17. Oppsummering Takk for alle likes og hyggelige kommentarer! Hvis jeg skal oppsummere turen med ett ord må det bli «fantastisk»! Turen startet og ble avsluttet med deilige flyturer med Qatar, et flott opphold i Doha, og fine dager i Sydney, på kjøretur langs sør-østkysten av Australia og Melbourne. Naturen var imponerende, folkene vi møtte utrolig hyggelige og vœret stort sett strålende! I ettertid kan det nok erkjennes at vi gjerne kunne hatt noen dager til på Road Trip slik at vi kunne dratt til Phillip Island og/eller vœrt en dag ekstra i Jervis Bay, hvor jeg utvilsomt kan reise til igjen! Turen ga i det hele mersmak og jeg gleder meg til å dra tilbake en gang i fremtiden. Av praktisk info kan det nevnes at Australia er et kontaktløst monetær samfunn og at det er mer unaturlig enn naturlig å bruke chip på kredittkortet ved betaling. Noen steder er imidlertid kontanter fortsatt nødvendig, slik som på buss ved betaling ombord. Ellers er google maps en god venn på tur i land hvor det er dyrt med telefontjenester/dårlig dekning. Her kan man laste ned kart i appen som kan brukes uten å være koblet til nett. Wifi er jevnt over dårlig, med noen få unntak for enkelte hoteller og kafeer. Prisnivået er noe lavere enn i Norge; mat og drivstoff er særlig rimelig, mens alkohol har tilnærmet norske priser. Å kjøre i Australia gikk fint, men veistandarden er svært varrierende og australienerene liker å ligge tett oppi rompa på hverandre på motorveien. Fartsgrensene håndheves strengt, så de gjelder det å følge! Hva gjelder poengopptjening ga flyturen 600 Tier Points hos BA og 26276 Avios. På turen ned ble jeg med det Bronze, mens jeg på turen hjem ble Silver (selv om siste legget ikke er registrert enda ...) I tillegg ga flyturen med SAS noen tusen Eurobonuspoeng og vi tjente alle litt på ViaTrumf. Nå er det lenge til neste flytur, i alle fall hva gjelder langdistanse, jeg skal til Oslo på fredag ... Inntil neste gang, takk for følget!
Takk for flott reisebrev. VI reiser down under en gang pr år (familie; barnebarn; rømme fra vinteren osv), og har brukt SIA, bortsett fra en gang med Emirates. Emirates ga vi opp pga setene som ikke var 180 grader flatseng. Jeg har vurdert Qatar, men blir litt skuffet når de heller ikke har flatseng på alle langturene. Har du noen kommentar til setene på Airbussene til Qatar?
Takk for det! Jeg har kun flydd 787 og 777 med Qatar, men 787 har jo samme konfigurasjon og sete som A380: Jeg synes setet var veldig behagelig, det var greit med lagringsplass, ok plass til beina når setet var lagt helt ned, setet var bredt nok og langt nok for meg (180cm og ca 80 kg), så jeg hadde ikke nølt med å prøve! På A380 er det også bar ombord!
Qatar flyr 777-200 LR Doha - Auckland, og SeatGuru sier at de har flatseng (180 grader), mens Qatar selv sier at de har 167 graders recline. Hvem skal man stole på??
Ingen selskap som skryer på seg dårligere stoler enn de har.. SeatGuru er nok greit som oppsalgsverk, men er langt fra korrekt i mange tilfeller dessverre..
På 777 med gammel konfigurasjon blir ikke setene helt flate, de heller litt ned på bunnen, så Qatar har bok rett ...