Ein kjernefamilie og ein østerskniv, reiser under jorda for å minnast eit tidlegare liv

Tråd i 'Reisebrev' startet av ValdresBjarne, 09. des 2018.

  1. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Om ein skal diskutere akevitt og tequila, så må eg få komme med følgande informasjon:
    Det finnes brukbar og super akevitt, mens tequila kjem i elendig, brukbar og super utgåve. Tequila skal vistnok smake elendig eller brukbart, og det er vanskelig å få tak i super tequila.
    Tequila er laga av gjæra saft frå frukt av sukulenten til agave, akevitt av gjæra saft av poteten som ikkje er bra nok som føde
    Akevitt brennast i ein kolonne til 96% og har lite potetpreg, og redistillerast etter krydder og smakstilsetning i ein potstill(heimbrentsapperat)
    Tequila brennes to ganger i ein potstill og har kraftig råvarepreg.
     
    Last edited: 16. des 2018
    Insomnia4u, DanH, drsyk and 3 others like this.
  2. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Nu må De virkelig skjerpe Dem Herr Stuttfeit, dette er rett og slett ikke akseptabelt.

    Det blir som å sammenligne DomPa med Grorudsjampis... (For de som ikke vet hva det er så er det noe som ble servert på El Sombrero her på Grorud da jeg var ung. Billig hvitvin og selters...)
     
    ElinPelin, Earl, drsyk and 4 others like this.
  3. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Vi kjøpte Optus. Om du bare skal ha det for surfing, slik vi brukte det til, var det 30 dollar for 35GB. Syntes 4g dekningen der vi var var meget god. (Cairns, Brisbane--> Sydney)

    Ifølge tek.no, har ikke vodafone landsdekkende 4g nett. Vet ikke om dette stemmer?
     
    jtmath liker dette
  4. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Vodafone er ikkje landsdekkende, og det merkes på dei som er avhengig av nett.
    Eg er blitt så voksen at eg synes det er godt, også godt at ein faktisk må sjå ut glaset og ikkje på ein skjerm
    Men funker fint i byer og tettsteder
     
    drsyk, holmen and Kristian like this.
  5. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Då er storfamilien trygt plassert på Snelling Beach på Kangaroo Island.
    Gode 100 mil er tilbakelagt i ein Kia Carnival 8 seter,
    IMG_20181219_085414.jpg

    Etter 5 døgn i Australia og ei veke på tur, så er me no godt inne i ny døgnrytme. Australia har vist seg frå ei litt uvanlig side, med ustabilt og ganske kaldt vær. Uansett så har shortsen vorte flittig brukt, imotsetning til kva som var normalt når me budde her. Då hadde eg hatt jakke og nukse på.
    Men australiere er heil fantastiske, måten dei bryr seg om deg på og kor interesserte dei er, kan vera litt pågående for ein stakkars nordmann, men me glir rett inn.
    Og når Australia vart fleire døgn nærmare Noreg på Business-Class, gjer at dette er meir oppnåeleg enn eg trudde for to år siden.

    Kangaroo Island har til no vist oss ulike dyr og ein fantastisk uvær i natt, og denne utsikt frå soverommet
    IMG_20181219_080523.jpg
    God onsdag når den kjem til Noreg. Eg skal på østersjakt!
     
    jgroneng, paron, DanH and 18 others like this.
  6. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,063
    Likes mottatt:
    3,260
    Bonuspoeng:
    113
    Hei igjen, når du kryssa ut kortet (arrival card) husker ikke navnet helt på det, kryssa du da at du hadde med deg mat? Eller svart du bare nei? Jeg hadde med meg noe mat for 5 år siden da jeg reiste til Australia og kryssa Ja (hadde med meg konfekt/sjokolader) fra Norge men ved ankomst spurte de meg aldri hva jeg hadde med meg selv om ja svarte ja, derfor ville jeg høre hva du gjorde nå da du reiste? Tenkte å gi en tilbake melding til foreldrene i dag mens dem sitter i Oslo Loungen nå og venter på flyet til Australia akkurat nå :)
     
  7. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    DanH liker dette
  8. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Kryss av for Ja. Om/når de spør hva det er svarer man bare "commercially packaged chocolate/sweets/whatever" og og så er alt vel. Det at du krysser av for Ja betyr ikke at du får tredjegradsforhør, bare at en køfordeler spør deg hvorfor.
     
    drsyk liker dette
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Nei og nei stuttis..
    Etter flere sammenkomster var du jo på god vei inn i venn-kategorien hos meg, men det røyk en bunke poeng her altså.. :p
     
    Eddie47 and Stuttfeiten like this.
  10. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,367
    Bonuspoeng:
    183
    Sånn er det med bonuspoeng; ein trur at saldoen har begynt å bli bra stor, og plutselig ryk ein på ein smell...

    Eg får krumme nakken og prøve å spare opp igjen før neste akevittsesong. :)
     
    RoadKing, Eddie47, DanH and 1 other person like this.
  11. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,383
    Bonuspoeng:
    293
    Følger opp på denne diskusjonen. På mine 3 innreiser til Australia har bagasjen blitt sjekket med scanner hver gang. 2 av 3 ganger sjekket med hun på rullebåndet mens den enkelte hentet den ut der. Og alle tre gangene ble vi spurt om info på ankomst kortet stemmer. En av gangene hadde jeg med hjemmelaget kokt chillipurre i kokosnøttfett fra Øst Timor, som jeg trodde ville bli tatt fra meg. Den var oppgitt på lappen og ble forevist etter scann og ønske fra toller og godkjent på 2 sekunder.

    Min oppfatning er at de klikker mest på at folk lyver så åpenbart om hva de har med ( jamfør samtlige asiater med levende biller som skal spises hjemme) i Borderpatrol programmet :)
     
    Eddie47 and DanH like this.
  12. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Etter å ha planlagt ein tur i nesten eit år, og telt sakte ned før avreise, som då kjem like plutseleg som kvar gong, så er det også litt vemodigt å telle ned for heimreise. 4 veker på tur er lenge, og det føltes lenge, og det var litt godt og vemodigt og lande på CPH i går kl 0600.
    Det var då godt at CPH var stille og roleg, og gull-stova hadde god plass, grovbrød, ost, god skinke, samt at me fekk laga ein flatwhite til oss av ein svensk barista.
    Og det var ikkje den nedturen eg hadde venta, og fly siste strekket i ein A320 med SAS Plus, og frukostpakke.
    I dag tidleg, så var det litt skrantent i kjøleskåpet, men me fekk oss heimebakt brød med makrell i tomat, og ein god kopp kaffi, og det føltes bra etter eit litt anna kosthald på tur.

    No prøver eg å jage jetlaggen ut av kroppen, og skal oppdatere denne posten med sjølve reisa og heimreisa!
    - Kangaroo Island, meir en kenguruar?
    - Adelaide, kvifor er dette den beste byen i Australia?
    - Virgin Australia, mat og drikke serveres, og kan det eigentleg definerast som mat?
    - Sydney ljoser opp, og ein går inn i det nye året saman med alt for mange andre
    - The Gong(Wollongong) og sørkysten med ein fancy tysker på tur
    - Singapore, ein saga om to døgn
    - Singapore Airlines i Business class, ei drøfting av ulike måter å fly på, og korleis ein kan møte røynda etter dette
     
    SInn, sness, artanis and 14 others like this.
  13. annemone

    annemone Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Utrolig bra reisebrev - artig å lese :) Planlegger selv tur til Australia neste jul, så tar med meg mange tips fra deg! Så langt har jeg tenkt at turen går via Singapore til Sydney, Melbourne og Perth, stopover et par dager i Singapore før vi vender nesen hjemover. Ser at det må planlegges litt mer før jeg kan starte bookingen ;)
     
  14. jtmath

    jtmath Senior Medlem

    Innlegg:
    710
    Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Klarer jeg meg med et Norsk førerkort eller må jeg ha et internasjonalt førerkort i Australia og New zealand??
     
  15. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,383
    Bonuspoeng:
    293
    Har klart meg fint med Norsk førerkort i begge land.
     
    Insomnia4u liker dette
  16. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Regelen er at du skal ha internasjonalt førerkort på 3 år, men det er sjelden behov for det
     
    jtmath and Kristian like this.
  17. Malmo

    Malmo Status: EBD

    Innlegg:
    380
    Likes mottatt:
    609
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg ble spurt om å vise frem internasjonalt førerkort ved henting av bil. Bare flaks at jeg fikset det dagen før jeg dro ned.
     
    jtmath liker dette
  18. ElinPelin

    ElinPelin Medlem

    Innlegg:
    76
    Likes mottatt:
    177
    Bonuspoeng:
    33
    Det er strengt tatt påkrevd, så jeg ville ha fikset det. Går rimelig kjapt, og koster ikke mange kronene.
     
    jtmath and RoadKing like this.
  19. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,790
    Likes mottatt:
    57,172
    Bonuspoeng:
    293
    Enig med du.
    Det er en enkel sak å fikse (man må til NAF så vidt jeg husker?) og er en billig forsikring for å slippe trøbbel ved leie av bil.
    Har aldri måttet vise det til noen, men har med hvis jeg er i "rare" land.
     
  20. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,561
    Likes mottatt:
    6,540
    Bonuspoeng:
    183
    Kan ikke dette også bare bestilles på internett? Mulig man må sende inn bilde i posten bare...
     

Del denne siden