EBD i Plus. 1 kolli, betale for overvekt?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Are, 21. april 2016.

  1. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg sendte klage og fikk et mer eller mindre standard svar. Poengterte at jeg synes det var urimelig at jeg hadde i prinsippet 92 kg bagasje i billetten at jeg måtte betale ekstra for dette. Fra mitt synspunkt vil det være en fordel for SAS med et kolli på 27 istedenfor eks 2x15kg. Total vekt og volum vil jo da øke.
    Svaret jeg fikk da antydet forståelse men utover dette må man forholde seg til reglene..
    På flyplassen var det det samme. Den er overvektig, host opp..
     
  2. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Oppe i alt dette, kan jeg ha en viss forståelse for sjauerne, selv om mange av dem ikke akkurat er spesielt skånsomme i sin håndtering av bagasjen. Men det er en beinhard jobb de gjør, og jeg regner med at vektgrenser har noe å gjøre med deres arbeidsforhold. Det er jo da ikke direkte urimelig at det settes en maksgrense på for eksempel 20 eller 23 kg. pr. kolli, og at noe utover dette er for spesielle tilfeller (type 32 kg. i IC-biz) som begrenser frekvensen. Selv om ett kolli på 27-30 kg. er mer logisk for oss som passasjerer og kanskje sågar for SAS' logistikk enn 2 x 15, så er det jo ikke nødvendigvis så logisk for de arme bagasjesjauerne.
     
  3. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    :rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:Jobbet som stuer i SAS Ground Service for noen år siden. Selv om det er kjipt med de på 32kg svikter logikken iom business har det, og de likevel tar betalt og sender. Men, med tanke på alle fagforeningene så er det kanskje noe som henger igjen derifra.
    Synes kanskje at det burde være en diamant/Pandion-fordel. Vi får se når EB 3.0 kommer til høsten. Men isåfall bør noen spille dette inn til SAS.

    Selv prøver jeg å begrense meg til 1kolli20kg siden jeg ofte reiser med andre selskap i tillegg, om jeg har med meg baggasje. Vekten på håndbagasjen tåler imidlertid ikke dagens lys...
     
    Shyneno liker dette
  4. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    ...og alt dette skjer samtidig som "Komiske Roald" reiser Skandinavia rundt og går tilbake på lovnader om rollover points og forteller hvordan SAS fortsatt trenger tid for å differensiere EBG- og EBD-fordeler.
     
  5. larsellara

    larsellara Medlem

    Innlegg:
    73
    Likes mottatt:
    168
    Bonuspoeng:
    33
    Hvis jeg reiser i jobb har jeg alltid med 3 kolli der to alltid er alt for tunge. Det er zargeskasser som må på spesialbagasje, og jeg har aldri opplevd å måtte betale for overvekt der. I skranken derimot... Hvis jeg kan, unngår jeg skrankene og kjører alt i spesialbagasje. Der går det alltid glimmers.
     
  6. nonstop

    nonstop Medlem

    Innlegg:
    191
    Likes mottatt:
    224
    Bonuspoeng:
    43
    Åh dette er sikkert veldig off topic, men jeg minnes de gode gamle dager med tre trinns/motors raketten TU-154 til Aeroflot. En fantastisk farkost.

    Og jeg selvfølgelig helt statusløs. I tillegg hadde jeg gjort det brilliante og kjøpt endel skolebøker i Moskva. Bagasjen ble tilsammen langt over 20kg eller hva grensa var den gang. Uansett jeg ankommer Sheremetevo med bøkene i en veske jeg prøver på beste vis å gjemme ved føttene mine bak innsjekkingsskranken med kofferten plassert på vekta ved siden av dragen.

    Og da mener jeg en virkelig drage, gammel streng babusjka med oppsatt grått hår og brillene langt med på nesa som sikkert hadde sittet bak skranken siden aeroflots gulldager i sovjettiden (dette var i 2007).

    Iallefall dama ser granskende på meg, på kofferten og på meg igjen, tydelig bevisst på hva jeg hadde fore. Jeg vet ikke om dragene på aeroflot hadde utviklet egne evner til slikt eller om hun hadde speil eller noe, men jeg utsettes for noe jeg aldri har blitt utsatt for tidligere, og aldri blitt utsatt for igjen, ikke med bolaget, ikke med NAS eller noen andre.

    Tre ord kommer fra dama, veska på båndet! De veide håndbagasjen! Jeg reagerer med sjokk og vanntro. Veska var ikke stor eller noe, men de veide den. Jeg skjønte at ved en hver protest ville jeg endt opp i et inferno av flammer. Det var bare å se ned, sette veska på båndet og akseptere en nær framtidig tilstand som pengelens.

    Jeg husker ikke hvor mange kg det var over tillat grense, men det var tydeligvis alt for mye. Dragen skriver det opp på en lapp og sender meg til første stasjon av en lengre løype jeg må ut på for å komme forbi henne, igjennom helvetesporten, inn til passkontrollen.

    Første stasjon er betalingsterminal og her er terminal i betydningen senter for overføring og transaksjoner av penger. Skranke med flere kasser. Så nytt stopp for å få selve kvittering. Ikke nok med det, man måtte ha et etterfølgende stopp for å få verdens største stempel og signatur på kvitteringen. En egen stasjon for sistnevte altså. Så tilbake til dragen for å hente pass og boardingpass, og jeg fikk passere.

    Jeg husker heller ikke hvor mye avdeling for betalingstransaksjoner skulle ha, men jeg minnes iallefall at jeg kunne flydd en runde til til Moskva.

    Kanskje det finnes en egen mimretråd for gamle Aeroflot her inne? Hvor vi kan diskutere sikkerhetsdemonstrasjoner som høres dønn like ut på engelsk og russisk, fri flyt av vodka, samtaler med russiske forretningsreisende, osv?

    Uansett det hører også med til denne historien at jeg jobbet på Gardermoen sommeren etter og kom i snakk med en fra Aeroflot. Han sa at TU-154 hadde et fantastisk stort lasterom, og de sendte mange tonn med laks hver dag som skulle videre til Japan osv. Så, så innmari farlig kunne det ikke vært, at de skulle ruinere en fattig skoleelev fullstendig.
     
    Last edited: 09. okt 2016
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,596
    Bonuspoeng:
    293
    Morsom historie :)
     
    nonstop liker dette
  8. nonstop

    nonstop Medlem

    Innlegg:
    191
    Likes mottatt:
    224
    Bonuspoeng:
    43
    Kanskje fortsatt litt off topic, siden dette ikke er EBD-erfaringer, men jeg tror utfall til løsning av problemsitllingen varierer noe sykt etter hvem man treffer på. Jeg har det liksom med å havne noe over 23kg. Det virker som droppen på OSL har en grense som er satt på 20kg eller noe sånt av en eller annen grunn? Uansett piper det alltid noe fryktelig når jeg prøver å sende. Aldri noe problem for eksempel på TRD. Okay, det piper på OSL og jeg prøver å tilkalle en i bolagets uniformer. Det er ikke alltid så lett. De virker ofte fryktelig opptatt med å snakke med hverandre. Hendelsesforløpet til hit pleier å være cirka likt hver gang men fra nå kommer en rekke ulike utfall:
    1. Jeg klarer ikke tilkalle personalet ute på gulvet, og rusler mot Plus skranken. Her er det ofte greit, har for eksempel sendt av gårde 26kg (OSL-CPH-LHR). Dama sier ingenting og fester prioritytag, jeg smiler og sier takk.
    2. Jeg får personalets oppmerksomhet, og de kommer gående. Noen ganger smilende og engasjert, andre ganger veldig brydd. Jeg har tross alt forstyrret i samtalen med kollegaen. Fra nå har jeg opplevd en rekke ulike delutfall, men de fleste starter på følgende måte:
    Bolagsdame: Hvor mye veide den da?
    Jeg: Så ikke helt. Rett over 23 kanskje?
    Så pleier forskjellige ting skje:
    2(a) Bolagsdame: Gå bort på Plus skranken du. (Se punkt 1.)
    2(b) Bolagsdame: Da må du betale.
    Jeg prøver å hinte at jeg reiser i Plus
    Bolagsdame: Da kan du sende to (når jeg i virkeligheten kan sende flere en det uten ekstra kost, men hun er tydeligvis ikke opptatt av status).
    Jeg tar ut noe, gjerne bok eller sko, (*) hun scanner kort og trykker kode og bagasjen forsvinner down under.
    2(c) Bolagsdame: Det er sikkert i orden. Hun setter på en oransje tag med bilde av en mann som har fryktelig vond i ryggen av å løfte kofferten min. Se (*).

    Nå skal det også nevnes at fra min karriere som sommerassistentvikar i vikarbyrå innleid av vikarbyrå innleid av vikarbyrå innleid av NAS at dette med overvekt og betaling noe som av og til ble diskutert i pausene. Ja, jeg vet, dette er ikke riktig metall for denne tråden, dette er snakk om andre typer drager med andre typer agendaer osv, men kanskje det sier litt om skrankepersonalets tankegang? Flinke svenske piker gjorde ofte som reglene sa og tok betalt, noen sa de ikke brydde seg så mye og helst ville bli kvitt de på andre siden så fort som mulig. Men en litt eldre fyr hadde prinsipper:
    Jeg tar ikke betalt fordi det er jobben min, jeg tar ikke betalt fordi Norwegian trenger penga, men jeg tar betalt i SOLIDARITET med gutta som sjauer på gløvet.
    (Kanskje litt illojalt å skrive men det er så mange år siden at jeg satser på at det går bra. )
     
    Last edited: 09. okt 2016
  9. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Har to erfaringer med overvekt for et par måneder siden.

    Flyttet hjem til Norge fra Tyskland og skulle sjekke inn bagasjen min i business-innsjekk på MUC. Hadde tidligere på dagen vært å sjekket inn en bagasjen og kom senere med to til, som alle skal være inkludert i billetten min (GO+EBG). Hun bak skranken sier at *G kun kan ha med 1 ekstra kolli, hvorpå jeg litt irritert svarer at SAS EBG kan ha med 2 kolli i tillegg til den som er inkludert i billetten når man flyr med SAS. Av en eller annen grunn tror hun ikke helt på meg og sitter lenge å taster for å finne ut om det stemmer. Til slutt sier hun at jeg har rett, men at bagasjen ikke kan veie mer enn 23 kg (den veide 29.6 kg). Ikke helt blid svarer jeg bare "Okay", hvorpå hun ikke sier noe mer og sjekker inn bagasjen.

    På OSL måtte jeg sjekke inn bagasjen på nytt og ettersom at bagasjelappen på den lille baggen var helt ødelagt måtte jeg i *G-skranken. Hun som sitter der sier ingenting, skriver ut en ny lapp for den lille og sender den tunge bagasjen videre. (Regner med at hun da trodde jeg allerede hadde betalt for overvekt).

    En uke senere skulle jeg fly videre fra Bodø til Tromsø og har fortsatt litt overvekt. Ikke like mye som sist, men fortsatt var det 3-4 kg. Ved innsjekk går jeg i skranken hvor det sitter ei søt jente som virker å være litt ny. Hun sier at jeg må betale overvekt, men vet ikke helt hvordan hun skal gjøre det, så hun går å spør noen andre og kommer tilbake med beskjed om at jeg ikke trengte å betale.


    Det mest utrolige med historien er at hun jeg reiste med fra Tyskland (som jeg tidligere i sommer gav bort et EBS til), hadde klart å få akkurat 23 kg på den ene kofferten og 22,9 kg på den andre. Der har du presisjonsplanlegging.
     
    RoadKing liker dette
  10. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Been there, done that (riktignok på SAS og fra London for etparogtyve år siden...) - lenge før jeg hadde fått noe som liknet på status (jeg vet ikke engang om SAS hadde fått i gang sitt program). Som returnerende student skulle jeg og kjæresten fly med flyttelasset mitt, som bl.a. inkluderte ganske mye bøker.

    Innsjekket bagasje ble klokket inn til i overkant av 80-90 kilo fordelt på 4-5 kolli (men fortsatt mye bøker i håndbagasjen...). Da kom samme kommentar som du fikk: Håndbagasjen måtte også veies. Ups. Den var sikkert på minst 20 kilo på meg og noe mindre på dama sin håndbagasje. Jeg fikk en lapp med krav på ca 100 kg overvekt, men endte opp med å betale for 10 kg. Enten så forbarmet damen som effektuerte betaling seg over oss, eller så tenkte hun at det måtte være en skrivefeil for ingen reiser vel med så mye bagasje... :)
     

Del denne siden