Bonjour, bienvenue, lød det fra damen i resepsjonen i loungen, før jeg scannet boardingkortet og var inne.Air France ser ut til å organisere loungene som en enhet uten å skille på om man flyr biz eller kommer inn på grunn av status. Total har de 6 lounger lounger på CDG, hvorav 5 'vanlige' og en La Première-lounge. Standardloungene er lokalisert på 2E K-gates, 2E L-gates, 2E M-gates, 2F og 2G. Jeg sjekket bare ut 2F og 2E(K) av disse var 2F den gjeveste. De andre tre får besøkes ved en annen anledning.
View attachment 144715
View attachment 144717
View attachment 144718
Det første som slo meg i 2F-loungen er at den er romslig og luftig. Atmosfæren er veldig fin og føles veldig stilfull. Loungen strekker seg over to etasjer man har god utsikt utover det som skjer på flyplassen med glassfasade i stort sett hele loungen. Det er flust av forskjellige sittesoner for alle formål, ikke minst var det bra med plass denne mandag morgen rundt 09:00.
View attachment 144714
View attachment 144716
View attachment 144719
Det var minst tre serveringssoner for mat i førsteetasje og minst en serveringssone i overetasjen. I tillegg var det kjøleskap utplassert flere steder, samt flere (vin)barer med lett snacks. I tillegg til dette hadde de en betjent disk som ikke var åpen så tidlig, men så ut til å åpne rundt lunsj. Her laget de dagens varmrett, samt at de serverte drinker. Litt usikker på formålet med denne og det var ikke mye trafikk, ei heller informasjon her.
View attachment 144720
View attachment 144727
Av mat var det mye forskjellig. Tidlig var det typisk fransk frokost, altså bakvarer, frukt og youghurt. Det var også salatbar. Senere var det også ferdiglagde baguetter, brød med pålegg, salatbar og varmretter. Jeg telte fire(?) forskjellige varmretter, hvorav sjømat-risottoen var helt fantastisk. Definitivt det beste jeg har spist på en flyplass, og helt i toppen av mat jeg har spist generelt.
View attachment 144722
View attachment 144723
View attachment 144724
View attachment 144725
View attachment 144726
Drikkeutvalget var også bra. Alt av alkoholfritt serveres på flaske/boks. Ingen dispenserbrus her i gården. Kanskje viktigst av alt er at franskmennene er stolte av det de lager selv og druer med alkohol og bobler var utelukkende Champagne. På et tidspunkt gikk det faktisk rundt i loungen med en champagne-vogn og serverte champagne og en liten snack til de som ønsket det. NEIPA'en de hadde på boks var for øvrig meget bra.
View attachment 144721
Den helliger gral på CDG. Loungen har en bakdør inn og jeg kan koden til hun ene vaskedamen som gikk gjennom da jeg stod der.
View attachment 144730
Av andre tjenester har loungen nap rooms. Dette er ikke egne rom, men et avlukke med gardiner og liggestoler hvor man kan ta seg en hvil. Loungen har også dusjer. Air France har et samarbeid med Clarins som leverer produkter til deres amenity kit. Dette samarbeidet er også tatt med inn i loungen, hvor de har et eget spa. Man kan booke behandlinger etter eget ønsker, men det er også mulig å få en 20 minutters gratis ansiktsbehandling. Sistnevnte gjøres etter førstemann til mølla-prinsippet, og jeg vil tro det er litt ventetid. Jeg fant ikke ut av at det var et slikt tilbud før kort tid før jeg skulle dra og sjekket ikke hvor lang køen var.
View attachment 144728
View attachment 144729
I god tid til boarding satte jeg kursen mot gate K48, som naturlig nok går fra terminal 2E. Jeg gikk to ganger opp og ned trappen for før jeg innså at jeg skulle til terminal 2E og at det ikke finnes noen terminal 2K. I veikrysset i underetasjen i 2F stod det en skjerm som indikerte tiden det tar fra 2F til de forskjellige terminalene. På det meste viste skjermen 64 minutter, mens det var 13 minutter for mitt vedkommende.
View attachment 144731
View attachment 144732
View attachment 144733
Fremme på 2E(K) var det fortsatt litt tid til boarding, så jeg tok turen innom loungen her også. Dette var en mye mindre lounge og med inngang på -1 får man fort kjellerfølelsen. Serveringen så ut til å være noe enklere også.
Vis alt...