DnB Private Banking

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Klokkesamler, 04. juni 2018.

  1. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,348
    Likes mottatt:
    3,446
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis jeg har skjøtn det riktig, så er det 3000 mer i gebyr for noen få ekstra fordeler. Pluss 3 millioner investert gjennom DNB, hvor rådgiver gjerne pusher noen dyrere verdipapirer enn indeksfond.

    Litt usikker på hvor attraktivt det er.
     
  2. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,409
    Likes mottatt:
    3,805
    Bonuspoeng:
    113
    Her i Trondheim har dem av og til noe arrangementer, lunsjmøter og lignende. Ikke noe særlig (for litt brødmat og kafe må man nok ikke skaffe 3MNOK i formue hos DnB), men jeg vil regne med at noen verdsetter nettverksmulighetene. Derfor tror jeg heller ikke at DnB er særlig fleksibel med formueskravene.
     
  3. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,193
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du bare har 3 mill så plager ikke rådgivere deg, men du er først i køen hos kundeservice hvis det trengs, kan være praktisk. Men PB eller Saga+ som det strengt er var adskillig mer attraktivt når man fikk 25ebp/100 og det var gratis.
     
    Cumulus and Adrian E like this.
  4. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,377
    Likes mottatt:
    5,491
    Bonuspoeng:
    183
    Får en del slike her også, men er bare saga og bedriftskunde. Tror ikke det er en PB feature altså.
     
  5. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,423
    Likes mottatt:
    4,322
    Bonuspoeng:
    113
    Har du nedbetalt bolig? Ta opp rammelån. Da er du kanskje nærme 3 millioner.

    Ikke at jeg skal komme med investeringsråd, men jeg tok ut rammelån og puttet det i DNB teknologi. Det har vist seg, FOR MEG, å gi en bra avkastning.
     
  6. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,276
    Likes mottatt:
    4,607
    Bonuspoeng:
    113
    Spørsmål til de økonomisk utviklede fra en stakkars ingeniør:
    Hva går man egentlig glipp av med å investere pengene i Söderberg eller lignende, og så heller bruke litt av avkastningen til Amex kort for poengsamling og loungetilgang?
    Er det i det hele tatt noen økonomisk fordel med å legge alle eggene i DNB-kurven?
     
    Eddie47 liker dette
  7. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,084
    Likes mottatt:
    1,647
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg foretrekker indexfond fremfor aktiv forvaltning med høyere kostnader. Dersom man velger indexfond har det liten betydning om man velger dnb sine vs andres. Poenget er at indexfond skal gjenspeile nettopp indexen. Personlig har jeg dnb global index hvor pengene da plasseres på tvers av geografier og bransjer. Historisk gir dette 7-8% avkastning.

    Jeg har lån og lønnsinngang i Nordea basert på Econamedlemskap. Fond og pensjon i DNB og Saga kundeprogram.
     
    phileas and kiev like this.
  8. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    402
    Likes mottatt:
    535
    Bonuspoeng:
    93
    Helt enig i strategien om indeksfond, men litt uenig i akkurat
    Det er jo nettopp det at indeksfond er like på tvers av leverandører som gjør det viktig å velge den som har best pris. Altså lavest forvaltningsgebyr og plattformkostnad. På denne måten kan du istedenfor å gi disse pengene til plattformen, investere de selv, og få renters rente effekt på disse også. Mer kapital som arbeider for deg, istedenfor noen andre :)
     
  9. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,084
    Likes mottatt:
    1,647
    Bonuspoeng:
    113
    Har fond i dnb for å beholde sagaprogrammet. Kunne sikkert fått det noe rimeligere et annet sted. Mitt inntrykk er at indexfond er så rimelig at det ikke er snakk om mange kronene i diff. La oss si man har 1m plassert. Hvor mye vil man spare ved å flytte fra dnb til en rimelig aktør? Tenkte hvis du allerede hadde gjort researchen. Kan google selv også.
     
  10. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    402
    Likes mottatt:
    535
    Bonuspoeng:
    93
    DNB har greie priser de altså, spesielt på de store indeksfondene, men forskjellene kan være større andre steder, så man bør være litt bevisst på det.

    EDIT - NB! Den totale kostnaden hos DNB er 0,20 % - jeg hadde sett feil på oversikten. Ta resten av regnestykket som et eksempel på hva hvor lite som 0,1% i forskjell kan ha av betydning.

    Global Indeks A hos DNB:
    Årlig kostnad 0,20 %
    Plattformhonorar: 0,10 %

    Total årlig kostnad, 0,30 % - ved investert 1M = 3000 kr i året

    Nordnet Global Indeks NOK hos Nordnet:
    Total pris: 0,19 %

    Totalt årlig kostnad, 0,19 % ved investert 1M = 1900 kr i året


    Her får man altså ganske nøyaktig samme produkt til en lavere pris. Så er det heller ikke så lett som å si "det er jo bare 1100 kr ekstra i året", da det er penger du rett og slett ikke får investert eller hatt i markedet. Du kan "utligne" det ved å investere 1100 kr ekstra i året, men det gjør man jo ikke.

    Screenshot 2024-02-05 at 07.37.44.png

    Slang sammen en kjapp sammenligning i Sheets; i ytterste konsekvens ved investering i 50 år med en slik forskjell i pris vil du gå glipp av 1.3M.

    Og dette var antagelig en av de laveste prisforskjellene jeg tilfeldigvis valgte å sammenligne med :)

    (Tar forebehold om feil, jeg er ikke økonom, men håper at eksempelet er illustrerende uansett)
     
    Last edited: 05. febr 2024
    Elmo and petrate like this.
  11. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,262
    Likes mottatt:
    6,342
    Bonuspoeng:
    183
    Nordnet Global Indeks NOK og DNB Global Indeks kan ikke sammenlignes direkte, da Nordnet følger et noe smalere utvalg (ESG) fra MSCI Global Index.

    https://www.dnb.no/sparing/fond/dnb-global-indeks

    https://www.nordnet.no/market/funds/17334521-nordnet-global-indeks
     
  12. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,463
    Likes mottatt:
    25,103
    Bonuspoeng:
    183
    Regnestykket ditt er feil.
    Dnb Global Indeks har totalpris 0,20%
    Putter man 10 Mill inn i Global indeks, blir det 0.19%
    I tillegg har vel Dnb lik pris som hos KLP?
    upload_2024-2-5_8-12-46.png
     
  13. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,685
    Likes mottatt:
    872,245
    Bonuspoeng:
    293
    Du verden ..
    Jeg vet at jeg burde burde sjekke kostnadene for ulike fond, men latskapen lever godt hos meg.
    Flytter i blant noe kroner fra fond til fond og mesteparten ender ofte opp i DNB Teknologi A hvor avkastningen dekker de fleste av mine reisebehov.
     
  14. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    402
    Likes mottatt:
    535
    Bonuspoeng:
    93
    Se der ja, haha - nettleseren hos meg kutter av den øverste delen av kolonne-titlene hos DNB, så jeg kunne ikke se "herav" før "plattform-honorar" :p

    Uansett er eksempelet ment for illustrasjon av betydningen av bare 0.1% forskjell i pris, og jeg innledet med at DNB har greie priser på sine indeksfond. Kan redigere eksempelet dersom det blir for misvisende slik det står nå?

    Det er for eksempel mer å spare på å bytte fra DNB Teknologi som koster 1,17% til et indeksfond eller ETF som tracker NASDAQ100 eller referanseindeksen til DNB Teknologi (MSCI World Communication Services & Information Technology Index (RIN)) som har gjort det bedre, og man kan finne til avgifter rundt 0,22-0,40%
     
  15. HenrikE-G

    HenrikE-G Aktivt Medlem

    Innlegg:
    353
    Likes mottatt:
    216
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har SAGA Platinum og der er også helårs reiseforsikring inkludert, uten at reisen må være betalt med SAGA Platinum-kortet.
     
  16. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    402
    Likes mottatt:
    535
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er klar over dette, men det er en helt annen diskusjon. Innlegget mitt var også bare ment som et eksempel for å illustrere viktigheten av prisforskjeller på fond, jeg kunne funnet to helt identiske indeksfond. Det er jo til og med en prisforskjell på nøyaktig samme fond, avhengig av hvilken leverandør du kjøper den hos.
     
    trygveat liker dette
  17. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    966
    Likes mottatt:
    762
    Bonuspoeng:
    93
    Må medgi at jeg faktisk aldri har hørt om SAGA Platinum, men ut fra hva du forteller høres det ut som "PB uten PB-gebyr". Er det også 8 LoungeKey-klipp der? Og er det mulig å bytte fra PB til SAGA Platinum, eller er det et avviklet konsept som bare er videreført for eksisterende kunder?
     
  18. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,193
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke for nye kunder, kun basic reiseforsikring (ikke best eller hva det here nå) og lounge klipp kun hvis du har Eurobonus opptjening - og da 4 som for Saga.
     
  19. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    193
    Likes mottatt:
    698
    Bonuspoeng:
    93
    Enig at aktiv forvaltning koster mer enn det smaker, men en av grunnene til å velge indeksfond på de norske plattformene er at du da ofte kan kjøpe valutasikrede varianter av fondene. For tiden er NOK svært svak, så det er en potensiell ulempe å kjøpe et fond eller ETF med euro/dollar dersom krona etterhvert begynner å styrke seg. En evt gevinst blir da i verste fall oppspist av valutatapet
     
  20. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,276
    Likes mottatt:
    4,607
    Bonuspoeng:
    113
    Som sagt er jeg bare en enkel siving uten økonomikunnskaper og derfor har jeg stolt på rådene jeg har fått av ekspertisen rundt meg. Kommentarene i denne tråden har ført til litt angst: Har jeg ødslet bort pengene til blåruss med pen dress og slett moral?
    Måtte derfor sjekke og lese meg opp på saken, og her kommer det jeg har lært:
    Det finnes VELDIG grovt sett tre investeringsvarianter hvis man har noen kroner til overs etter å ha investert ihht. klokkertråden champagnetråden, mileage run-tråden og andre må-ha-tråder:
    1. Indeksfond som er «selvforvaltende» da de følger et gitt marked
    2. Aktivt forvaltede fond hvor det sitter noen smarte folk som prøver å slå markedet
    3. Formuesforvaltning hvor det sitter noen enda smartere folk som plukker de beste fondene med de beste betingelsene til minst risiko. (Dette er deres egen reklame…)
    Normalt er ganske riktig indeksfond (1) den beste løsningen, men man skal likevel følge med litt da balansen mellom land og sektorer varierer ganske mye. Man kan selvfølgelig spre denne risikoen over hele fjøla, men da mister man også mye av oppturene fra enkeltsektorene.
    Forvaltede fond er for spesielt interesserte. Her skal man virkelig plukke sine forvaltere med omhu for ikke å gå i minus. Nesten like stor risiko som enkeltaksjer, og vi vet jo hvor lite Sindre klarte å få til selv med høy trading og inside information :rolleyes:
    Den tredje kategorien har ikke egne fond, men sitter som et mellomledd og plukker forvaltere i sektorer og områder med potensiale. Dette koster selvfølgelig ekstra, så de bør være flinke og gjøre gode deals for å kompensere for den ekstra kostnaden. Men det viktigste er at noen med egeninteresse passer på pengene, da de lever av provisjon av gevinst.
    Jeg har valgt å gå for tredje kategori. Det har så langt gjort det mye bedre enn indeksfond global. Og så har de infolunsjer, personlig skatterådgiving, julelunsjer, advokattjenester, golfrunder med middag, individuell pensjonsrådgiving og andre events som går langt utenpå det Amex tilbyr i bartebyen.

    … og jeg har ikke så mye penger investert, ligger vel i størrelsesorden kravet til DNB private banking. Bare for å bringe oss haltende tilbake til tråden igjen …
     
    Eddie47, paron, phileas and 4 others like this.

Del denne siden