DnB MC vs Shell MC

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Victor, 14. mars 2018.

Tags:
  1. Victor

Victor Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Er ny her. Beklager derfor om jeg burde funnet et annet sted å poste dette.

Har i et par år nå vært storbruker av Shell MC for å spare Trumf med tanke om å kjøpe eurobonus for pengene. Resultatet blir at man ofte bruker trumfpengene på andre ting isteden. Har derfor vurdert å istedenfor oppdatere DnB MC til Eurobonus for kr 49 pr mnd.

Har regnet på det og forstår nesten ikke hvordan svaret kan være riktig. Det viser seg at jeg får faktisk mer eurobonus poeng ved å bruke DnB's løsning til kr 49 pr mnd, fremfor Shell sin gratis løsning. (om jeg kjøper eurobonus for hele beløpet gjennom Trumf sin løsning) Se regneeksempler og korriger meg om det er noe feil. Deler på 100 pga. det er oppgitt 15 per hundrelapp hos DnB og 13,89 per hundrelapp hos Shell.

Første eksempel:
    6 måneders periode.
    Shell MC
    Brukt krone 50500
    Delt på 100 = 505 x 13,89 = 7014 Eurobonus poeng. Vet at man ikke kan kjøpe komma, se bort fra det
    DnB MC
    Brukt krone 50500
    Minus krone 294 (Kost 49x6)
    Delt på 100 = 502 x 15 = 7530 Eurobonus poeng.

Altså: Selv om DnB koster 49 pr måned, hadde jeg hatt 516 Eurobonuspoeng flere i siste 6 måneders periode.

Andre eksempel:
    1 måned.
    Shell MC
    Brukt krone 5000
    Delt på 100 = 50 x 13,89 = 694 Eurobonuspoeng.
    DnB MC
    Brukt krone 5000
    Minus krone 49 (Kost)
    Delt på 100 = 49,51 x 15 = 742 Eurobonuspoeng.

Er det noe jeg gjør feil i å regne på denne måten?

2. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Ta med i regnestykket at ved bruk av Shell får du varer for hele summen mens ved bruk av DNB MC ikke får varer for de 49,- i mnd.

3. AndreAa

AndreAa Medlem

Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    516 poeng for 300kr er vel ikke akkurat ett røverkjøp? Men bruker du over 50500kr på 6mnd vil jo differansen bli større.

Den største fordelen med Shell MC for meg er at du kan bruke det på Payr så mye du vil (opp til Payrs maksgrense)

4. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg sverger egentlig til begge, selv om de vel både har sine fordeler.

Shell MC har de klare fordelene at 1) Det er gratis og 2) Trumf går ikke ut på dato. Hvis man passer på å overføre ved kampanje, får man vel også ca. 14,5 EB-poeng/100 kr, som bare er 0,5 poeng mindre enn hos DNB MC.

DNB MC har fortrinnsvis den fordelen at det titt og ofte gis såkalte supertilbud (f.eks 30 % på hele butikken hos XXL eller daværende Lefdal), som kan gi gode kjøp og lett innsparing av de ca. 600 kr. kortet koster pr. år. Inntjeningen på 15 EB/100 kr. er også akseptabel, i alle fall så lenge man ikke kan bruke Amex alle steder.

5. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Det er jo mulig å aktivere EB på kortet kun den/de måneder det er gode Supertilbud som en ønsker å benytte seg av =)

Scandipendler liker dette
  6. mariusbb

mariusbb Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Er vel som regel sånn det er i livet ;)
    Forenkling av regnestykket ditt er jo at med Shell får du 13,89 eurobonuspoeng pr. 100-lapp, mot 15 hos DnB. Så er spørsmålet om du synes differansen er verdt 49 kr. pr. måned :)

7. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg mener man må snu hele regnestykket på hodet.

La oss ta utgangspunkt i verdien av disse 49 kr, hvor mange poeng kan man kjøpe for disse ?
    1000 poeng koster 25 €, vi kan for enkelhetsskyld regne dette om til nok med kurs 10nok/€ da det påløper noen gebyrer ved kjøp i annen valuta etc.
    Da får vi en nok-pris på 25 øre per poeng.
    Koster det da 49 kr vil dette tilsvare kjøp av 196 poeng.

Deretter finner man ut hvor er cut-off for 196 poeng mellom 13.89 og 15 per 100kr.
    Et kjapt regnestykke gir oss svaret; 17657,66 kr per måned.
    Tar vi i tillegg med i betraktningen at du ikke trenger poeng med en gang, men kan vente til det er ekstrapoeng ved overføring så får du 14.49 per hundre istedenfor 13.89.
    I det tilfellet trenger du en månedsomsetning på 38431,37 før det er gunstig å bruke DNB sitt kort.

Om du derimot setter inn DNB Saga til 99,- som gir 20/100 så vil det se veldig anderledes ut.
    Da trenger man å hente inn 396 poeng per måned og cut-off på omsetning per måned blir da 7186,94 kr sett mot trumf sin kampanjeoverføring og 6481,18kr ved normal overføring.

Konklusjonen er vel kort og godt at det er fullstendig unødvendig å bruke 49kr måneden på DNB sin tjeneste.

Victor and Xflipper like this.
  8. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Er det slik at hvis du bruker Shell Mastercard i f. eks Kiwi så får man 1% Trumf? Er det lov å bruke Trumf plastikk kortet før man betaler med Shell Mastercard slik at vi får 2% Trumf bonus? Eller får man kun 1% Trumf bonus på dette?

Jeg har DNB saga MC med Eurobonus og bruker først Trumf plastikk kortet for å få 1% og i tillegg får jeg da 20 poeng per 100 kr.

På bensinstasjoner så er det enda bedre med 4% rabatt for selve MC kortet og 20 poeng per 100. I tillegg får jeg da 30 øre i Trumf bonus. Betaler du med Shell MC mister du jo rabatten på bensin? Får du 1% Trumf bonus + 40 øre per liter når du betaler drivstoff med Shell MC eller kun de 40 ørene?

Chrisbgg liker dette
  9. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Riktig.
    Du får trumf direkte ved bruk av plastkortet og så får du trumf på toppen på totalomsetningen på mastercardet.

10. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Ok, så siden Shell MC da gir 2% Trumf poeng ved kjøp i f. eks Kiwi så ligger fordelen med DNB MC at jeg får 4% rabatt på drivstoff. Dette utgjør for min del mere enn de 99 jeg betaler i måneden for Eurobonus. Men ser poenget ditt:)

11. morradi

morradi Senior Medlem

Likes mottatt:
    675
    Bonuspoeng:
    93
    13,89 er uansett snart historie. På tide å oppdagere regnearket...;)

12. DanH

DanH Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,993
    Bonuspoeng:
    113
    13,89 har faktisk vært historie ganske lenge allerede, de endret fra 13,89 til 13,88 for mange måneder siden (kanskje et år eller noe?) :cool:

13. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,005
    Bonuspoeng:
    113
    Dagens post, en devaluering er en devaluering uansett størrelse :)

DanH liker dette

Del denne siden