Ei lita tur til Pyongyang i DPRK(Nord-Korea) MasseTurismens gleder. Beijing, Air Koryo og SAS.

Tråd i 'Reisebrev' startet av ccurrahee, 27. april 2018.

  1. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,374
    Bonuspoeng:
    293
    Panmunjom og den demilitariserte sonen

    På en linjalrett vei sørøstover fra Pyongyang går ferden over humper og dumper i bussen. 2 timer blir 4 før vi når målet og den demilitariserte sonen midt i Korea.
    På veien stopper vi ved et gjenforenings og krigsmonument. Legg merke til at trafikken inn i en hovedstad på tre milioner mennesker på en av hovedveiene sydover i landet ikke er…. Overveldende.
    _DSC4883.jpg _DSC4885.jpg _DSC4886.jpg

    Vi stopper på en kafe bygget over veien, der det selvfølgelig bare er oss. Og det er tilsvarende tomt for biler. Med unntak av den andre bussen som tok oss igjen.
    _DSC4893.jpg _DSC4894.jpg _DSC4901.jpg

    På veien ser vi lite militær tilstedeværelse. Med unntak av bunkere både på fjelltopper og langs veiene. Det er også defensive tiltak klare, for å kunne sperre av veiene ved alle pass og tuneller.

    Ved ankomst til DMZ får vi starte med å handle handle litt i butikken som hæren driver og tjener penger på og som selger posterne i Nord Koreansk stil som den tidligere nevnte studenten heller burde kjøpt. Vi får en innføring i den Amerikanske aggresjons krigen og en fortelling om hvordan det Koreanske folket ved under den evige Presidentens ledelse vant krigen mot imperialistene. Det hersker egentlig en avslappet stemning. Noen områder er forbudt for bilder, men vi få være med inn i det ene av de tre FN blå byggene som huset samtaler fram til 1991. Det er veldig spesielt å faktisk være i Sør Korea, men å ha kommet dit fra Nord. Det meste av dagen går til denne turen. Vi stopper på veien ut og tilbake på museer og andre severdigheter og vi spiser en god lunch på veien. Men det er en lang dag.
    _DSC4970.jpg _DSC4968.jpg _DSC4967.jpg _DSC4965.jpg _DSC4964.jpg _DSC4946.jpg _DSC4937.jpg _DSC4933.jpg _DSC4923.jpg _DSC4922.jpg _DSC4921.jpg _DSC4915.jpg _DSC4903.jpg _DSC4902.jpg _DSC4901.jpg _DSC4894.jpg _DSC4893.jpg
    Pammunjom var møtestedet for nok et historisk møte denne uken, mellom de nåværende statslederene i de 2 delene av Koryo eller Korea som våre guider ville sagt.
     
    Last edited: 29. april 2018
    Lnbre, Petter B-C, Upsaker and 16 others like this.
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Interessant! Takk for at du deler.
     
  3. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,374
    Bonuspoeng:
    293
    Så bra at det er interessant, selv om det ligger litt utafor kjernematerialet til et flyforum.
     
    DanH, polscifly, thool and 1 other person like this.
  4. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,077
    Likes mottatt:
    68,747
    Bonuspoeng:
    293
    .... og hvor finner du den definisjonen?
    Det er alltid hyggelig å følge deg på tur, enten det er i luften eller på bakken ..
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er veldig nysjerrig på DPRK og vurderer en tur dit, da er sånn info uvurderlig.
     
    phileas liker dette
  6. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,374
    Bonuspoeng:
    293
    Tradisjonell kongelig lunch : pangsanggi

    Et kongelig måltid. Ja vel, men det koster 5 Euro ekstra for å få en porsjon med hund takk. Kalde småretter, noe kjedelig, kokt egg. Noe godt krydret som spinat og selvfølgelig kimchi. Til kommer det varm suppe og ris og som sagt hund, godt kokt. Fet og mør og i en fyldig varm chilibuljong.
    IMG_2813.jpg IMG_2814.jpg IMG_2818.jpg IMG_2819.jpg
    Smakte som våt hund ; Neida, det smakte mer som tomatsuppe uten melk. Faktisk riktig godt.
     
    NKA_Pls, Upsaker, DanH and 3 others like this.
  7. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,374
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel min egen definisjon, som jeg synes jeg stadig strekker i reisebrevene mine. Og som jeg ikke skal holde fram som verken sann eller gjeldende. Nå er det uansett ikke alt fra en ferie jeg ville delt på noen avkrok av internettet. Men jeg tenker jo at litt flyfokus, kan det være på reisebrev:D
     
  8. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,374
    Bonuspoeng:
    293
    Da anbefaler jeg helhjertet at du tar utgangspunkt i hva Kyorogroup har å tilby av reiser:)
     
    RoadKing liker dette
  9. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,790
    Likes mottatt:
    57,167
    Bonuspoeng:
    293
    Frister å ta en tur til Nord-Korea nå ja!
    Angrer på at vi ikke benyttet sjansen mens kusinen til kona jobbet for FN i Pyongyang i 2 år...
     
  10. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,374
    Bonuspoeng:
    293
    Det skjønner jeg godt ;)
    På en tur som denne ville en uansett hatt svært begrenset tid til å møte andre, men det er mulig, jeg vet ikke om en kunne søkt og fått innvilget noe mer tid i Pyongyang alene til slutt. Altså for å treffe familie som bor der osv.
     
  11. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,374
    Bonuspoeng:
    293
    Vi reiser altså med to guider. En mann på min alder med kone og en datter, og en yngre kvinne som er gift. Begge har studert språk på universitetet og så reiseliv og må komme fra en familie som er bedømt som lojal nok, eller de har vist egenskaper som gjør at regimet stoler på dem i omgang med utlendinger. Dette er sosiale pratsomme mennesker som holder en lett og til tider spøkefull tone. Men som har tydelige grenser både i hva de vil og kan svare på og hvordan de legger fram tema. Dette er ikke våre venner, men regimets lojale soldater. De hjelper deg gjerne, rent praktisk på tur. Men gjør du noe galt er ikke de vennene dine. De står også i reel fare for straff, hvis vi som gjester gjør noe galt. De har et ansvar for at vi oppfører oss som vi skal, og det merkes godt at de er nervøse på enkelte besøk, der kravene til å bukke, oppføre seg korrekt og i hele tatt ta situasjonen alvorlig er sterk.


    Selv får jeg 30 minutter alene med guiden fordi vi går over gaten fra bowlingklubben vi besøker en av kveldene og tar en kaffe og skyter luftgevær. Jeg får høre den korrekte versjonen av hans dagligliv. 2 roms, med hjemmeværende kone han traff etter å ha vært i militæret på universitetet. Og eller et godt og rolig liv der ingenting mangler.

    Kaffesjappa skal i følge våre vestlige guider være et av de få stedene i landet en får god kaffe, fordi eieren som er lokal har bodd en periode i Beijing, tatt baristakurs, og importerer kaffen selv. De hadde rett. Eller er det heller ingen overraskelse at guiden slår meg i luftgeværskyting sånn at jeg uansett taper matchen og betaler for kaffen.

    Han hadde også slått resten av gruppa som konkurrere mot ham når vi drar på skytebane neste dag, og kan skyte med diverse våpen både mot blinker og for litt ekstra betaling mot fasaner, som kommer på menyen på grillrestauranten samme kveld.
     
    Upsaker, Kristian, RoadKing and 10 others like this.
  12. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,374
    Bonuspoeng:
    293
    Kumsusan Palace of the Sun – Dette er i følge historien pallasset folket spontant bygde til deres elskede leder Kim Il Sung og tvang ham til å bruke som kontor. Nå er det mausoleum hvor president Kim Il Sung and Leader Kim Jong Il lie ligger i sine sorte og røde glasskister.
    _DSC5040.jpg

    Dette er vel på mange måter høydepunktet for turen. En skremmende og bizzar opplevelse. Der de religiøse tonene i person og familie kulten blir godt synlige.

    Far og sønn, herskere over liv og død. I sine sorte sarkofager. Innpakket og belyst med et røtt lys som gjør at tronrommet om bord på dødsstjernen i Star Wars sagaen er en god analogi. Besøket tar flere timer. Det er streng kleskode og ikke snakk om å ha med noe som helst av elektronikk. Ferden går på lange rulletrappbånd gjennom sideganger fram til hovedbygget. Et maktbygg i Russisk modernisme og grå granitt. Her er alt, fra musikk, til kulde til endeløse trapper bygget for å imponere og skremme. Her inne vet du at du er liten. At du ikke er noe. Her inne kan du forsvinne. På rekke og rad, 4 i bredden må vi gå fram, i alt 7 ganger og bukke likt for lik og statuer.
    _DSC5041.jpg
     
    Upsaker, Kristian, Markal and 14 others like this.
  13. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Spennende lesing!

    Ser ut som om de bytter på å ha tilgang til huset på midten av DMZ?
    Morro å se bilder fra "den andre" siden også. Syntes det var like spesielt å pr. definisjon stå i Nord på vår tur i Panmunjom fra Sør-Korea.

    2016-11-04 14.23.55 (1).jpg 2016-11-04 14.25.58.jpg
     
    NKA_Pls, Upsaker, Are and 3 others like this.
  14. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,357
    Likes mottatt:
    7,527
    Bonuspoeng:
    183
    Spennende lesning, alltid spesielt å lese om en tur til et så lukket og annerledes land som Nord-Korea, som jo i tillegg er veldig i nyhetene for tiden!
    Takk for at du deler :)
     
  15. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,374
    Bonuspoeng:
    293
    _DSC5155.jpg _DSC5154.jpg _DSC5152.jpg Pyongyang Metro Tour

    Metro ja. En linje som er stappfull sånn som alle andre typer offentlig transport i et land er privat bil ikke eksisterer for andre en utlendinger og parti og militær elite. Folk går, de sykler og de venter på på trikk og trolleybuss. Vi får lov til å kjøre t bane. Men ikke snakke med folk. Det er godt med vakter og oppassere med og det er et tydelig streswmoment at vi skal komme så nærme folket. Alle må på, alle må av og så er det opp igjen på endeløse bratte rulletrapper og ut i kulda og bussen. Mens folket må gå.
    _DSC5124.jpg _DSC5128.jpg _DSC5139.jpg _DSC5140.jpg _DSC5147.jpg _DSC5151.jpg
     
    Lnbre, Petter B-C, Upsaker and 11 others like this.
  16. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Vurderer en tur og ta med kidsa. De er ikke så glade i regler og liker å snakke med og sjarmere folk. Lurer på hvordan det går!?
     
    Kristian liker dette
  17. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,107
    Likes mottatt:
    14,454
    Bonuspoeng:
    293
    Vi heter riktig nok InsideFlyer, men vi er mer et reiseforum enn et reinspika flyforum.

    Det er sånt som dette som trigger folk enda mer til å spare masse poeng og komme seg på tur;)

    Flott skrevet!

    Tore
     
    DanH and indahla like this.
  18. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,374
    Bonuspoeng:
    293
    Sant nok, selv om det er begrenset med bonuspoeng å hente hos JS :(
     
    Tore liker dette
  19. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,374
    Bonuspoeng:
    293
    Tror kanskje dette er en av de destinasjonene jeg vil anbefale uten barn:(
     
  20. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,374
    Bonuspoeng:
    293
    Victorious Fatherland Liberation War Museum

    Ja hvordan oversetter du det navnet til norsk? Uansett. Et nytt museum som topper selv hjemmefrontsmuseet på Akershus sin nasjonalistiske iver i sitt ønske om å hamre inn en versjon av historien som passer til legenden som skapes.
    _DSC5169.jpg _DSC5170.jpg _DSC5171.jpg _DSC5172.jpg _DSC5173.jpg _DSC5174.jpg _DSC5175.jpg _DSC5176.jpg _DSC5177.jpg _DSC5178.jpg _DSC5179.jpg I løpet av dette reisebrevet har dere skjønt at jeg ikke har så mye til overs for regimet i Pyongyang, men det er greit å sette i perspektiv hvordan historiefortelling alltid handler om å skape en legende eller offisiell forklaring på valg og handlinger som ikke alltid er så lette å forklare. Her besøker vi monumenter, USS Pueblo, og lærer historien om den amerikanske marinens tap over hjemmestyrkene.
    _DSC5184.jpg _DSC5185.jpg _DSC5186.jpg
     
    NKA_Pls, Upsaker, DanH and 10 others like this.

Del denne siden