Du er med og betaler når bonusjegeren flyr businessklasse

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av indahla, 30. nov 2019.

1. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    drsyk, Leon, Eddie47 and 1 other person like this.
  2. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Hysj, ikke la dem vite om oss! :confused::eek:

3. enokling

enokling Medlem

Likes mottatt:
    551
    Bonuspoeng:
    93
    For å få til denne over-tabloidifiserte saken måtte Carl Alfred virkelig ta litt ekstra i så den kunne spille på misunnelses-strengen (som i Norge er sterkere enn seksualdriften):

– Ville vi isolert sett hatt lavere hyllepriser på dagligvarer dersom betalingsformidling var gratis eller billigere enn det er i dag?

– I dag er det en lav andel kunder som betaler med kredittkort. Kostnadene er derfor relativt lave, svarer Gundersen, men bekrefter at høye kortkostnader kan få utslag i prisene.

Om vi levde i en fantasiverden hvor betalingsformidling plutselig ble gratis tenker jeg nok Norgesgruppen uansett hadde stukket den gevinsten i lommen, slik de gjør med profitten de sitter igjen med fordi de har opp til 15% lavere innkjøpspriser fra leverandørene enn sine konkurrenter, til tross for å ha bare marginalt lavere priser ut til kunden.

Fundamentalt sett er det to problem som løses gjennom bonusprogrammene - fylle tomme flyseter og markedsføre diverse produkter/tjenester. Det lar noen av oss se og oppleve verden og andre kulturer i bytte mot å frivillig oppsøke bonuspoeng-tilbydernes produkter, i stedet for å ufrivillig pådyttes enda flere selgere, herunder Aftenpostens, i bybildet, flere annonser og betalingsmurer på nett, og flere hjernedøde reklamepauser på tv.

Carl Alfred er jo ellers kjent for å "avsløre" at politikere hadde brutt regelverk og skattelov ved å bruke Stortingets bonuspoeng i privat sammenheng (noe som journalistene som reiser sammen med dem sikkert ikke gjør), og hvordan politikere brukte mer av statens penger på fest og moro (journalister deltar selvsagt aldri på noen av disse festene) enn det offentlig ansatte (dvs sykepleiere, og ikke oljefondets forvaltere) hadde anledning til - så jeg tenker han nå som han har tatt bilde av føttene sine i et førsteklassesete, ikke er happy før vi alle må betale full inntektsskatt på både Trumf og Eurobonus...

Last edited: 30. nov 2019
    drsyk, TommyL, sutenai and 4 others like this.
  4. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Newsflash! Hvis butikkene hadde avskaffet sine egne lojalitetsprogrammer (trumf, Æ, coop, osv) kunne alle fått lavere priser.

Jeg var lenge motstander av trumfkort og dens like av prinsipp. Men siden jeg ikke vant fram og de fortsatte å tilby slike program skiftet jeg side. Nå er målet å melke ut alt jeg kan av det. MUAHAHAHA

drsyk, Eddie47, anders8 and 5 others like this.
  5. AB69

AB69 Medlem

Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Du er med og betaler Carl Alfreds lønn, siden arbeidsgiveren hans ikke er i stand til å tjene penger på jobben han gjør...

drsyk, TommyL, RescueMe and 1 other person like this.
  6. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Hadde samme tanke gang som deg, var også for endel år siden motstander av hele bonus opplegget, og nektet å ta del i det. Men så forstod jeg raskt at dette aldri kommer til å gå bort, og bare bli større og større.
    Så nå melker jeg det for alt det er verdt, og alle mulige måter jeg kan utnytte kredittkort selskap på.
    De gjør ikke dette for å være snille, så da spiller jeg med samme kort, og tjener greit på det..... til nå.

7. ArthurDent

ArthurDent Veteran

Likes mottatt:
    5,931
    Bonuspoeng:
    183
    Artikkelen underslår vel et vesentlig poeng: Bonussankerne må tross alt først og fremst skaffe seg kick-back poengene vha EGET forbruk.

drsyk, sutenai, Eddie47 and 1 other person like this.
  8. sovehue

sovehue Medlem

Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    Ja vi er heldige som har bodd i en fantasiverden hvor betaling med BankAxept har vært tilnærmet gratis for både forbruker og brukersted.

9. anders8

anders8 Medlem

Likes mottatt:
    353
    Bonuspoeng:
    63
    Prinsipielt er det jo trist at flere og flere kun bruker de tungvinte og dyre løsningene til Visa/MasterCard/amex istedenfor bankaxcept som er overlegen på alle mulige måter, men jeg har heller ikke brukt sistnevnte på årevis. Besparelsen havner jo utelukkende i lomma på butikken, mens kostnaden blir dekket av butikken og profitten fordelt mellom amerikanske kortselskaper, banker, flyselskap og, viktigst for egen del, meg.

10. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,888
    Bonuspoeng:
    293
    Joda, vi forbruker selv. Men når brukerstedet dekker kortgebyret blir kostnaden spredd på alle som handler der, enten de betaler med cc, bankkort eller cash. Det er dessuten rimelig å anta at enkeltbillettene som bookes for eb poeng antagelig ikke er et overskuddsforetagende, men fordi det er millioner av poeng der ute som ikke brukes, forfaller, whatnot, så kan selskapene tillate seg å subsidiere disse (iallefall enn så lenge), dermed også er det mange som er med å betaler for de få.

drsyk and Eddie47 like this.
  11. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,444
    Bonuspoeng:
    93
    Neste sjokkerende saker fra de gravende "journalister";

- Forretningsreisende betaler for din billige Londontur
    - Sjokkavsløring! Flyselskapene kan ikke selge alle flybillettene til 199kr, da vil de tape penger
    - Den billige rødvinen fra taxfreebutikken betaler for flyplassen i Stokkmarknes

Min spådom er at om 10-20 år vil journalister ha opparbeidet seg et kollektivt intellekt som gjør at de kanskje klarer å resonere seg fram til at om noen får noe gratis eller veldig billig så er det stor sannsynlighet for at noen andre betaler for det. Men jeg ville ikke veddet penger på det :p

drsyk, TommyL, Points4Fun and 2 others like this.

Del denne siden