Lurte på å gjøre noen MR til Edinburgh. Er det noen som vet hvordan det fungerer ved ankomst der? Må man gjennom passkontroll og security, eller kan man gå rett ut i gaten og boarde igjen straks det er klart?
Med mindre de har endret ting nokså drastisk i ombyggingen de hadde nokså nylig, så må du ut igjennom customs, så inn igjen igjennom security, osv.
Takk for svar! Noen med erfaring på hvor mye tid man da bør beregne mellom flygninger? Reiser bagasjeløst, og har BP på app.
Du går igjennom en korridor, passkontroll, ut landside, og rett opp en trapp til security. Har inntrykk av at security ganske kjapt (selv om jeg har ankommet til Edinburgh mange ganger har jeg faktisk ikke flydd ut derfra siden ombyggingen, men har flere ganger fulgt folk til flyplassen og sett dem igjennom security). Passkontroll på vei inn har ganske nye elektroniske gates, så det har vært effektivt når jeg har ankommet ihvertfall. Men man kan jo ha uflaks... Jeg tror Norge-flyvningene har en tendens til å ta av fra ytterpunktene i terminalen, avhengig av hvilken ende du ender opp på tar det 5-10 minutter å gå dit. Så det er egentlig litt vanskelig å si, kommer an på kø i pass og security, men tror 40 minutter fra landing til takeoff bør gå greit. Personlig ville jeg nok ikke beregnet mindre. På en kompleksitet-skala som går fra Bringeland i bunn til Gardermoen på topp vil jeg si at Edinburgh ligger på Stavanger-nivå. (Og om du skule bli strandet et sted er vel Edinburgh nesten det fineste stedet i verden å bli strandet da, men det blir fort litt subjektivt )
Drar opp denne tråden. I anledning til Nintendo sin feiring av The Legend of Zelda sitt 40 års markering og de skal ha konsert i Edinburgh om et års tid. Vi liker litt å planlegge. Har aldri vært i Skottland men hva kan vi forvente. Noen generelle tips om Edinburgh? Hvor bør man sove? Osv osv
Topp by! Har vært der masse og bodd i nærheten. Jeg har vært 20+ ganger og bodd i sentrum, senest i juli 26. Anbefaler å bo i Haymarket eller the New Town. Sistnevnte er nærmest det som skjer, men også litt mer busy på alle måter med mer støy, utesteder og høyere hotellpriser. Uansett hvilken du velger er alt walkable I Edinburgh. Eller hopp på den ene (!) trikkelinjen de har. Den er beste tips til/fra flyplassen også - om enn litt dyrere enn buss. Mye mer komfortabelt. Royal Mile og alt rundt et et must. Edinburgh Castle i den ene enden av Royal Mile selger billetter som bør kjøpes på forhånd. Princes Street (ja, de skriver det slik!) er umulig å unngå. Det lokale parlamentet Hollyrood er verdt et besøk, og ligger som en moderne bygning rett ved siden av det gamle Castle of Hollyrood - hvor man også bør innom på en sightseeing. Igjen, lett pluss lurt å kjøpe billetter på forhånd. Mye turister i juli/august/september, inkl hauger av bråkete amerikanere. Dermed kan det også være litt fylt opp om man ikke kjøper billetter til attractions på forhånd. Anbefaler en kort togtur ut av Edinburgh en dagstur. Feks Stirling, som er en knallfin liten by med (selvsagt) et flott slott og igjen ekstremt walkable. Tar ikke en gang 1 time hver vei om du velger et raskt tog fra Waverly station. Som selvsagt ligger midt i byen, mellom Royal Mile og Princes Street. Bare å spørre om du skulle lure på noe i mer detalj! Ps: alt av overnatting blir utsolgt og må bestilles leeeenge på forhånd når Edinburgh Fringe arrangeres hver august i 3 uker.
Jeg lurer på om denne tråden kan flyttes fra bonushjelp til Reisemål. Supre tips tobeornot999! Jeg vurderer tur til Glasgow for en dag og vi vurderer 7 til 10 dager. Dama elsker Skottland, men aldri vært i Edinburgh, men vært i Skottland. Jeg har aldri vært nord for Manchester (I UK altså) Vi vurderer også å leie bil for å kjøre til et slott hun har funnet på AirBnb og til Hogwarts express, lock Ness og Inverness, men det tar vi når den tid kommer. Blir ihvertfall tur på Edinburgh Zoo og et akvarium der. Edinburgh blir 100% vi skal når Nintendo legger ut billetter til konserten også kommer flybillett når det er ok pris (Blir SAS) også er det et godt tips om å forhåndbestille det meste ja. Hotell ser vi på etter at billettene til konserten er ute. Men konserten er 17. september 2027, bør man ha Skottland i tiden før konserten eller i tiden etter konserten?