Har vi knapt rettigheter når vi bestiller bonusbilletter med eller uten CT? Jeg har bestilt en bonusbillett med CT til karibien i januar. Jeg fikk i går beskjed om at returen var flyttet 3 dager + overnatting i Oslo. Vi kommer hjem 4 dager senere en planlagt. Jeg får valget mellom endring eller kansellering. Jeg ringer inn og vil endre. Eneste destinasjon jeg finner som passer er Lima. Jeg får beskjed om at endringen ikke kan gjennomføres pga. for stor avstand mellom St. Maarten og Lima. SAS mener dette er en frivillig endring. Jeg ber om kansellering, og samtidig få tilbake CT (som gikk ut mars 2025). Nei, det var ikke mulig. SAS mener de har ordnet med reise, og mener derfor at en endring og kansellering er frivillig. Derfor kan jeg verken endre til en destinasjon som har lengre avstand enn tillatt. Ei heller får jeg tilbake CT. Hvordan kan SAS mene at det er greit å forsinke hjemreisen med 4 dager, og samtidig mene at det er frivillig at jeg må kansellere uten å få noe igjen for det?
Ba om å få kansellert bookingen, samt få tilbake CT, slik at jeg på nett kunne bestille selv. Enten det eller at de gjennomfører endringen som jeg ønsket. Etter mye frem og tilbake fikk jeg kansellert bookingen og fikk tilbake den utgåtte CT med 3 måneder forlengelse. Men hvordan kan SAS eller hvem det nå enn er, utsette hjemreisen med 3 dager, samt gi oss endringer som gir oss en ekstra overnatting på veiene hjem. Ingen av flyene vi opprinnelig hadde er kansellert. Det er til og med ledige bonusbilletter, men økonomi (vi hadde business). Så hva skjedde? Det er jo bare flaks om reisen som opprinnelig ble bestilt blir noe av?
Ikke godt å si. Overbooking (i business) pga flybytte til mindre fly og/eller kabin er en mulighet, endring av tidspunkt for en av flyvningene så mellomlanding blir for kort er en annen. Du har rett til å velge ombooking istedenfor kansellering uavhengig av om det er ledige bonusbilletter eller ikke, men dette er et krav som må rettes mot flyselskapet som er ansvarlig for endringen hvis det ikke er SAS. Og siden SAS ikke flyr til Karibien så antar jeg det er tilfellet. Men retten til ombooking sa du desverre fra deg hvis du aksepterte kansellering
Ombooking var ikke et alternativ i følge SAS. Ingen ledige bonusbilletter på aktuelle strekning. Kansellerte derfor, og booket tur til Lima i stedet. Ingen krise at det ikke ble karibien denne gangen.