Klarte ikke å finne om det er noen liten skrift i betingelsene på sas.no på dette, men hvis man bestiller Economy Flex billett som er oppgitt å være refunderbar, er det noen begrensninger/gebyr på dette eller kan den fritt kanselleres for 100% refusjon?
Dessverre for da har man ikke mulighet til å bestille bis når oppdragsgiver betaler. Fleksibilitet kan man argumentere for at har en verdi, bis er litt vanskeligere å selge inn K
Minner meg om en reise jeg gjorde OSL-HAM for mange år siden. Det var en hastesak så billett ble bestilt samme dag. Det var ikke snakk om biz, for det var ikke policy. Men jeg fikk en full flex eco (det eneste som var å tilby) til 9.500, helt sjukt (dette var på 2000 tallet en gang). Biz kostet 10.000 ... Jeg husker dette så jævelig (unnskyld fransken) godt for jeg syns det var en helt vanvittig pris og skulle gjerne tatt biz istedenfor. Hadde jeg vært mer rutinert da så hadde jeg tatt mellomlegget selv. Man fikk haugevis med poeng den gangen. Men forskjellen på billig/lav eco og full flex eco genererte ikke mer poeng. Eco var eco. Opp til biz derimot, da var det mye mer...
Av ren nysgjerrighet. Hvilke selskaper har fortsatt lagt opp at flex selges kun med business? Mellom Bergen og Stavanger som jeg ofte flyr var Plus lite annet enn ren melkeku for SAS.
Har ikke flydd OSL-SVG etter endringen, men at tom. rad 17 på det verste var Plus var nok gode kroner for SAS ja.
Var nok mange i pluss som betalte under 1000 kr for den billetten. Mye storkundetrafikk på den ruten.
Jeg har endret litt på bookinger i flex siste dagene, og det ser ut som jeg har fått igjen 3/4 av beløpet to ganger nå (nøyaktig 3 av 4 personer). Regner med det er en bug, men ville nå bare nevne det. Om det ikke dukker opp innen noen få dager, så får jeg kontakte SAS.
Har ikke vært borti at man ikke kan kjøpe en stein dyr full flex Y billett. Med SAS eller andre. Ofte er det er dårlig valg fordi prisen kan tilsvare full flex biz, som gir fast track, lounge og rask vei ut av flyet (fordi man sitter foran). Tilbake til poenget er vel at endel av rutene som ikke går til/fra OSL alltid har lett absurde priser. BGO-SVG, TRD-SVG og hva som måtte finnes der ute. Grunnen er jo enkleste markedsteori: null konkurranse betyr høye priser. I mange tilfeller er 2 flights, via OSL, en langt billigere løsning. Se på SVG-OSL-BGO feks. Helt nede i 800 kr nå og da. Men mindre komfortabelt enn direkte fly, for dem som ikke elsker å sitte onboard mest mulig (oss IFere)
Før 1. oktober fant jeg ikke fleksibel Go-billett på innenriksrutene og kjøpte Plus for å få nødvendig fleksibilitet. Later som jeg må en hastetur ned til Stavanger på mandag, Premium Flex koster meg 500 mer enn Economy Flex. Eneste ekstra fordelen er sete foran i flyet. Nå har jeg familie og betaler for å komme fort hjem. En gang var jeg fullstendig sprø, det var gode tider.
Ja, ikke rart om det var litt surr rundt overgangen hos sas 1. oktober. Jeg kritiserer dem ofte, men dette fikk de likevel til rimelig bra vil jeg si. Har noen spredte TPC full flex turistklasse i Norden mellom nå og nyttår. Må sjekke om det er like greit å bytte til business, siden det jo faktisk er litt forskjell straks man skal ut av landet. Prisene for eco flex er tulle høye. Så det er ikke nødvendigvis store forskjellen.