i Sør Korea... :rolleyes:

Hva har det med saken å gjøre?

12. Travelmate

Travelmate Medlem

Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    28
    Skulle gjerne tatt meg en tur, men tenker at det fint at jeg er selvstendig næringsdrivende og før igjen momsen på telefon + at resten føres som utgift. Da er jeg stort sett nede på 50-55% av prisen i butikken :)

13. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har brukt Android veldig lenge, og tidligere var det et stort problem at android-telefoner ble utdaterte veldig raskt. Det forrige telefonen min, en Sony, mottok lenge oppdateringer, men den stoppet vel på Android 6. Telefonen fungerte dog helt fint i 4 år, helt til skjermen begynte å løsne nå nylig og jeg fant ut at det var på tide å oppgradere. Den hadde jo bare 16GB lagring internt, og det ble for knapt. Apple har jo også stoppet oppdateringer til eldre enheter, så dette er ikke bare et Android-problem.

Gikk for en ny Samsung med Android 8, og wow det har skjedd ting! Så utrolig jevnt og mange nyttige funksjoner og alt er bare fryd og gammen her i huset.

Ikke døm Android nedenom og hjem fordi det var litt dårlige greier i starten. Det har skjedd mye! Ikke bare fungerer den bra ut av esken, men mulighetene for å tilpasse varslinger for hver enkelt app rygger i ring rundt hva jeg har sett på IOS.
    (Jeg bruker iPad, liker det best på nettbrett)

kaijoar, DanH, Avixlo and 1 other person like this.
  14. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,988
    Bonuspoeng:
    293
    Men med betydelig mindre rettigheter ift reklamasjoner som vi som handler privat har.

15. holmen

Likes mottatt:
    64,801
    Bonuspoeng:
    293
    De er det som er saken, jeg vet ikke hva du diskuterer? ;)

16. haakonks

Likes mottatt:
    10,470
    Bonuspoeng:
    183
    Mellom oss, så er det ikke noe galt med Android. Bruker selv et Nexus 10 nettbrett enda og Android TV (Nvidia Shield) begge systemene har sine styrker og svakheter.

Denne "diskusjonen" var bare et svar/trolling på en litt flåsete kommentar om iPhone før i denne tråden... :D

Avixlo liker dette
  17. haakonks

Likes mottatt:
    10,470
    Bonuspoeng:
    183
    Så du er enig i at det finnes både iPhone og Android-eiere som bytter telefonene sine hvert år altså? :)

18. holmen

Likes mottatt:
    64,801
    Bonuspoeng:
    293
    Det gjør det helt sikkert.

Men min påstand er fortsatt at iPhone-brukere oftere bytter til ny telefon.

Avixlo liker dette
  19. Spurs

Spurs Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Ikke for å klage, men nå er vel tråden litt off topic? Det finnes jo en million steder å diskutere hvilken telefon man vil ha fra før?

20. haakonks

Likes mottatt:
    10,470
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er "Lounge" delen av forumet, her hander det ofte at ting blir litt "off-topic".

SAJblue, DanH and holmen like this.

Del denne siden