DN: IAG vurderer bud på Norwegian

Tråd i 'Norwegian Reward' startet av wilco, 12. april 2018.

  1. wilco

    wilco Medlem

    Innlegg:
    244
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    https://www.dn.no/nyheter/2018/04/12/1126/Luftfart/british-airways-eier-vurderer-bud-pa-norwegian

    British Airways-eieren IAG vurdere å legge inn et bud på selskapet som kan verdsette selskapet til 3 milliarder dollar, rundt 23 milliarder kroner. IAG har nå bekreftet nyheten.

    Kan virke som at oppkjøpsbølgen styrelederen til SAS snakket om i går har begynt allerede. Blir spennende å se hvordan et evt. oppkjøp vil påvirke produktet Norwegian tilbyr, eller om de kun ønsker å overta eierskapet og gjøre minimale endringer i selskapet.
     
    Last edited: 12. april 2018
    Chrisbgg liker dette
  2. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,612
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Avios opptjening på DY?

    C
     
    pgaa, Kaffen, Chrisljo and 2 others like this.
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Plutselig får BA veldig mange nye gullkunder i Norge... :)
     
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,689
    Likes mottatt:
    32,574
    Bonuspoeng:
    293
    Skjønner godt at IAG snuser på Norwegian. Det vil gi dem et voldsomt løft i tradisjonelt *A land. Fra Iberia sitt perspektiv er nok satsingen i Sør Amerika veldig interessant. Jo, jeg ser mye god synergi her.

    Det er jo ikke annet enn smått morsomt at dette skjer et par dager etter at påtroppende styreleder for SAS antyder at det blir konsolidering og at de kan bli kjøpt opp.

    Som andre har påpekt, for oss som kunder er konsolideringer aldri et gode. Med færre tilbydere blir det mindre konkurranse. Men det er klart at når SAS og Norwegian er på hver sin allianse, så burde det sikre konkurranse på pris.

    Egentlig mer opptatt av hva ansatte i BA tenker om dette, Norwegian er langt fra så store som BA, men de har kjøttvekt og kommer inn med en sparefilosofi som kanskje ikke strømmer helt bra med det klassiske national carrier. Ser for meg at Norwegian overtar kortruter f.eks.
     
    Kristian and Eddie47 like this.
  5. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    544
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Norwegian inn i OneWorld hadde vært interessant sett fra et bonusjeger-perspektiv :)
     
    pgaa, BendikHa, Kaffen and 1 other person like this.
  6. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,328
    Likes mottatt:
    10,163
    Bonuspoeng:
    183
    Tviler på at det ville skjedd. Ville nok blitt integrert på samme måte som Level og Vueling.
     
  7. Cowarse

    Cowarse Nytt Medlem

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    47
    Bonuspoeng:
    18
    NAS selger nok ikke til den prisen som er forespeilet i media i øyeblikket. Jeg tror prisen må dobles før det kan bli ordentlig interresant for hovedaksjonærene. Og en dobling er vel urealistisk en så lenge..

    Uansett så er jo oppkjøpsinterressen et stort løft for Norwegian i markedet.
     
  8. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Eg er nok stygt redd for at HVIS dette skulle skje, så vil Norwegian aldri bli fullt innlemma i BA/OW-systemet. Det vil nok bli videreført som eit lavkostselskap..
     
  9. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Med tanke på at Norwegian har bygd en brukbart sterk merkevare kan det vel heller tenkes at man flytter noen av de mindre lavkostsatsingene inn under de. F.eks. Level vil være litt overflødig da.
     
  10. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, det var eigentleg det eg meinte. At Norwegian vil bli videreført i dagens drakt, og ikkje innlemma i BA/OW. I beste fall vil ein kunne opptjene Avios, men det vil slå beina under Norwegian Rewards som visstnok er relativt velfungerande?
     
  11. phileas

    phileas «Thanks upgrade»

    Innlegg:
    647
    Likes mottatt:
    2,944
    Bonuspoeng:
    93
    Det er nok mest trolig at Norwegian vil inngå lavpriskonseptet til eieren. Det hadde jo vært kanon om det ble fullverdig medlem av One world. Tenk så herlig å kunne kjøpe en 400 kroners billett til Berlin samtidig som en som status kunde kunne nyttet seg av Oslo Loungen som jeg selv mener er den beste på Gardemoen. Har selv vært med på en del langturer med Norwegian hvor servicen ved kanseleringer har vært elendig. For oss forbrukere må den store gleden være at det vil bli langt enklere å får ordnet en alternativ flyvning med et annet medlem i One World dersom kanselering skulle oppstå. Det blir veldig spennende å følge hva dette ender med. Det skrives jo også en del i dag om at andre aktører som eks ryanair kan komme på banen.
     
  12. LaJa

    LaJa Medlem

    Innlegg:
    91
    Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    18
    I forhold til dystre spådommer om en nærliggende konkurs må det vel være en styrke at en stor aktør som iag viser interesse?
     
  13. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,185
    Likes mottatt:
    869,725
    Bonuspoeng:
    293
    Kult ..
    Jeg har aksjer i NAS..
    Grei gevinst i dag
     
    RoadKing and KRS like this.
  14. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Hva solgte du for?
     
  15. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,185
    Likes mottatt:
    869,725
    Bonuspoeng:
    293
    Har da ikke solgt
     
  16. shu

    shu Medlem

    Innlegg:
    86
    Likes mottatt:
    145
    Bonuspoeng:
    33
    Men da er det vel ingen gevinst :)

    - S
     
    Spurs, tommy777, wilco and 4 others like this.
  17. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    722
    Likes mottatt:
    3,789
    Bonuspoeng:
    93
    Eg og; nesten tilbake der jeg begynte :)
     
    emhb, CrotchRocket and jgroneng like this.
  18. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det heter da teknisk sett en urealisert gevinst.. :)
     
  19. Klokkesamler

    Klokkesamler Senior Medlem

    Innlegg:
    501
    Likes mottatt:
    457
    Bonuspoeng:
    63
    Da kan jeg også takke Norwegian for mye gratis flyvning fremover. Var så heldig å kjøpe meg inn med 2500 aksjer for 3 uker siden. Alt er nå solgt, uheldigvis ikke på toppnotering på 289, men med nesten 100 kr pr. aksje i gevinst så er det jammen noen kroner alikevel.

    Får håper IAG fortsatt er interessert om 6 mnd, slik at man kan komme seg inn igjen på under 215 før juni.
     
  20. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,269
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du var aksjonær 22.03 og ikke var invitet med på emisjon for utvanningen av kursen i mars, så har du rett til å kjøpe aksjer til 150,- ish kroner stykket nå i mai. Det kan jo være en idè :)
     

Del denne siden