Ei lita tur til Pyongyang i DPRK(Nord-Korea) MasseTurismens gleder. Beijing, Air Koryo og SAS.

Tråd i 'Reisebrev' startet av ccurrahee, 27. april 2018.

1. ccurrahee

ccurrahee Ikke helt statusløs da……

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    Jangsusan Hotel

Her får vi smake litt på Kina for 20 år siden. Et hotell som bare har oss som gjester. De har varmet opp baren, og rommene våre. Ellers er det frostrøyk ut av munnen min som gjelder når en går i ganger og fellesområder. Alt er rent og slitt. Strømmen går, og det er litt varmt vann på badet 1 time på kveld og morgen. Matserveringen skjer om på en Norsk restaurant fra 1965. Alt er målt opp på millimeteren. Men det er ikke nok pulverkaffe poser til alle. 1egg og 3 skiver pølse til hver, til frokost. Det er nok ikke mer mat på kjøkkenet tror jeg.
    _DSC5231.jpg _DSC5232.jpg

Selv ordner jeg meg klipp nr 22 på den statsgodkjente plakaten. Her er det ikke snakk om å be om kort ved ørene takk. Staten har bestemt og patriotisk universitetsungdom har fått jobben med å stå korrekt antrukket og sjekke forbipasserende ved for eksempel inngangen til Universiteter og t bane. Staten ser alt, både om du har klippet håret hver 14 dag som du skal og om du driver med avvikende og antirevolusjonær påkledning! 4$ for en klipp var for øvrig helt greit, og jeg slapp Kim Jong Un klippen og fikk det kort ved ørene som ønsket. Varm vann var ikke å oppdrive men med termos på plass går det fint. _DSC5235.jpg _DSC5236.jpg _DSC5237.jpg

Upsaker, DanH, Stuttfeiten and 8 others like this.
  2. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    Tower of the Juche Idea

Juchefilosofien, eller det teoretiske rammeverket for å forklare den tragiske ideen om at DPRK skal kunne være fullstendig selvforsynt er et flott utsiktspunkt og et symbol på at når ideer som høres gode ut inne i hodet blir satt ut i livet med rå kraft. Da dør millioner av sult som resultat.
    Under er utsikt fra tårnet. _DSC5400.jpg
    I linkene overfor kan dere lese litt om den vestlige forståelsen av noen av hendelsene vi fikk lære og høre om her. Det er en av gangene jeg synes det er vanskelig å være på tur. Jeg har sett et menneskelig glim at guidene våre. Sett de le og tulle, og så kommer de med denne historien og bortforklarer lidelsen og døden til millioner av mennesker og barn. Det er vanskelig å svelge.
    _DSC5401.jpg _DSC5402.jpg _DSC5403.jpg _DSC5404.jpg _DSC5405.jpg _DSC5406.jpg

_DSC5407.jpg

Last edited: 01. mai 2018
    Upsaker, DanH, Stuttfeiten and 10 others like this.
  3. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    I tillegg til disse sightseeing og historie / kultur stoppene var vi innom en skole og et barneshow. Legger ikke ut bilder herfra, i og med at det er av fremmede barn. For meg som jobber med barn, må jeg si at disse besøkene ikke bare var hyggelige. Regimet driver som jeg har nevnt har indoktrinering. Og den starter tidlig.

Kristian liker dette
  4. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    Største delen av gruppen fløy ut mens vi var 2 vestlige guider og 8 turister på toget. Reisen går på dagtid gjennom Nord- Korea og så på natt med ankomst neste morgen til Beijing. Soft sleeper. Dvs standard kinesisk tog med 4 i kabinen og bad i hver ende. Vi hadde en greit moderne vogn. Spisevogn fram til grensen som serverte helt grei mat. Selve grensekontrollen tok et par timer, inkludert innreise inn i Kina igjen. Så en trenger double entry visa eller multiple hvis en reiser via Hong Kong for eksempel. Ut av Nord Korea var det relativt streng kontroll. Der det kom tollere og immigrasjon kom på toget, gikk igjennom bagasje og sjekket at all elektronikk var med ut. En og en ble intervjuet i kabinen med alle andre stående i gangen. Dette er jo fremdeles Nord Korea. Så her er det røyking i fellesområdene. Men det ble gjort rent på badene underveis. Selv liker jeg togturer, og den sosiale biten av reisen. Også blir det jo tid til en liten fest for å feire at en er kommet ut til ” friheten”.
    _DSC5486.jpg IMG_2968.jpg IMG_2969.jpg IMG_2972.jpg IMG_2974.jpg IMG_2981.jpg IMG_3008.jpg IMG_3009.jpg IMG_3010.jpg IMG_E2967.jpg IMG_E3007.jpg

NKA_Pls, Lnbre, Petter B-C and 17 others like this.
  5. Kristian

Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

Likes mottatt:
    41,170
    Bonuspoeng:
    293
    Sitter her på ei litt dårleg internettlinje og får ikkje sett alle bileta (men ein god del), men eg teksten med stor interesse. Tusen takk for at du deler! Og som du skriv, historieforteljing kan gjerast på så mange vis.

6. ccurrahee

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    Historien tilhøre nesten alltid seierherrene. Noe å tenke på når en er turist. Uansett hvor en reiser.

Håper teksten gir litt glede og du får sett noen bilder når nettet er litt mer på nett :)

Eddie47 and Kristian like this.

Del denne siden