https://www.dn.no/nyheter/2018/04/12/1126/Luftfart/british-airways-eier-vurderer-bud-pa-norwegian British Airways-eieren IAG vurdere å legge inn et bud på selskapet som kan verdsette selskapet til 3 milliarder dollar, rundt 23 milliarder kroner. IAG har nå bekreftet nyheten. Kan virke som at oppkjøpsbølgen styrelederen til SAS snakket om i går har begynt allerede. Blir spennende å se hvordan et evt. oppkjøp vil påvirke produktet Norwegian tilbyr, eller om de kun ønsker å overta eierskapet og gjøre minimale endringer i selskapet.
Skjønner godt at IAG snuser på Norwegian. Det vil gi dem et voldsomt løft i tradisjonelt *A land. Fra Iberia sitt perspektiv er nok satsingen i Sør Amerika veldig interessant. Jo, jeg ser mye god synergi her. Det er jo ikke annet enn smått morsomt at dette skjer et par dager etter at påtroppende styreleder for SAS antyder at det blir konsolidering og at de kan bli kjøpt opp. Som andre har påpekt, for oss som kunder er konsolideringer aldri et gode. Med færre tilbydere blir det mindre konkurranse. Men det er klart at når SAS og Norwegian er på hver sin allianse, så burde det sikre konkurranse på pris. Egentlig mer opptatt av hva ansatte i BA tenker om dette, Norwegian er langt fra så store som BA, men de har kjøttvekt og kommer inn med en sparefilosofi som kanskje ikke strømmer helt bra med det klassiske national carrier. Ser for meg at Norwegian overtar kortruter f.eks.
NAS selger nok ikke til den prisen som er forespeilet i media i øyeblikket. Jeg tror prisen må dobles før det kan bli ordentlig interresant for hovedaksjonærene. Og en dobling er vel urealistisk en så lenge.. Uansett så er jo oppkjøpsinterressen et stort løft for Norwegian i markedet.
Eg er nok stygt redd for at HVIS dette skulle skje, så vil Norwegian aldri bli fullt innlemma i BA/OW-systemet. Det vil nok bli videreført som eit lavkostselskap..
Med tanke på at Norwegian har bygd en brukbart sterk merkevare kan det vel heller tenkes at man flytter noen av de mindre lavkostsatsingene inn under de. F.eks. Level vil være litt overflødig da.
Ja, det var eigentleg det eg meinte. At Norwegian vil bli videreført i dagens drakt, og ikkje innlemma i BA/OW. I beste fall vil ein kunne opptjene Avios, men det vil slå beina under Norwegian Rewards som visstnok er relativt velfungerande?
Det er nok mest trolig at Norwegian vil inngå lavpriskonseptet til eieren. Det hadde jo vært kanon om det ble fullverdig medlem av One world. Tenk så herlig å kunne kjøpe en 400 kroners billett til Berlin samtidig som en som status kunde kunne nyttet seg av Oslo Loungen som jeg selv mener er den beste på Gardemoen. Har selv vært med på en del langturer med Norwegian hvor servicen ved kanseleringer har vært elendig. For oss forbrukere må den store gleden være at det vil bli langt enklere å får ordnet en alternativ flyvning med et annet medlem i One World dersom kanselering skulle oppstå. Det blir veldig spennende å følge hva dette ender med. Det skrives jo også en del i dag om at andre aktører som eks ryanair kan komme på banen.
I forhold til dystre spådommer om en nærliggende konkurs må det vel være en styrke at en stor aktør som iag viser interesse?
Da kan jeg også takke Norwegian for mye gratis flyvning fremover. Var så heldig å kjøpe meg inn med 2500 aksjer for 3 uker siden. Alt er nå solgt, uheldigvis ikke på toppnotering på 289, men med nesten 100 kr pr. aksje i gevinst så er det jammen noen kroner alikevel. Får håper IAG fortsatt er interessert om 6 mnd, slik at man kan komme seg inn igjen på under 215 før juni.
Hvis du var aksjonær 22.03 og ikke var invitet med på emisjon for utvanningen av kursen i mars, så har du rett til å kjøpe aksjer til 150,- ish kroner stykket nå i mai. Det kan jo være en idè