EBD - Er det verdt det?!

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Darkcho, 12. nov 2014.

  1. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Litt betrakninger på vei hjem fra en tur med SAS til Tokyo her. Påvirkes av at jeg naturlignok er litt sliten og litt lei. Jeg og makker som er EBG diskuterte dette flere ganger på turen, både bort og tilbake. Sitter nå i loungen på Kastrup og venter på flyet hjem.

    Utreise starter fint med Pritag i Haugesund, hyggelig personale som kjenner meg igjen og ønsker en god tur videre, informerer om egne erfaringer fra Tokyo etc. Reisefølget var EBS ved kjøp av reisen, nå EBG. Det flottet IT systemet til Sas klarer selvsagt ikke oppdatere dette for han, uten at det er et større problem.

    Oslo, farlig trøtt etter en lang kveld med overtid kvelden før, selvsagt ikke ideelt før en skal ut å fly i 15-17 timer. Rett i loungen etter landing, ingen grøt/suppe denne dagen. Hører med personalet i loungen om hvor mange som er med på flyet fra CPH til TYO i dag. Tilnærmet smikkfult i eco, litt over halvparten i plus og 20 ledige i business. Ymter frempå om det er mulighet for en trøtt stakkars med en upgrade, men blir henvist til gate i Cph, fair enough.

    Flyet til CPH er fullbooket med et par på standby, ny setenummer tikker ut til meg og reisefølget, nå i Sas Plus. Første gang jeg noen sinne har blitt oppgradert av folk jeg ikke allerede kjenner i Sas på mine 300 flighter med de. Hyggelig overraskelse, spenningen stiger til om det også blir en upgrade på cph-tyo?!

    Servicedesken på cph gir tyverr ingen upgrades kan de informere om, uten poeng eller cash selvsagt. Men kan informere om smekkfull flight i sas go. Ingen nåde på gate heller, betal eller behold setet. Forsåvidt ikke urimelig det her, men med halvfull businesskabin og 2 mildt sagt flygende fans bak i stappfull eco er jo dette litt skuffende kontra andre lignende selskaper..

    Vel ombord er det en mildt sagt slitt 340 maskin med ikke fungerende IFS/AVOD som skal ta oss til Tyo. Takk gud for sovepiller... Maten var random, filmene starter som vanlig av seg selv uten noen form for pausing. 2 stk seter hang seg i umiddelbar nærhet fra der jeg satt.

    Hjemreisen er ca akkurat det samme, men med fungerende IFS. Tipper belegg på under 50% for flighten.
    Etter at sas har endret reisetidspunkt har jeg nå 3,5 timer på cph. Spør pent i lougen om å få bli med et av tidligere flyene til Oslo, de henviser til servicedesken (enda ingen positive opplevelser med den desken). Servicedesken har masse ledige seter, men kan nok ikke gi meg en tidliger avgang hjem, til tross for at jeg er diamant og det er de som har endret avreise fra tokyo med flere timer... Well played!

    Så da sitter jeg her i loungen og undrer litt på hvorfor jeg skal gidde fornye diamant kortet mitt neste år? Fordelene jeg får selv er jo en vits.. Gi bort fordeler til andre? Forlenge poengen som strømmer inn uansett?

    Sas bør seriøst få fingern ut her, forbedre for oss som reiser noe så latterlig som 100 flighter i året med dem. Sagt det før og sier det igjen: upgrade vouchers bør være et absolutt minimim på en status som innebærer dobbelt så mye flyvning som EBG.


    Hjertesukk fra en jetlagged og trøtt EBD Sas-fanboi på Kastrup.
     
    milehigh, SASDC8, Islending and 2 others like this.
  2. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    På denne turen har du en oppgraderingsrate på 25% da. Det er jo ikke så ille. Dersom Economy er smekkfull så trenger de ikke å oppgradere noen. Hadde Economy vært overbooket derimot hadde de måttet oppgradere noen, og da hadde vel du stilt først i køen vil jeg tro (dersom ingen andre oppgraderte med poeng/cash). Jeg har hatt diverse gullkort i flere år, og kan bare huske å ha blitt oppgradert pga status én gang (på Qantas med BA Gold).

    Jeg ville ha sett det an litt og sett om det danner seg et mønster gjennom dine neste reiser, før jeg ville ha konkludert.

    Jeg er helt enig i at det burde ha vært upgrade vouchers som Diamond.

    At du ikke kom med det tidligere flyet virker helt merkelig.
     
    milehigh and SASlovah4evah like this.
  3. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Klarer SAS´ IT-systemer å skille mellom EBG og EBD nå? Trodde det var først på nyåret at det skulle implementeres. I så fall fikk du en EBG-oppgradering, og dermed var EBD-statusen din irrelevant ;)

    Jeg synes det er helt greit at SAS ikke automatisk oppgraderer EBD kostnadsfritt. Ved overbooking bør derimot pipen få en annen lyd, men det er ikke urimelig at op-ups kommer bak Optiontown, points og cash i køen. Money talks!

    Upgrade vouchers burde imidlertid vært selvsagt for EBD. De uttalte EBD-fordelene er i grunnen ganske stusselige, så EBG holder i massevis etter mitt syn.
     
    milehigh liker dette
  4. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Er fordelene du får som Diamond vs. Gold verdt mer enn dobbelt med flygning? Svaret er nei, det er ikke verdt det, langt derifra. Der er alt for lite forskjell mellom de to nivåene og ingen fordeler som hadde fått meg til å fly mer med SAS. Det ligger en del i pipeline, men per i dag synes jeg ikke det er verdt det.

    Når det gjelder dette tilfellet spesielt synes jeg ikke at du kan forvente at SAS skal oppgradere deg eller andre Diamond gratis. Det finnes nok av måter å oppgradere en SAS flight på både med cash og poeng. Dersom forventningen er at du skal bli oppgradert gratis på long haul dersom det er plass, er vi ute på ville veier. Da er det jo ingen grunn for Diamond til å kjøpe business/ "Plus".

    Man har snakket mye om upgrade vouchers, det er hovedgrunnen til at jeg er 1K hos United og EXP hos American, så absolutt en smart greie. Men så spørs det om SAS IT har muligheten til å gjøre dette på en enkel måte...

    Når det gjelder tidligere fly kommer det som Ida sier an på de personene du møter. De gjør ikke noe galt, de følger reglene slavisk.
     
    milehigh liker dette
  5. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Mye enig i det som sies. Spørsmålet er hvor nært man vil være Diamond uten at man reiser FOR å bli det. Altså, vil du havne på 90.000 poeng ville jeg si at det er verdt å reise for å skaffe seg 10k ekstra grunnpoeng og EBD for bla. 30% på points&cash som JEG syns er en OK fordel. I tillegg tror jeg KANSKJE at man kan oppleve en liten økning i fordeler når EBD blir skilt fra EBG i systemene.

    Om man er nærmere 50.000 grunnpoeng ser jeg derimot ingen grunn for å fly inn 40-50.000 ekstra for å nå EBD.
     
    milehigh and Norfindir like this.
  6. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Som flere andre nevner her synes jeg SAS har håndtert dette helt stødig. Kanskje med unntak av å ikke ombooke deg på CPH-OSL om du opprinnelig hadde en kortere connection.

    Når det er sagt... Er EDB "verdt det" - Nei, Leverer SAS et kjempeprodukt - Nei, burde SAS gi upgradevouchers til EDB - Ja
     
  7. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Alle flyselskaper har jo blitt flinkere til å unngå op-ups ved å lansere alternative metoder for å få inn noen penger på ledige seter foran. Flere selskap tilbyr jo upgrade for penger ved å sende ut en mail til enkelte en viss tid før avgang, eller tilby dette ved online innsjekk eller ved innsjekk på flyplassen. Jeg har sett KLM tilby oppgradering Amsterdam - Manila til 200 euro, men også til 1600 euro. Qatar tilbød oppgradering Manila - Doha - Oslo for 16 000 kroner. Høye priser tyder vel på at det er god plass bak. Er det derimot overbooket dumper de prisen for å få folk til å bite på. Da slipper de å måtte gi bort et biz sete uten tillegg. Optiontown er jo også en tilsvarende mulighet, hvor SAS er tungt inne. Nå med alle ruter. Siste sjanse er jo å la folk bruke poeng til å oppgradere. Så sjansen for en operational upgrade (op-up) blir mindre og mindre. Og som Henning, har jeg også en del hundre flighter på samvittigheten, og jeg kan telle på en hånd (og fortsatt ha fingre til overs) de gangene jeg har blitt oppgradert.

    Nå får man jo 25% som EBG, så forskjellen er jo ikke helt vanvittig, og neppe verd en ekstra tur hvis man ser økonomisk på det.
    Vi får håpe SAS selv ser at fordelene for dette nivået ikke er gode nok.
    Men på den andre siden, er det jo ikke så mye mer pandion medlemmer får vel? Plass på flyet uansett og gratis bob. Men har man pandion reiser man vel uansett ikke så mye på economy/go hvis man vil beholde det kortet....
     
  8. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    På points&cash-billetter får EBG 20%, ikke 25%.. Du tenker kanskje på ekstra grunnpoengopptjeningen? Den er lik for begge, så ingen fordeler som EBD der..
     
  9. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Bare for å nevne det, jeg vet ikke kan forvente upgrades. Dette var bare et hjertesukk over at statusen ikke er bedre enn det de har i dag. Vouchers hadde kostet de så lite, og gjort så mye for den enkelte.
     
  10. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Å bytte til et tidligere fly (ved ledighet selvsagt) hadde også vært en fin og relativt kostnadsløs gest for de beste kundene sine..
     
    SASDC8, Norfindir and Darkcho like this.
  11. Jameson

    Jameson Medlem

    Innlegg:
    169
    Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    43
    Er ikke det samme greia da? Da vil EBD aldri kjøpe flex billetter for man får bytte uansett.
     
    KristianSk liker dette
  12. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Personlig føler jeg at det er litt forskjell på å bytte til et fly 2 timer før opprinnelig bestilt og det å ha en fullflex-billett. Jeg mener at en stor grunn til å kjøpe disse er for å kunne kansellere og bytte dager/reisende osv. Jeg tror ikke at behovet for flex-billetter forsvinner ved at man bytter til et tidligere fly når en situasjon tilsier det (feks tidlig ankommet fly). Man kan heller ikke basere seg på dette, siden det ikke er noen lovnad om at det går

    JEG mener også at man må huske på at dette gjelder dine beste kunder (EBP/EBD/EBG), så de fleste legger jo igjen noen kroner og timer ombord hos selskapet og fortjener kanskje litt goodwill??
     
  13. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Om flyet er fullt kommer man vel ikke med selvom man har flex billett?

    Det er mange som skal på møte i Bergen (og vet de skal hjem, så avbestilling er ikke et tema) som bestiller Plus billett på det det de tror er den travleste avgangen, også bytter de om møtet er ferdig et par timer tidligere.

    For all del, SAS må gjerne innføre dette, men jeg tror det vil fjerne behovet for Plus for ganske mange reisende.
     
  14. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Poenget er vel om det skjer på SAS sine premisser. Flyet mitt var fult, de tidligere var ledige. Sånn i tillegg til at de hadde endret avgangen som gjorde at jeg måtte vente 3 timer i CPH kontra 1 time.

    I min verden er det jo bare god styring av SAS å sende meg hjem med et tidligere fly, fat and happy. Win win for samtlige :)
     
  15. Jameson

    Jameson Medlem

    Innlegg:
    169
    Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    43
    Har flere ganger stådd både på innsjekk og ved gate på Flesland og Evenes med pluss full flex billett og spurt om å få være med tidligere fly, men er det fullt så er det fullt,
    Om man kan gjøre det samme med status så er det null vits i å kjøpe pluss billetter uansett.
     
  16. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Som jeg skriver: Ja om det er dette man trenger fullflex-billetten til (å bytte til et fly som går 2 timer tidligere)..

    Personlig booker jeg/jobben MYE fullflexbilletter, og det er ikke for at dette er problemet, heller at man trenger å kunne avbestille å gjøre mye større endringer enn å flytte flyet 2 timer.

    Men jeg ser at kanskje mange booker SAS Plus nettopp for dette formålet, men det overrasker meg noe ettersom man da betaler ganske stivt for å kanskje kunne flytte avgangen 2 timer frem.. Tydelig at mange bedrifter har for god råd ;)
     
  17. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
  18. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Blir det innført, så tror jeg vi finner Rickard i skifteretten på relativt kort tid...
     
    Trety and tommy777 like this.
  19. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Det er blant annet relativt mange rådgivere/konsulenter innenfor ulike bransjer med en timepris som lett kan forsvare differansen mellom en Plus-billett og en Go-billett, dersom de kan komme seg hjem eller på kontoret noen timer raskere.
     
    Jørgen liker dette

Del denne siden